
© facebook interpreta
Titulní skladba: Byron Lee And The Dragonaires - Kingston Calypso (ukázka)
Hudba a slova: Monty Norman Co je to vlastně bond song? Písnička k úvodním titulkům každé bondovky? Singl, který je poslán do rádií? Skladba, se kterou si film spojí většina diváků? Postupem času se zažilo, že je to právě podkres pod úvodní titulky, čehož se také budeme držet... až na výjimky. V úvodním snímku celé série "Dr. No" se totiž během titulků vystřídají hned tři melodie - tou první, nejvýznamnější je to, co dnes zná každý jako ústřední bondovskou melodii (více ve zvláštním infoboxu), druhou je krátká mezihra na bonga a tou třetí je hudební variace na dětskou říkanku "Three Blind Mice", která v podání jamajské ska / calypso skupiny Byron Lee And The Dragonaires dostala jméno "Kingston Calypso". Ačkoli písnička zní v rámci úvodních titulků jen krátkou dobu a dominantní je ústřední melodie celé bondovské série, my budeme za bond song považovat právě ji, protože definuje právě tento film a je spojena pouze a jen s ním.
Úvodní titulky historicky prvního filmu bondovské série "Dr. No".
James Bond Theme
© facebook interpreta

© facebook interpreta
Titulní skladba: Matt Monro - From Russia With Love (ukázka)
Hudba a slova: Lionel Bart Ani druhá bondovka nedostala k titulkům bondovský hit tak, jak jej známe dnes. Stejně jako v případě snímku "Dr. No" doprovází titulky hned tři melodie, přičemž jednou z nich - tou prostřední - je opět ústřední znělka celé série. Předchází jí instrumentace dvorního skladatele bondovek Johna Barryho nazvaná "James Bond Is Back" a navazuje na ni instrumentální verze titulní písničky filmu "From Russia With Love", která tak odstartovává další specifikum a kritérium pro určování bond songů: název totožný s filmem. I v tomto ohledu se však ve světě Jamese Bonda najdou výjimky. Plnou verzi skladby "From Russia With Love" obohatil svým zpěvem londýnský baladopěvec Matt Monro, který byl svou významností bondovské série opravdu hoden - během třicetileté hudební kariéry se po světě prodalo více než sto milionů jeho cédéček, což z něj dělá jednoho z nejúspěšnějších umělců šedesátých let. Písnička je prvním zábleskem na cestě za ideální šablonou bond songu a co je důležité, dává také do budoucna laťku důležitosti a velikosti interpreta.

© facebook interpreta
Titulní skladba: Shirley Bassey - Goldfinger
Hudba a slova: Leslie Bricusse / Anthony Newley / John Barry Titulní píseň snímku "Goldfinger", kterou nazpívala Shirley Bassey, je již naprosto typickým bond songem. Možná by se dalo rovnou napsat, že jde o vůbec nejtypičtější a tím pádem i nejuznávanější bondovskou písničku vůbec, neboť vznikla ze spolupráce Johna Barryho, dvorního skladatele série, a právě Shirley Bassey, jejíž monstrózní, dramatický a jazzově procítěný projev se stal jedním ze základních vodítek pro každý další bond song. John Barry dokázal vdechnout do písničky nejen Bondův šarm, ale zároveň v rámci kompozice vyzývá motivy ústřední melodie celé série, což již samo o sobě posouvá skladbu mezi nejvýznamnější příspěvky celé její dvaadvacetidílné historie.
Úvodní titulky třetího filmu bondovské série "Goldfinger".
Shirley Bassey

© facebook interpreta

© facebook interpreta
Titulní skladba: Tom Jones - Thunderball (ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Don Black O tom, že Shirley Bassey udělala svým podáním titulní písně předchozího snímku "Goldfinger" na filmové tvůrce dojem, svědčí fakt, že hlas pro čtvrtou bondovku se našel právě v jejím rodném Walesu. A i tentokrát měl filmový tým šťastnou ruku, protože do světel reflektorů nakonec vytáhl velké jméno budoucnosti - Toma Jonese. Snad právě píseň k filmu "Thunderball" a jeho velký hit "It's Not Unusual", který zpočátku sice BBC odmítala hrát, ale stejně se z něj nakonec stala jednička britské singlové hitparády, Jonesovi ve finále vynesly zlatou sošku Grammy pro nejlepšího nového interpreta roku 1965. Během natáčení navíc přibyla Tomu Jonesovi do sbírky jedna zajímavá historka - u posledního tónu písně "Thunderball" prý zavřel oči a pustil se do něj s takovou vervou, že u něj omdlel.
Úvodní titulky čtvrtého filmu bondovské série "Thunderball".

