Průvodce po "Twilight Of Jesters?" Monkey Business

09.02.2009 05:00 - Tomáš Tenkrát | foto: facebook interpreta

Monkey Business loni stihli vydat dévédéčko "Peeing With The Proletariat" z turné k minulému albu, připravují rovněž záznam z divadla Hybernie, kde hráli méně známé skladby v odlišném aranžmá. A konečně dodělali album "Twilight Of Jesters?". Pojďme si ho projít píseň po písni.
Monkey Business - Twilight Of Jesters
© facebook interpreta
Monkey Business si znovu udrželi rozestup mezi řadovými alby na dvou letech. Šestá studiová nahrávka vyjde 23. února a jmenuje se "Twilight Of Jesters?", což znamená "Soumrak kejklířů?", a jedná se o parafrázi na současný stav nejen hudebního průmyslu. Album vznikalo ve studiu Romana Holého, kde se kromě členů kapely vystřídal i Ashley Slater z Freak Power, Glenn Hughes, Vlasta Třešňák a James Cole. Finální mastering měl na starost Miles Showell z londýnského studia Metropolis. Jedná se asi o nejtanečnější album Monkey Business, zároveň však nechybí jejich jasně slyšitelný rukopis a především mnoho vtipů a vtípků. Jak už to tak bývá, je jen na vás, jak k tomu přistoupíte. Nyní vám přinášíme průvodce po desce, samotnou recenzi čekejte tři dny před oficiálním vydáním, tedy 20. února.

1. Who Killed My Libido? (3:17)

Otvírák alba obstarává zároveň i první singl. Vsadil bych cokoliv, že bude uvádět i koncerty. Silně taneční spodek, melodický refrén a text pojednávající o rozervaném vnitřním hlasu, který nezajímá nic jiného, než zjistit, kdo mu zabil libido. Píseň funguje především v kombinaci s klipem, ve kterém se Matěj Ruppert s Ondřejem Brouskem prohání na motokrosovém motocyklu. Po jeho zhlédnutí vám píseň konečně "zaklapne".

2. MJ Is 50 (3:26)

Jako by celou svou skladbou odkazovala na "Hi & Stereo". Navíc končí motivem ze "Saturday Night Is Over". Těžko si ji představit naživo, ale na desce díky vtipu, přednesu a zvuku lehce identifikujete Monkey Business. A o čem je? Refrén mluví za vše: "Michael Jackson is padesááát."

3. Kings Of Discotheque (4:38)

Píseň vypráví Tonya Graves, ale refrén "We want to be a kings of discotheque, but we are hiding in the undergroud" zdvojuje i Roman Holý. Krátce zazní didgeridoo. U téhle skladby nejvíce nastane pocit, že vypadla z "Objects Of Desire And Other Complications". Naživo zřejmě bude fungovat, ale v kontextu alba se řadí k tomu méně zábavnému. Jasně, zvukem je to klasická "romoholovina".

4. Nuremberg (4:22)

Asi největší hitovka z "Twilight Of Jesters?". Melodie je extrémně vlezlá a nota na ní nezůstala neprovoněna letní bezstarostností. Píseň se žene dopředu bez jakékoliv utlumující mezihry. Houslový motiv přehrávající její ústřední melodii nic nezbrzdil. Ovšem text je jinde, nedá se označit za klasicky politický, ale za politicky satirický už ano. Samozřejmě v měřítku Monkey Business, takový Jaroslav Hutka by se těm jinotajům asi smál. I když o to vlastně jde. Zpěv: Roman Holý.

5. Id Song (5:26)

Chraplák Ashley Slatera nastupuje od první sekundy. Pokud si dokážete představit, jak by asi zněl klon Freak Power a Monkey Business, tak já říkám, že přesně jako "Id Song". Dokonce zazní Ashleyho trombón. Píseň ve středním tempu bude opět zcela jistě koncertní lahůdka.

Monkey Business
© Roman Černý
6. Fatal Tempo (4:22)

Konečně dost prostoru pro Matěje i Tonyu. I když se to asi podle názvu nezdá, píseň mluví o stárnutí a o tom, že je čas zpomalit - "nemusíš totiž pořád přirážet jako králík a ukusovat hlavu netopýrovi, pokud to opravdu nemáš rád". Houpavý rytmus se v závěru mění ve zběsilé zrychlení.

7. Wedding Song (3:29)

Matějova exhibice s úžasnou náladou a trpkým textem o strastech manželských. Tonya Graves si v polovině zarapuje chrlení manželských výčitek, vzápětí ji vystřídá James Cole, který to česky zabije klasicky končícím pojednáním o tom, jak si našel svou novou vyvolenou. Ruppert na konci písně znovu exceluje.

8. London Dealing (4:49)

Druhý track s Ashley Slaterem. Funky rytmus, funky nálada. "London Dealing" je asi nejvíce podle klasického schématu, bez zbytečných elektronických kudrlinek kolem.

9. Twilight Of Jesters (3:51)

Netřeba představovat, o jaké téma jde. Trochu nudný beat se před refrénem zlomí, ten samotný máte pak pro svou kouzelnou znělost tendenci zpívat.

10. Gumball (5:15)

Minimalistický beat, který opravdu navozuje pocit jízdy v autě, si to svou rychlostí sviští celých pět minut. Navíc jeho předříkávání Danem Bártou v druhé polovině písně je jedním z nejroztomilejších momentů alba, usmívejte se! Text o slavném závodu pracháčů asi nemohl být lépe jízlivý. Tonya Graves se navíc výborně doplňuje s Glennem Hughesem.

Monkey Business
© Roman Černý
11. Pils And Girls (4:01)

Monkey Business zpět ve formě a s plným rukávem nápadů. Ležérní zpěv umocňuje naléhavost textu o komunismu, refrén je stadiónový a Vlasta Třešňák ve svém featuringu tomu dodal potřebnou patinu.

12. History Of Pathos (4:45)

Druhá skladba s Glennem Hughesem ukazuje tu zadumanější hudební stránku Monkey Business. Na každém albu byla nějaká temnější, tady je to "History Of Pathos". Přestože její text je prosvětlený dostatečně.

13. Bob Marley's Soccer Shoes (6:26)

Rozmáchlá skladba na závěr, jíž si asi každý dokáže vysvětlit jinak. Každopádně se dočkáte parodie africké výslovnosti i silné afro nálady. "Now I don't leave Jamajka bar, no broken bones, just broken beats."


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY