Duo electro-punkových garážových divoženek z Berlína připravilo desku, kterou už týdny točí 99,9 % tamních klubů od rána do noci a pak zase do rána. Agresivní agregát jménem Cobra Killer se na "Uppers & Downers" po experimentech s etno-electrem transformoval zpět do pozice nosné konstrukce berlínské scény.
9/10
Cobra Killer - Uppers & Downers
Vydáno: 23.10.2009
Celkový čas: 41:30
Skladby: Hello Celebrity, Vitamine, Hang Up The Pin Up, Goodtime Girl, Schneeball in die Fresse, Mr. Chang, Skibrille, Upside Down The Building, My First Parachute, Matchy Matchy, The Universe Is In The Oven
Vydavatel: Monika Enterprise / Starcastic
Blíží se Warschauerstr. aneb jízda S-Bahnem s lahví Jeveru v ruce. Vrháš zasněnej pohled na dvě opilý punks sedící naproti tobě. Blíží se konečná stanice - ten osudovej okamžik. Přemejšlíš, jak ty dvě oslovit, a do uší ti někdo s notnou dávkou naléhavosti křičí, že během večera zaručeně dostaneš sněhovou koulí po hubě. Berlínské E-celebrity vracejí úder. Lalůčky ti masírují Gina a Annika a tobě je ve skutečnosti jedno, jestli tě ty punkerky pošlou do háje (čti pryč z Kreuzbergu), nebo do ráje (čti tam, kde ta pravá zábava začíná až po půlnoci). Máš kam jít a Gina s Annikou budou stále s tebou, na to pamatuj.
To "E", který je o pár řádků nad tímhle, může znamenat jejich erotikou provoněný repertoár, extázi, elfí uši nebo jednoduše e-clash. A nebo to neznamená taky vůbec nic a je to tvůj ztopořenej penis, na kterej si pravidelně navlékáš vroubkovanej kondom. Tři vroubky na děti a hned jsou blíž ke smrti - ha, ha - zažíváš další z nepovedenejch večerů, kdy lituješ, žes někdy nastoupil do stejnýho vozu jako ty, který jsi zase neoslovil. Je to Berlín s Cobrou Killer na uších. Molly Miliónová provdaná za vlasy Mirka Papeže. Jira Kröhn provdaná za knírek Ralfa Hüttera a přicházející revizor, žádající tě, abys už konečně vystoupil.
Toť souhrn pocitů, jaký lze z "Uppers & Downers" mít. Každý poslech e-clashem, EBM, post-punkem a hip hopem nabité nahrávky ale vyvolává rozdílné reakce. Dost záleží na geniu loci, protože jiný dojem budete z novinky
Cobry Killer mít při oné jízdě S-Bahnem a jiný v jednom z mnoha klubů v Kreuzbergu. Tak i tak, "Uppers & Downers" je zrcadlem aktuální berlínské scény a jasnou odpovědí všem škarohlídům, kteří tvrdí, že Berlín sám sebe už jen recykluje a hodí se leda tak jako hudební doprovod na
vyvoněných záchodcích v obchodních centrech.
Na minulé desce "Das Mandolinenorchester" experimentovalo electro-punkové duo s world music:
synťáky propojilo s mandolínovým orchestrem Kapajkos. Tentokráte se kapela, která v počátku své kariéry reprezentovala hnutí kolem labelu Digital Hardcore Recordings, rozhodla navrátit ke kořenům a své nenapodobitelné pojetí e-clashe smíchala s americkým nezávislým rockem. Duo rozdováděných slečen ovlivnila především zkušenost, kterou získalo při předskakování newyorským art-punkerům
Sonic Youth, kterým se v posledních letech dostává na německé půdě glorifikace. Znát je i vliv kanadské e-clashové bohyně
Peaches, která se ostatně v Berlíně usadila a s Cobrou Killer udržuje více než přátelské vazby.
Vraťme se ale k Sonic Youth, protože právě ti měli na vznik "Uppers & Downers" vůbec největší vliv. Bezmála dvaapadesátiletý Thurston Moore byl od Cobry pozvaný do jejich berlínského studia, a v "Hang Up The Pin Up" tak zaslechneme jeho fenomenální kytarový um. Holkám mluvil i do jiných písní, podobně jako Jon Spencer z
Blues Explosion. Do německé metropole totiž dorazila vlna obdivu k americkým kytarovkám let minulých a projevuje se to i na poli elektroniky.
Absolutním protipólem k řečenému je pak paradoxně vůbec nejsilnější skladba na desce - "Schneeball in die Fresse" -, která svým popovým nádechem a saskou němčinou navazuje na (n)ostalgii Neue Deutsche Welle. Aby ne, když ji produkovali lipští
Die Prinzen, o kterých v Německu nikdo neslyšel od dob hitu
"Deutschland".
Když Cobra Killer zpívají ve své mateřštině, znějí jako
Stereo Total a vzhledem k tomu, že se na nové album těchto Berlíňanů stále čeká, jeví se "Uppers & Downers" jako nelepší alternativa. Největší devizou kobří novinky je pak její aktuálnost. Právě ta činí z naléhavé nahrávky jakousi výpověď jedné ztracené generace, která po nocích bloudí mezi Friedrichshainem a Kreuzbergem a beztak skončí nad ránem s pozvraceným trikem na schodech u vchodu do U-Bahnu na Alexi.