Poslední deska Clipse "Til The Casket Drops" může být vnímána jako příklon k aktuálním komerčním trendům kvůli hostovačkám Keri Hilson nebo Kanyeho Westa a místy zvláštně negangsterským textům. I přesto zní počin dvojice rapperů jako opravdový klasický hip hop. A navíc dobrý.
7/10
Clipse - Til The Casket Drops
Skladby: Freedom, Popular Demand (Popeyes) feat. Cam'ron & Pharrell, Kinda Like A Big Deal feat. Kanye West, Showing Out feat. Yo Gotti, I'm Good feat. Pharrell, There Was A Murder, Door Man, Never Will It Stop feat. Ab-Liva, All Eyes On Me feat. Keri Hilson, Counseling feat. Nicole Hurst, Champion, Footsteps, Life Change
Vydáno: 4.1.2010
Celkový čas: 51:45
Vydavatel: Sony Music
Rappeři jsou typičtí svým odkládáním desek. Asi se to ale přeneslo i na jejich recenzenty, zhodnocení desky
Clipse tak přináším s luxusním zpožděním. "Til The Casket Drops" je však tak kvalitní nebo zajímavá, že ji nešlo opomíjet, recenze jednou vyjít prostě musela. V ČR album vyšlo v lednu, v březnu se mi dostalo do ruky, v květnu proběhl pražský koncert tohoto už veteránského hiphopového dua, v názoru se tak alespoň může nacházet jakýsi nadhled.
"Til The Casket Drops" je album hodně schizofrenní. Jeho sdělení mi stále není jasné. Clipse, to jsou Pusha T a Malice, bratři Thorntonovi, a ti ve svých skladbách vždy rapovali o tom, že díky dealování drog mají holky a auta. Zde se mnoho klasických rapových témat najde, na druhou stranu v mnoha textech (viz outrové "Life Change") se za své chování snad snaží omluvit. Těžko říct, jestli se jedná o nějakou přetvářku, každopádně je na albu znát vůle se více zkomerčnit. To však v konečném důsledku nevyšlo, desky se první týden prodala polovina toho co předchozího "Hell Hath No Fury", které zase bylo o polovinu slabší než debutové "Lord Willin'" (v celkových prodejích se dokonce jedná vždy o třetinové počty).
Přitom k úspěchu měli docela nakročeno, většinu alba produkovali
The Neptunes a ti hity prostě umějí. Na "Til The Casket Drops" se nachází bez výjimky samé dobré písně, žádná však není opravdovou bombou. Největší ambice měly tři singly s hvězdnými hostovačkami. "I'm Good" přímo s
Pharrellem Williamsem z The Neptunes je sice pohodovka, bohužel nijak nevyčnívá z průměru. "All Eyes On Me" s
Keri Hilson už zaujme mnohem více a je škoda, že se nakonec nedočkalo videoklipu. Jediným zářezem v hlavní americké hitparádě tak bylo "Kinda Like A Big Deal", kde
DJ Khalil používá své typické vysamplované kytary a
Kanye West dodává tradičně kvalitní sloku.
Krásné je, že i přes zvýšené použití synťáků a dalších aktuálně trendových instrumentů zní deska tak nějak oldchoolově, klasicky. Hned při otvíráku "Freedom" si jste jistí, že posloucháte opravdový hip hop. Rušivě nepůsobí ani kontrasty: proti téměr r'n'b "Counseling" se staví striktní minimalistické "Door Man" s
mexickou trumpetou v refrénu. "Til The Casket Drops" se jako celek hodně povedl, zamrzí však, že opravdu neobsahuje nějaký výrazný hit.
Všechna tři alba
Clipse vyšla pod jiným labelem, desky vznikaly složitě; uvidíme, jaké změny se dočkáme po "Til The Casket Drops". V bratřích dřímá ještě velký potenciál, chce to si trochu lépe stanovit koncept, z producentů vyškemrat ještě lepší beaty a další album může být pecka. Do rakve ("casket") mají stále daleko.