Pojďme všichni společně tak trochu bláznit

01.12.2008 05:00 - Michal Koch | foto: facebook interpreta

Roku 2006 mělo v Las Vegas premiéru poněkud zvláštní představení, cosi mezi muzikálem a cirkusovou performancí. Cirque Du Soleil se pokusil v poněkud bláznivém kusu vizuálně vystihnout podstatu a náladu písní The Beatles. O tom, jak vznikalo představení "Love", vypráví dokumentární DVD "All Together Now".
7/10

The Beatles, Cirque Du Soleil - All Together Now (A Documentary Film)

Skladby: All Together Now (A Documentary Film), Changing The Music, Music In The Theatre, Making Love
Vydáno: 20.10.2008
Celkový čas: asi 125 minut
Vydavatel: Parlophone
Kdybych měl pocit po zhlédnutí téměř hodinu a půl dlouhého dokumentu "All Together Now" vyjádřit v jediné větě, vypadala by nějak takto: "Love" jsem v Cirque Du Soleil neviděl, ale nyní po tom opravdu toužím! Škoda, že je Las Vegas krapínek z ruky. Od premiéry představení a vydání alba, které lze nazvat jeho soundtrackem, uplynuly dva roky. Nové DVD přináší pohled na to, jak celý projekt vznikal, ale také otázku: pokusí se v Cirque Du Soleil natočit a na DVD pro celý svět vydat také dílo samotné? Nezbývá než doufat, neb dle ukázek v dokumentu uvedených se jedná o záležitost dech beroucí.

Dokument "All Together Now" se rozjíždí pozvolna, začátek je plný tradičních řečí různých zúčastněných o přetrvávající kvalitě a nádheře hudby The Beatles, o inspirativnosti jejich písní a o tom, kterak úžasná to celé byla práce. Záhy ovšem kašírované řečičky ustupují do pozadí a, byť se linou jako nit celým filmem, jsou vystřídány pěknou náloží zajímavostí. Začíná to neuměle maskovaným přiznáním, že nápad, který vzniknul na večírku po Velké ceně formule 1 v Montrealu v roce 2000, kde se potkal zakladatel a majitel Cirque Du Soleil Guy Laliberté s Georgem Harrisonem, by zdaleka nebyl realizován s takovým nadšením nebýt Harrisonovy smrti o rok později. Najednou to nebyla jenom dobrá myšlenka spojit jeden z nejlepších a nejoriginálnějších moderních cirkusů a hravou, začasté psychedelismu plnou hudbu Fab Four. Teď už to byl odkaz George Harrisona (který jako fanoušek Cirque Du Soleil s původním nápadem přišel), jehož osobnost dlouhá léta zastíněná duem Lennon-McCartney jakoby až po smrti došla plného docenění.

Dokument používající tradiční metodu tolik a tolik dní před premiérou ukazuje krom chvil tvůrčího souznění režiséra, choreografů, scénografů, tanečníků a pánů George & Gilese Martinů tvořících hudební koláž z beatlesáckých skladeb také různé drobné i větší různice. Paul McCartney stěžující si, že dlouho po něm chtěli požehnání pro představení, o kterém režisér stále opakoval jen: "Jsme Cirque Du Soleil, bude to dobré!", Yoko Ono zlobící se měsíc a půl před premiérou, že jemné taneční číslo naprosto nevystihuje politickou sílu a naléhavost skladby "Come Together" (choreografie byla změněna), Olivia Harrison těžce se smiřující s tím, že v cirkusovém představení má být použita křehká demo verze Georgovy písně "While My Guitar Gently Weeps" (a ještě s nově dopsanými smyčcy, až syn Dhani ji přesvědčil, že je to pro dobro věci), Ringo Starr tlačící oba Martiny do co největších experimentů. Nejvýraznější jsou ale snahy obou dam, vdov po zesnulých Johnovi a Georgovi, které prosazují písně svých manželů způsobem velmi egoistickým. Mezi tím vším vlaje režisér Dominic Champagne, snažící se všem vyhovět, nikoho nenaštvat a zároveň realizovat svůj umělecký záměr co nejvíce po svém. Například napětí, kdy McCartney navštíví první zkoušku v kostýmech, by se dalo přímo krájet, tak z dokumentu čiší. Korunu všemu dávají prostřihy na pragmatického Guye Lalibertého, suše vypočítavajícího náklady, které ho příprava stojí ("Jenom těch reprobeden! Dali jich do sálu přes šest tisíc! Už teď v tom lítám za sto milionů dolarů a ještě jsme nezačali..."), a konstatujícího, že sice spolupráce s The Beatles je věc nádherná, ale z finančního hlediska riskantní, protože "...v showbusinessu neexistuje sázka na jistotu."

Vše samozřejmě končí úspěšnou premiérou a vzájemným poplácáním po zádech, ale na druhou stranu je z ukázek jasné, že bylo proč. Jak praví Sir Paul: "To představení je poněkud šílené, ale to je v pořádku. Hudba The Beatles je přece taky poněkud šílená. Ostatně všichni umělci jsou tak trochu blázni...". Ano, to představení je opravdu bláznivé, ale zřejmě se mu podařilo vystihnout podstatu, kouzlo a náladu beatlesáckých skladeb skutečně velmi dobře.

Jako bonus nabízí DVD tři přidané dokumenty, které evidentně vznikly při natáčení základního filmu "All Together Now". Soustředí se na jednotlivé části představení ("Changing The Music" o práci otce a syna Martinů na hudební koláži, "Making Love" o kostýmech a rekvizitách a "Music In The Theatre" o velmi pracném ozvučení oválného divadelního sálu, ve kterém byly reproduktory zabudovány i do jednotlivých sedadel). Zvuk je nabízen v DD 2.0, DD 5.1 a DTS, což při častých hudebních ukázkách ocení zejména ti, kteří doma nemají speciální edici alba "Love", na které je prostorový mix všech skladeb. "All Together Now" je velmi zajímavým pohledem do zákulisí jednoho neobyčejného představení, který vedle klasického povězme na kameru, jak jsme dobří a jak se nám spolu krásně spolupracovalo nabízí i mnoho dalšího. Ještě tak vidět to dílko samotné...



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY