Rocková rezonance v praxi

23.11.2009 00:00 - Martin Višňa | foto: facebook interpreta

Může se dle singlu "Ubiquity 5" zdát, že se navrátivší Kurtizány z 25. Avenue uchýlily do poprockových vod. Jenže zdání klame. Zní trochu jinak, ale Tomáš Vartecký v nové roli hlavního zpěváka rozhodně nezapomněl, kdy má svojí zafačovanou rukou hrábnout do strun.
8/10

Kurtizány z 25. Avenue - Teorie morfické rezonance

Skladby: Ubiquity 5, Tesla, Eva a Vašek jedou na Riviéru, Duna, Vampíra, Futurum, Strážná věž, Transit
Vydáno: 23.11.2009
Celkový čas: 35:59
Vydavatel: Parlophone
Odolat kapsli s čímsi červeným v krabičce desky "Chemie" před čtyřmi lety moc dobře nešlo. Kurtizány tehdy v "Noci s Andělem" tvrdily, že je to droga dovezená až z Indie a Honza Homola z Wohnout, tvůrce obalu "Chemie", se smál. Prdlajs droga, obarvený cukr. Čtyři roky poté se nové Kurtizány vrhly do světa fyziky, přesto přišly s další drogou. Singl "Ubiquity 5", který novinku "Teorie morfické rezonance" avizoval, je totiž, ať si říká kdo chce, co chce, neskutečně návykový. A některé další kousky z alba jsou na tom podobně.

Když zpěvák Simon oznámil v létě 2006 odchod z kapely, vypadalo to, že se nad kultovními Kurtizánami zavře hudební voda. Loni v létě ale hladinu rockového rybníčku rozčeřilo vystoupení proti stavbě dálnice Posázavím. S Varteckým za mikrofonem. Kurtizány začaly znovu koncertovat, letos se ještě obměnila sestava, takže z původní formace zbyl kromě Varteckého ještě bubeník Viking, novými parťáky se stali basák Rupp a kytarista Kany. A 19. listopadu byla v pražské Akropoli pokřtěna "Teorie morfické rezonance", v pořadí šestý studiový počin Kurtizán za dvacet let existence.

Novinka skýtá pro posluchačovy slechy osm skladeb, pod nimiž je podepsán Vartecký. Ten také coby ústřední postava souboru stojí za mikrofonem, konfrontaci se Simonem se nelze vyhnout. Vartecký je dobrý kytarista, ve zpěvu by na body se Simonem prohrál. Ovšem jeho zpěv není pro uši velkým utrpením, snaha být i dobrým rockovým vokalistou je cítit, v některých případech si ani nedovedu dost dobře představit, že by zpíval Simon - "Ubiquity 5" nebo "Vampíra", pomalejší věc, kde Vartecký projevem připomíná Roberta Kodyma (možná jen můj pocit).

"Teorii" otevírá zmiňovaný singl "Ubiquity 5", klubová návykovka, která některé slušně vyděsila, že se Kurtizány vrhly na radio friendly music. Omyl, berme "Ubiquity 5" spíše jako vábničku pro potencionální fanoušky, kterým záhy nafackují nabroušené kytary "Tesly" velené kapitánem Kirkem ze Star Treku a ještě ostřejší, ale pomalejší "Eva a Vašek jedou na Riviéru", což je zřejmě nejtvrdší věc na desce, ovšem s poněkud dlouhým začátkem. Přes pět minut má i pecka "Futurum" s nosnou parafrází Feťáci jdou do nebe!. Také závěrečná "Transit" o tom, jak kapela brousí hrany našich hranic, ta mě ovšem moc nezaujala. Mezi těmito se však ještě ukrývají perly - zmíněná "Vampíra", která jako by opravdu vypadla z nějakého alba Wanastowek, a rozjetá "Strážná věž", jasná koncertní pecka stejně jako "Duna".

To vše Kurtizány zabalily do moderního rockového zvuku, aniž by moc ztratily ze své známé tváře, ještě přibalily nové zkušenosti a daly tak vzniknout velice slušnému albu, na které by bylo škoda, aby dopadal prach. Malým minusem budiž to, že k dobrému zpěvákovi Varteckému ještě zbývá kousek cesty, ale věřím, že on si je toho vědom a dělá na sobě.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY