Vídeňská známka punku

07.11.2009 17:53 - Václav Trávníček | foto: facebook interpreta

Kalifornští pop-punkeři Green Day si albem "American Idiot" vystavěli pomník. Jeho nástupce, ještě dotaženější a promyšlenější "21st Century Breakdown" nyní propagují na světovém turné, v jehož rámci se zastavili i ve Vídni. Přehráli velkou část novinky, staré songy i kopec coverů. A musicserver byl u toho.

Live: Green Day

support: Prima Donna
místo: Wiener Stadhalle, Vídeň, Rakousko
datum: 6. listopadu 2009
setlist: Song Of The Century, 21st Century Breakdown, Know Your Enemy, East Jesus Nowhere, Holiday, The Static Age, Give Me Novacaine, Are We The Waiting, St. Jimmy, Boulevard Of Broken Dreams, Malá noční hudba poprvé, Hitchin' A Ride, Malá noční hudba podruhé, Welcome To Paradise feat. One For The Razorbacks, When I Come Around, Iron Man feat. Eruption feat. Rock You Like A Hurricane, Brain Stew, Jaded, Knowledge, Basket Case, Shout, She, King For A Day, Stand By Me feat. (I Can't Get No) Satisfaction feat. Hey Jude, 21 Guns, Minority / Přídavky: American Idiot, Jesus Of Suburbia, Last Night On Earth, Wake Me Up When September Ends, Good Riddance (Time Of Your Life)

Green Day
© greenday.com
Co se stane, když punk institucionalizujete? Jeho podstata odporu se přenese do energie, která tvoří hnací motor pop-punkových kapel. Američtí Green Day jej řádně promazali před pěti lety a šlape jim dodnes, což dokazuje letošní album "21st Century Breakdown". Právě písničky z poslední desky tvořily jádro vídeňského koncertu. Parta z Kalifornie se na turné rozrostla o Jasona Whitea (kytara), Jasona Freeseho (saxofon) nebo Jeffa Matiku (dle potřeby). Ústřední trojka Billie Joe Armstrong (zpěv, momentálně blonďák), Mike Dirnt (basa) a Tré Cool (bicí) na to nebyla sama ani v hlavním městě Rakouska, kam se v rámci šňůry přesunula z německého Mnichova. Šlo na nich vidět, jak si celý večer a celou šňůru užívají. Jako ostatně i jejich fanoušci.

Úvod obstarala losangeleská glam-punková formace Prima Donna, na níž navázaly hlavní hvězdy večera. Začátek se nesl ve znamení nové desky, aby se vzápětí Green Day vrátili k "American Idiot" a úspěšnému singlu "Boulevard Of Broken Dreams", který Noel Gallagher označil za plagiát jeho "Wonderwall". "I walk alone, I walk alone," zpívala s kapelou zaplněná vídeňská hala. Až by se chtělo říct - you never walk alone!

Green Day
© greenday.com
Billie Joe Armstrong si s publikem pohrával, nechal jej zpívat refrény, a když se mu zachtělo, zašel si do backstage pro obří dětskou pistoli a skrápěl první řady vodou. Pistoli posléze vyměnil za bizarní přístroj, který se dal charakterizovat jako metač toaletního papíru. A aby fanoušci neodešli z koncertu naprázdno, použil i děla, kterými poslal mezi dav několik triček Green Day. Piškuntálsky vyzněly i fragmenty Mozartovy "Malé noční hudby", kterou si s Armstrongem notovala celá Wiener Stadthalle. "A toto je přesně ten důvod, proč jste lepší než Amerika," odvděčil se fanouškům rozverný frontman. Ten se nezřídka po skončení songu zastavil a bez hnutí brvy si vychutnával potlesk. Pak se sebral a důstojným prvorepublikovým krokem odkráčel za scénu, aby se posléze vrátil s dalším vodním dělem.

Show dokreslovala působivá scéna, kde se siluety mrakodrapů podle potřeby měnily na nejrůznější obrazce. Jednou po zdech výškových budov stékala krev, jindy se změnily na horu televizí s americkou vlajkou na obrazovce. Když pak zpoza kapely vyšlehly ohně, připadal si člověk jako na koncertě metalové skupiny. Ostatně - na metalový kousek došlo, když kapela vystřihla "Iron Man" od Black Sabbath. Ten byl jedním z řady coverů, kterými Green Day rozsekávali večer. Namátkou nabídli "Hey Jude" The Beatles, "(I Can't Get No) Satisfaction" Rolling Stones, zmiňované Black Sabbath nebo "Shout" Isley Brothers. Většinou nešlo o celé skladby, z kontextu večera to vyznělo, jako by na ně kapela zrovna dostala chuť. S lehkostí je servírovala a publikum spokojeně konzumovalo.

Green Day
© greenday.com
Otázka publika je vůbec zajímavá. Kdo čekal, že na Green Day dorazí jenom pankáči a nihilisti, byl překvapen. Do vídeňské haly se sjely jak čtrnáctileté čtenářky zásadních rubrik časopisu Bravo, tak šedesátiletí zasloužilí (pra)otcové. Někteří z nich při skočných kouscích rozverně házeli do kotle kelímky s pivem a při baladách slzeli jako basset. Proč ne, i to je známka punku.

Asi nezapomenutelným se večer stal určitě pro trojici fanoušků, kteří si s kapelou zahráli přímo na pódiu. Podařilo se jim totiž to samé, co například českému revivalu U2 v Berlíně. "Teďka pozor," křičel do mikrofonu Armstrong, "potřebuju tři dobrovolníky. Kdo z vás umí bubnovat?" ptal se. Několik lidí se přihlásilo, a tak stejným způsobem vybral ještě basáka a kytaristku, udělil jim základní instrukce a "nová kapela" mohla začít hrát. No řekněte, nebrali byste to? Kaliforňané se následně rozloučili songem "Minority" z devět let staré desky "Warning", ale bylo jasné, že bez přídavků večer neskončí.

Green Day
© greenday.com
Green Day se vrátili na pódium, aby vystřihli přelomový singl "American Idiot" a možná nejlepší skladbu z předchozí desky, "Jesus Of Suburbia". Poslední tři písničky zahrál Armstrong sám na španělku. "Last Night On Earth" je příjemný kus z "21 Century Breakdown", ale opět potvrzuje, že skladatelské náhody se prostě dějí. Jak jinak si vysvětlit, že obsahuje ve slokách stejné akordy jako - věřte nebo ne - normalizační hitovka "Největší z nálezů a ztrát" Michala Davida? Ačkoliv v tomto případě se asi nenajde nikdo, kdo by se pokusil o žalobu. Následující "Wake Me Up When September Ends", již Armstrong napsal jako vzpomínku na svého otce, odzpívali víceméně fanoušci, a když dozněly poslední akordy "Good Riddance (Time Of Your Life)", byl večírek u konce. Přinesl zábavu s nadhledem, trochu dětské rozvernosti, vzpomínky na mnohdy šedivou minulost kapely i na jejich hvězdou přítomnost a člověk mohl jenom litovat, že koncert neproběhl v jeho rodné vlasti. O velkých sděleních to nebylo, ale to snad ani nikdo nečekal. Tak snad příště, Praho.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY