Schola Gregoriana Pragensis & Jiří Bárta - Dialogues

30.09.2010 13:00 - Adam Eff | foto: facebook interpreta

Slavné české těleso Schola Gregoriana Pragensis se zabývá reprodukcí převážně středověké duchovní hudby. Virtuos Jiří Bárta, jedna z evropských cello-špiček, fušuje do mnoha žánrů - soudobých i těch opravdových. Jejich protnutí na albu "Dialogues" potěší sice jen některé z našich čtenářů, ale...
8/10

Schola Gregoriana Pragensis & Jiří Bárta - Dialogues

Skladby: Graduale Universi, Alleluia Ostende Nobis, Lectio Primo Tempore, Suite For Cello Solo: I. Goya, Suite for Cello Solo: II. Geometric Thoughts, Miserere, Litanic Divinc Pacis, Graduale Universi (Reminiscence), Cantio Ad Honorem Sempiterni, Antiphona Cum Appropinquarent, Fratres, In The Gorge For Cello Solo
Vydáno: 28.5.2010
Celkový čas: 63:55
Vydavatel: Supraphon
Nahrávka "Dialogues" vznikla pod vedením Davida Ebena, který těleso Schola Gregoriana Pragensis v roce 1987 i založil. Koncept nahrávky je odražen titulem dialogů: dialogu strun a hlasů, psaného i improvizovaného či starého a nového. Album nabízí mezím žánru barvitý, velkému procentu z našich čtenářů však monotónní průsečík mezi těmito, ale i mnoha dalšími pojmy. Autoři v experimentální nahrávce šikovně kombinují - cellové improvizace ke svým způsobem striktním chorálům, nakládají tak s opravdu šlechetným spektrem rozměru hudby.

Desku otevírají dva gregoriánské chorály - "Graduale Universi" a "Alleluia Ostende Nobis" - mešní zpěvy první neděle adventní, v nichž rezonují mužské hlasy a zvuk violoncella v hutné monofonii. Prvním zásadním zvratem je už třetí skladba, mohutná, mystická a atmosféry plná "Lectio Primo Tempore", ve které slyšíme improvizaci Bárty v kontrastu k nekompromisní středověké polyfonii s dech beroucím výsledkem. Bártovy ambice se odrážejí i ve středověké polyfonnii "Fratres" (= bratři), skladbě estonského skladatele a jednoho z nejznámějších žijících autorů sakrální hudby Arvo Pärta, o jejíž vokálně instrumentální úpravu se postaral sám Bárta. Po jeho boku slyšíme i hostování violoncella Jitky Vlašánkové.

Dalších nápaditých hostů se dočkáme ve skladbě "Miserere", kterou v roce 1993 napsal surconventionalistický Varšavan Paweł Szymański. Harfa v podání nadané a mezinárodně uznávané harfistky Kateřiny Englichové a vibrafon Davida Řehoře zaznějí v tomto čarokrásném a více než patnáctiminutovém opusu, který patří spolu se skladbou "Fratres" mezi ty bezpochyby nejvyšší vrcholy alba. Nahrávku doprovází také vysoce informativní booklet s počteníčkem o konceptu alba i překlady všech skladeb, a to ve třech světových jazycích a samozřejmě češtině, která je paradoxně až poslední v řadě.

Ústřední myšlenka "zrcadlení minulého v současném" je albem "Dialogues" velmi vkusně a hodnotně vyjádřena. Nápad i smysl tohoto experimentu dostál hodnotného zadostiučinění mnoha prvky - turisticky výpravným seřazením skladeb za sebe, ohraničeným rámcem i místy, ve kterých dostane více prostoru jeden z interpretů před druhým. Vychutnáte si tak vyváženou a pestrou nahrávku i přes občasnou technicky pokulhávající českou kvalitu záznamu violoncell. Deska je hodnotným unikátem, prostředkem k vnitřnímu ztišení a vodítkem k fascinovanému vnímání historie a na úrovni, který může mnohým zprostředkovat opravdový a nezapomenutelný umělecký zážitek.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY