Mohlo by se zdát, že Baumaxa obalený do nových smyčcových aranžmá bude jen nudnou kolekcí, opak je však pravdou. "Coveranto" nejen že pobaví, ale občas i překvapí zajímavými hosty či hudebními spojeními. Copak běžně slýcháte beatbox a rap ve smyčcích?
8/10
Xavier Baumaxa & Hněddé smyčce - Coveranto
Skladby: Nonšalantní bonviván, Muž, který prohrál, Málem bych zapomněl, Umělci, Last Free Place, Hněddé andante, Pažitka, Saudkova spoušť, Špulka a já, Ozajstný hip-hop, Lidé z malých vesniček, Na druhé straně plotu, Romale Rap, Silent Love, Smyčcové orchestry
Vydáno: 13.4.2010
Celkový čas: 52:25
Vydavatel: vlastní náklad
Xavier Baumaxa ztrácí na nové desce buránkovskou tvář, na které si léta zakládal. Už to není jen buřič s prořízlými ústy a kytarou, ale profesionální performer, jehož tvorba ve společnosti
Hněddých smyčců dostává nové rozměry - jemnější hrany a přívětivější tvář pohodlných písňových vln, které by mohly oslovit i dosavadní Baumaxovy odpůrce.
"Coveranto" obsahuje patnáct kousků, jakési Xavierovo best of plus patero novinek navrch, přičemž žádná skladba nepůsobí vatovitě. Slibný je hned úvodní song "Nonšalantní bonviván", který v podání Hněddých smyčců dostal slušivý rozverný kabaretní kabátek, téměř irský drajv má pecka "Málem bych zapomněl" z dosud poslední Baumaxovy řadovky. "Muž, který prohrál" nebo "Last Free Place" by zase svou náladou uspěly jako hudba k nějakému filmovému počinu. Ze
staršinek stojí ještě určitě za zmínku "Romale Rap", u kterého housle a další smyčce ještě více podtrhly cikánský ráz, nebo "Ozajstný hip-hop", výborné spojení
vážnější hudby, rapu a beatboxu, kterým Baumaxu podpořil uznávaný Nasty.
Hosté se objevují i v nových věcech, z nichž asi nejzásadnější je song "Umělci", v němž si ze všech
prdinů naší doby, co zasírají harddisky svým uměním kromě Xaviho utahují
Dan Bárta,
Ota Klempíř a
Matěj Ruppert.
Honza Homola z Wohnout zase šepotozpěvem a Baumaxův parťák Em Rudenko šeptem přispěli do tanga "Saudkova spoušť" o mistru fotografie,
Lenka Dusilová pak přizvukuje do instrumentálky "Silent Love" z jejich stejnojmenného společného projektu. A sami pánové od Hněddých smyčců pak hutným až dramatickým sborem doprovázejí závěrečné "Smyčcové orchestry", v nichž dojde i na imitaci
Davida Kollera a Lucie v opeře.
Snad jediným šrámem na jinak velmi zdařilém albu je nová podoba známé "Pažitky", která není úplně košér a zejména refrén je poněkud utopený. Na druhou stranu
symfonické reggae také není k slyšení každý den a jen rozvíjí rozmanitost "Coveranta". Teď už jen vyvstává otázka, kam se asi bude Baumaxa ubírat dál? Spolupráce se symfoňákem? Či s nějakým klavírním virtuosem? Tahle podoba mu sluší a možná škoda ji opouštět.