Bonecrusher Fest nabídl brutální jízdu

25.02.2011 14:37 - Matěj Bílý | foto: facebook interpreta

Kvalitní hudba má nespočet různých podob. Jedno moudro praví:"Není špatné muziky, jen špatných hudebníků“. Letošní česká zastávka Bonecrusher Festu nabídla její nejbrutálnější a nejzběsilejší tvář. Mašina Dying Fetus a černokněžníci Keep Of Kalessin rozpoutali v pražském Exitu totální hudební peklo.

Live: Dying Fetus, Keep Of Kalessin

support: Carnifex, Fleshgod Apocalypse, Burning The Masses
místo: Exit Chmelnice, Praha
datum: 24. února 2011

Bonecrusher Fest 2011
© Tereza Váchová
Necelý měsíc po vynikajícím koncertě Nile přivezli Obscure Promotion do české metropole další špičku současného metalového extrému. Uspořádat Bonecrusher Fest opět v Exitu Chmelnice ovšem nebyla dobrá volba. Chápu, že Praha nenabízí příliš vhodných míst pro pořádání metalových večírků tohoto rozsahu (rozuměj velkých na klub, malých na halu). Kvalitní line-up ovšem přilákal téměř pět stovek diváků, což je na prostory velikosti Chmelnice zkrátka moc. Výsledkem byly tlačenice a nelidské fronty na baru. Mnohé návštěvníky především druhá skutečnost nepříjemně rozladila. Jednalo se však o jediný vroubek tohoto večera.

Bonecrusher Fest 2011
© Tereza Váchová
Po amerických Burning The Masses, kteří se postarali o rozehřátí početného davu, nastoupila italská naděje Fleshgod Apocalypse. Jejich rychlý, technický brutální death metal je proložen postupy z klasické hudby, čemuž odpovídaly nejen samplovaná symfonická intra, ale i vzezření ansámblu. Přece jen není zvykem vídat death metalové smečky navlečené do fraků s motýlky - pochopitelně doplněných krví a corpsepainty. Italové předvedli set na slušné úrovni podpořený dobrým zvukem. Zamrzely jen občas nepřesné Francescovy kopáky a nepřesvědčivý pokus basisty Rossiho o čistý vokál. Četné sypačky pozvolna dostávaly do varu především pubertální vyznavače deathcoru, kteří spustili první z mnoha mosh-pitů večera.

Bonecrusher Fest 2011
© Tereza Váchová
Právě tato, nejpočetnější, část fanoušků si přišla na své při vystoupení Carnifex, klasických zástupců nejtrendovějšího deathcoru současnosti. Bohužel dosavadní koncerty kapely v ČR přinesly především pozérská gesta. V živé paměti je loňská show, kdy se bubeník soustředil spíše než na zkrocení svých pedálů na hrození paličkami. Letos si Američané částečně napravili reputaci a zahráli slušně. Nikterak invenční deathcorový kolovrátek zabrnkal na strunu především skalním příznivcům žánru, kteří rozpoutali skutečně extrémní circle-pit.

Překvapivě bez dlouhých průtahů vtrhli na pódium první z headlinerů, norští Keep Of Kalessin. O kapele se vedou v poslední době v metalových kruzích bouřlivé diskuse. Norové opustili ryze black metalové kořeny, tvorbu okořenili žánrovou pestrostí. Vrcholem pak byla účast kapely v čistě nemetalové soutěži Eurovize s téměř rockovou skladbou "Dragontower". Jestli si někdo myslel, že kapela vystoupila z extrémně metalových vod, pražské vystoupení ho vyvedlo z omylu. Keep Of Kalessin ubrali na image, o to víc se soustředí na hudbu. Živelný, ultrarychlý thrash/black přinesl první vrchol večera. Vyzdvihl bych výkon kytaristy Obsidiana-C., jehož hra je velice specifická a dodává kapele vlastní tvář. Rovněž bubeník Vyl byl dnes jako první naprosto přesný v rychlých kopákových náletech a nescházela mu dynamika. Skladby z posledního alba "Reptilian" živě zabíjely. Mnoho ortodoxních fandů deathcoru se ovšem kapelou odmítlo zabývat. Lidí pod pódiem znatelně ubylo, přesto se během setu rozpoutal slušný kotel.

Bonecrusher Fest 2011
© Tereza Váchová
Následující HC/death legenda Dying Fetus úspěšně dokončila to, co Keep Of Kalessin načali. S jejich nástupem na pódiu i pod ním nastalo totální peklo. Křišťálově čistý, ale neskutečně brutální zvuk dal vyniknout podstatě hudby americké trojice. S naprostou lehkostí prezentované neuvěřitelné instrumentální výkony proložené těžkotonážními valivými party. Jak se říká: "k tanci i k poslechu". Při poslechu setu těchto veteránů rázem připadala vystoupení Carnifex i Fleshgod Apocalypse úsměvná a školácká. Plešatý lídr John Gallagher kvičel luxusním growlingem a krmil publikum jednou extrémní vyhrávkou za druhou. Trey Williams za bicí soupravou pak dokonale zesměšnil bicmeny předskakujících kapel. Diváci se dočkali průřezu celou historií souboru, největší úspěch pochopitelně sklidily songy z kultovních alb "Killing On Adrenaline" a "Destroy The Opposition".

Dying Fetus ukázali, že i snaha o maximální brutalitu nemusí nikterak ubrat na hudebním umu a zvukové čitelnosti. Jejich set se stal vrcholnou ukázkou kvalitního zvládnutí hudebního extrému. Letošní pražská zastávka Bonecrusher Festu se tedy velmi povedla. Můžeme jen doufat, že příští rok tento putovní festival nabídne neméně kvalitní sestavu kapel a zavítá opět do české kotliny.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY