© Jan Faukner
Klára: Škoda že někde neučím zpěv, abych to mohla taky takhle distribuovat. (smích)
Thom: Ale samozřejmě se nikdy nezavděčíš všem, takže ohlasy na album jsou tak padesát na padesát. Většinou se to ale líbí mladejm holkám... (smích), což je fajn. Mám tam pár sedmnáctiletých slečen a ty si Montage už celkem oblíbily. Kláro, jak jsi docílila tak odzbrojujícího ležérního hlasového projevu? Oproti Toxique se mi to jeví mnohem uvěřitelnější a do jisté míry i upřímnější. Klára: Ležérnost se skrývá možná v tom, že s Toxique jsme nahrávali zpěvy měsíc a pro Montage jsem s Tomášem nahrávala zpěvy celý tři roky, co ten projekt existuje.
Thom: Byl to plynulej proces a něco jsi i přezpívávala, viď?
Klára: Jo, protože jsi to smazal... (smích)
Thom: No, smazal jsem ti maximálně jednu věc.
Klára: Ne, smazal jsi jich aspoň šest.
Thom: Jako už přezpívanejch?
Klára: Jo, proto jsem je přezpívávala znovu.
Thom: No vidíš, už víš odkud pramení ta ležérnost. (smích) Společně s 8bitovou smrští Jitky Charvátové "Feed My Lion" je váš debut "King Or Queen" dost možná vůbec nejzajímavějším tuzemským počinem poslední doby. Bohužel je ale podobně jako album JI prakticky bez šancí na nějaký celoplošný úspěch... Klára: Asi je to příliš alternativní, aby to hrála Evropa 2. To platí pro Montage, Cartonnage i JI.
© Jan Faukner
Montage...
... tvoří Klára Vytisková a Thom Herian. Projekt byl založen v roce 2007, kdy vyšlo jejich bezejmenné demo. S oficiálním debutem se duo fanouškům i hudebním kritikům představilo až letos s nahrávkou "King Or Queen", která si krátce po vydání podmanila tuzemskou laickou i odbornou veřejnost.© Jan Faukner
Klára Výtisková a Thom Herian
Zatímco moderátorka Medúzy Klára Vytisková má na svém kontě jen debut Toxique a spolupráci s Nerezem ("Pocta Zuzaně Navarové") a Sklenikem ("Blatce Masters"), Thom Herian je mnohem zkušenější. Jako Drama Jacqua už vydal desítku alb a podílel se i na několika kompilacích. Širší veřejnosti se stal známým především díky působení v S.O.I.L.
© Jan Faukner
Thom: Některá písnička člověka baví dýl a zůstane v něm, jiná ho taky baví, ale postupně vymizí, pak jsou taky písničky, který tě původně nebaví, a přesto v tobě zůstanou, no a nakonec čtvrtá kategorie - songy, který tě nebaví, protože za nic nestojí.
Klára: Jak u Toxique, tak u Montage mám oblíbenější songy a ty méně oblíbený. Postupně se to vždycky vykrystalizuje. Kdybych měl k Montage přiřadit nějaký atribut, napadne mne okamžitě schizofrenie. Vám to nepřijde? Klára: Jasně že je to svým způsobem schizofrenní, ale ta deska vznikala tři roky, takže od toho nelze nic jinýho čekat. Jsou písničky, který vznikaly před třemi lety, jsou tam i novější songy. Za tři roky se člověk někam posune a nechá se ovlivňovat novýma věcma, i proto to může působit zdánlivě nesourodě.
Thom: Navíc dneska už je všechno vymyšlený, stokrát použitý a do jistý míry překombinovaný. Takže schizofrenní doba, ve který žijeme, se musí zákonitě promítnout i do našeho repertoáru.
Klára: Ukazuje se zároveň i to, jak jsme s Tomášem oba absolutně odlišní.
© Jan Faukner
Thom: ... domů? Do squattu!
Klára: Popravdě, docela jsem se tehdy lekla, když tam po zemi běhal nějakej králík nebo co to bylo. Ale nakonec jsem tam nahrála víc než tu jednu písničku, a tak jsme vlastně začali spolupracovat.
Thom: Je super, že ty písničky, co jsme na "King Or Queen" vydali, jsou už vyzrálý. Kdybychom bývali byli tlačeni nějakým labelem, dopadlo by všechno určitě úplně jinak. Jak je důležitá víra ve vlastní schopnosti? Klára: Mám od mala takový malý cíle, který se mi postupně splňujou. Všechno to jde krok po kroku. Chtěla jsem hrát s kapelou, splnilo se mi to. Chtěla jsem hrát v Roxy, splnilo se to. Takže jdu od cíle k cíli. Když něčemu hodně věříš, tak se to stane. Na stranu druhou, nesmíš jít nějakou kratší cestou. My jsme s Toxique začínali z ničeho a jsme tam, kde jsme. Docela za krátkou dobu jsme se dostali nahoru, ale byla to ve skutečnosti jen souhra náhod.
Základem je, že jsme nikdy nedělali žádný kompromisy. Nešla bych zpívat do nějaký dívčí kapely, jenom abych byla známá. O to mi vážně nejde. Jsem ostře proti kalkulu a všem těm projektům, jako jsou Holki nebo Verona. To by se mělo zakázat. (smích) Všeho s mírou. Musíš být cílevědomý, ale samozřejmě se nic nesmí přehánět. Nikdy nesmíš věřit až přespříliš sám sobě, protože pak ztratíš kontakt se světem. Ego válcuje muziku a ve finále ti tvoje ego jenom uškodí.
Thom: Když tak přemýšlím, mě by zajímalo, co běžného posluchače vábí na hudbě. Co ho přiláká, aby si danýho interpreta nebo písničku oblíbil. Chtěl bych mít mozek konzumenta, který netvoří hudbu.
Klára: Taky nejsem konzument, ale podle mě je první text. Pro průměrnýho Čecha - posluchače je klíčovej text, i proto se dneska bazíruje na tom, aby kapely zpívaly česky.
© Montage
Klára: V Praze choděj lidi na koncert zkoumat. Místo toho, aby se odvázali, tak je to takovej model "Tak teď se nám ukaž". Já třeba ráda hraju v Českých Budějovicích. Tam se mi nestalo, že bych měla špatný koncert. Vždycky mě to tam hodně baví. Máte už i nějaký stálý publikum, který vás bezmezně adoruje a pravidelně navštěvuje vaše koncerty? Klára: Teď se mě na fóru ptal nějakej kluk, jak může zařídit, aby ode mě dostal pusu. (smích) No a pak mám taky jednu dvanáctiletou fanynku z Budějic, Bára se jmenuje. Vždycky si chodí pro podpis na ruku. Po každým koncertě.
Thom: Abych se pochlubil, tak mám taky pár fanynek. Občas se stane, že přijde slečna po koncertě, a vždycky vidím, že jí září oči a splnila by každé mé přání... (smích) a nejčastěji se to stává právě na Moravě.