Live: Bushido
support: Tafrob
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 21. dubna 2010
Fotogalerie
© Matěj Vaněček/musicserver.cz Složení publika v Lucerna Music Baru lze vyjádřit matematicky následovně: Jedna třetina příchozích byli gangsta Němci, druhou tvořil binacionální Gottův fanklub a třetí pražské děti, kterým
Bushido učaroval spíše než hudební produkcí svým kontroverzním životním příběhem. Ten chlápek s vytetovaným nápisem
Ghetto na předloktí totiž umí vyprávět pohádky o tom, jak se z
lůzra stal
king, snad ještě dramatičtěji než jiný samozvaný král rapu,
Rytmus.
V sociologické sondě jsem úmyslně opomenul fanoušky Tafroba. A vůbec, jsou nějací?
Tafrob je demoverzí
Marpa. Primitivní beaty, samply a texty zůstávají pro oba charakteristickým znamením. Od Marpa se Tafrob odlišuje jinou nedokonalostí - umí sice křičet, ale neumí rapovat. Trio, které tvoří společně s
Davidem Steelem a
Jay Dieselem, je taková přenosná hell party. Unikátní záležitost. Tolik originality a talentu se v dějinách hip hopu na pódiu snad ještě nesešlo.
© Matěj Vaněček/musicserver.cz Pasivita publika provázela nejen vystoupení Tafroba, ale bohužel i gesta jednoho německého
Gasta. Přesně pod gramci se totiž zabydlel nácek. Přestože pohyby kšiltovkářů zdánlivě připomínají hajlování, tenhle hajzl hajloval jednoznačně úmyslně. Zlatého
bludišťáka si tak zaslouží ochranka z Music Baru, která po několika desítkách minut zareagovala a narušitele doprovodila až ke vchodu do pasáže Lucerna.
Vyčistil se vzduch. Na scéně už úřadoval Anis Mohamed Youssef Ferchichi aka
Bushido. Egocentrické "Intro" nahradila zpověď o tom, jak tě časy změní ("Zeiten Ändern Dich"). Trio
Fler -
Kay One -
Bushido příjemně překvapilo.
© Matěj Vaněček/musicserver.cz Zatímco na studiové nahrávce působí nové songy poměrně nudně a připomínají opakující se smyčku stále stejných hudebních i textových motivů, naživo to byl poměrně obstojný
model. Především první polovina vystoupení měla kvalitativně strmě stoupající tendenci. Až to vygradovalo.
Karel Gott. Jeho českou němčinou zpívané šlágry "Biene Maja" a "Babicka" se dodnes drží v rámci
ostalgie na vrcholu časně ranních playlistů typických německých naléváren. Přesto si ho poslední tři roky celé Německo spojuje především s hitem "Für Immer Jung", na kterém spolupracoval s gangsta rapperem Bushidem.
Karel Gott mit Bushido
2007: Vzniká nápad na píseň "Für Immer Jung". Bushido se několik měsíců odhodlává jej předložit Gottovi. 2008: "Für Immer Jung" z desky "Heavy Metal Payback" se stává hitem ve všech německy mluvících zemích. Tuzemské domovy důchodců jsou Karlovým hostováním u zvrhlého potetovaného individua pohoršeny, zbytku české veřejnosti je klip zcela lhostejný. 2009: Karel Gott účinkuje v Bushidově snímku "Zeiten Ändern Dich". Zpívá u Brandenburger Tor. Ve filmu se objevují i dvě jeho písně - "Weißt Du Wohin" a tolik oblíbená "Biene Maja". 2010: V LMB skanduje zhypnotizované publikum "Karel Gott" a žádá si "Zugabe". Tuzemská živá premiéra (a zároveň derniéra) singlu "Für Immer Jung" je díky přítomnosti Boha neopakovatelným zážitkem.
© Matěj Vaněček/musicserver.cz Gottův fanklub po "Für Immer Jung" odešel. A udělal dobře. Zbytek produkce totiž Bushido utopil v až Castrovsky monotónních proslovech. Jeho bilinguální monology navíc postrádaly jakoukoliv pointu, vtip, nadhled a alespoň základní znalosti angličtiny. Celý večer tak končil v podobných rozpacích, jako začínal.
Kdo prázdný přišel, prázdný i odešel. Bushido pražskému publiku nic nepředal. Kdo do LMB naopak pro jistotu vůbec nepřišel, sice neviděl jedinečného Karla, ale brečet kvůli tomu do polštáře rozhodně nemusí. Stačí počkat na podzim, až si bude Gott - tentokráte opravdu nečekaně - kupovat další klec.