Opět Londýn. Opět mix žánrů od dubstepu přes ambient až po abstraktní hip hop. Opět skvělá záležitost. Blue Daisy se během pár měsíců vypracoval z ložnicového ušmudlánka na uznávaného producenta, z jehož písní vlhne i progresivní Mary Anne Hobbs. Blue Daisy je už po svých dvou EP velké jméno.
Blue Daisy rychle
podobá se: Flying Lotus, J Dilla, Floating Points
žánr: abstraktní hip hop, ambient, dubstep
diskografie: EP "Space EX" (2009), "String Detached EP" (2009)
© Blue Daisy "Je to divný příběh, ale je to fakt pravda," varuje K. Darko před tím, než začne vyprávět o tom, jak došel k pseudonymu
Blue Daisy. A co si budeme povídat, pro velkého černocha s afrem, co hraje ne zrovna úplně pozitivní muziku, bych si dokázal představit jiné pojmenování.
"Nejprve jsem začínal se jménem Re:Kwes, ale jak jsem postupně měnil svůj zvuk, cítil jsem, že bych si měl změnit i jméno. Jednoho dne, když byla úplně modrá obloha, jsem se procházel po svém oblíbeném Regents Parku a všimnul jsem si kytky, která vypadala jako kopretina. Nebo alespoň myslím. Všude kolem ní jen zelený trávník. Byla tam tak osamocená, že jsem si to vyložil po svém - znamení individuality, vyvrhel společnosti a produkt sám o sobě. V tom repetitivním okolí stojí tahle autonomní duše, která se nepodřizuje tomu ostatnímu. Zcela se vymyká všemu, co ji obklopuje, a přesto je v tom zasazená a je toho součástí."
A to bylo přesně to, čím chtěl reprezentovat svoji muziku. Jak chtěl znít a jak také zní. Když vyslal na internet svoji první věc, "Space Ex", kde mu zpívala Francouzska LaNote, kdekdo si tenkrát vzpomněl na "Tea Leaf Dancers" od
Flying Lotus a atmosféru songů od
Buriala. Psychotický, hlubokomyslný závoj, který vás nadnáší v pozdně nočních nebo brzkých ranních hodinách. Velkou roli v jeho zviditelnění sehrála, tak jako u mnoha jiných, vizionářská rozhlasová moderátorka
Mary Anne Hobbs.
"Zkusil jsem své štěstí a poslal jsem jí demo nazvané "Runner", dala si ho do svých oblíbených a napsala mi, že chce slyšet víc, tak jsem jí poslal "Strings Detached" a příběh mohl pokračovat," popistuje Blue Daisy. Za pár dní už byl v jejím pořadu jako host. Pro Daisyho byl tento fakt hodně povzbudivý.
"Mary Anne byla skutečně mojí velkou podporou a jí vděčím za to, že jsem tam, kde jsem," dodává. Předtím, než se rozhodl své nahrávky poslat do BBC, to byl ložnicový tvůrce, jehož tvorbu slyšeli jen jeho přátelé a rodina. Na druhou stranu je ale třeba připomenout, že Blue Daisy bezesporu patří mezi to nejlepší, co Mary Anne Hobbs v roce 2009 objevila a prosadila.
Když si poslechnete ostatní věci z labelu Black Acre, kde svá dvě EP vydal i Blue Daisy, je jasné, jak moc ho současný zvuk tohoto vydavatelství ovlivňuje. Tvrdošíjně nekonstruuje žádné
dance floor filler hity, je spíše
sluchátkovým tvůrcem.
"Nechci, aby lidé při poslechu mých písní pouze poslouchali, chci je při poslechu vzít a posadit je přímo doprostřed té skladby," prohlašuje a opět připojuje romantickou metaforu:
"Představte si, že sedíte v krabici která má 4 x 4 metry. Jsou v ní otvory, kterýma dovnitř proudí teplý i studený vzduch a drtí vás, až omdlíte. Když se vzbudíte, jste pořád ve stejné krabici, ale ta krabice už není jen obyčejným boxem, ale je vaším světem, ve kterém jste si přáli být."
© Blue Daisy Když se ho pak zeptáte na hudbu, co poslouchá, vypadnou z něj jména jako
Aphex Twin,
Fever Ray,
Portishead, čili věci, které jsou jeho inspirací spíše podvědomě. Věci, které mohou být s jeho současnou tvorbou spojeny jen těžce podprahově. Stejně tak jako deska, kvůli které se dal na dráhu producenta.
"Bylo to album "College Dropout" od Kayneho Westa, které mě přinutilo snít o tvorbě muziky a navštěvovat obchody s hudebními nástroji." Za touto větou se lehce usměje a pokračuje:
"Můžete vidět, jak je můj zvuk vzdálený od mé původní inspirace." Pravda. Od té doby se Daisy hodně změnil, zvuk rozmělnil a beaty používá spíše jako prostředek k přepravě posluchačů od okolí, které je obklopuje. K tomuto není zapotřebí plného porozumění jeho stylu, ale je třeba se přinejmenším otevřít. Když skládá, nikdy se nenechá vést určitou melodií, pokaždé se soustředí pouze na budování atmosféry.
Jak jsem již zmínil v úvodu, z jeho skladeb občas vykoukne stín losangelského producenta Flying Lotus.
"Jsem s ním sice spojován od začátku, ale každý máme naprosto jiný přístup a myslím, že pro nás oba je největší inspirací a vzor J Dilla," tvrdí ale
Blue Daisy.
Doporučuju si poslechnout jak "Space Ex" EP, tak "Strings Detached" EP. Jestli jste FlyLo/Burial/J Dilla/metaforické abstrakci nakloněni, mám pro vás skvělý tip. Podobně jako od
Mount Kimbie bychom se od tohodle chlapíka mohli letos dočkat velkých věcí.
Blue Daisy - Strings Detached