© facebook interpreta
Titulní skladba: Nancy Sinatra - You Only Live Twice (ukázka)
Hudba a slova: Leslie Bricusse / John Barry Další příspěvek Johna Barryho do seznamu titulních písní nazpívala Nancy Sinatra, dcera slavného otce, kterou si většina hudební veřejnosti zřejmě spojí s megahitem "These Boots Are Made For Walkin'" (do češtiny písničku přezpívala Yvonne Přenosilová pod názvem "Boty proti lásce"). Ačkoli Nancy nebyla žádnou nerozkoukanou začátečnicí, říká se, že prý měla z nazpívání pátého bond songu strach, neboť byla nervózní z toho, že nedokáže navázat na veleúspěšné megahity "Goldfinger" Shirley Bassey a "Thunderball" Toma Jonese. V jednu chvíli prý dokonce požádala Johna Barryho, aby písničku nechal nazpívat právě zpěvačku Shirely Bassey. Nakonec však v sobě Nanacy Sinatra odvahu našla a ačkoli se z písničky nestal tak obrovský hit jako z titulních písniček předchozích dvou bondovek, řadí se mezi nejlepší bond songy vůbec. O lecčems svědčí i to, že právě tuto písničku hráli Coldplay na svých koncertech v období vydání svého debutu "Parachutes" či také fakt, že právě z této písničky původně pochází geniální dvoutaktová melodie, která udělala velký hit Robbieho Williamse "Millennium".
Smetánka padouchů
"Goodbye, Mr. Bond." Věta, která je stejně tak součástí každé bondovky, jako je její součástí bond song, bond girl a martini. Kdo z těch, kteří tuto větu pronesli, má ale nejlepší zločinecký styl?




© facebook interpreta
Titulní skladba: Louis Armstrong - We Have All The Time In The World (ukázka)
Hudba a slova: John Barry Šestý film "V tajné službě Jejího veličenstva" je tak trochu divná bondovka. Australský (!) herec George Lazenby v roli nula-nula-sedmičky sice moc nezáří, ale on už celý film pokulhává za zábavností předchozích dílů série (byť je příběh v něm zachycený naopak jedním z nejlepších, a navíc i nejdůležitějších pro vývoj samotné postavy Jamese Bonda). Navíc k úvodním titulkům hraje jen čistě instrumentální skladba Johna Barryho, jež se alespoň jmenuje podle filmu - "On Her Majesty's Secret Service". Jedná se tak o definitivně poslední instrumentální bond song. Onou nejsvětlejší stránkou vzniku celého tohoto snímku je tak jiná písnička, a sice balada "We Have All The Time In The World", kterou nazpíval Louis Armstrong a která je mnohdy považována za onu hlavní písničku tohoto snímku. Její hlavní devizou však není Barryho melodie, ani Armstrongův projev, ale výborný text Hala Davida, který je založen na poslední větě vyřčené Jamesem Bondem ve filmu i ve Flemmingově knižní předloze. V roce 2005 zveřejnila BBC výsledky svého průzkumu, dle kterých je právě tato písnička vybírána jako třetí nejčastěji hraná skladba na svatbách.
Louis Armstrong - "We Have All The Time In The World".

© facebook interpreta
Titulní skladba: Shirley Bassey - Diamonds Are Forever (ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Don Black "Diamanty jsou věčné" jsou symbolem návratů. Po předchozí, lehce atypické bondovce "V tajné službě Jejího veličenstva" se do role Jamese Bonda vrátil Sean Connery, na režisérskou stoličku usedl Guy Hamilton, který režíroval velkého "Goldfingera", a titulní skladba dostala zase zpátky hlas, a ne ledajaký. Další příležitost pro Shirley Bassey byla tentokrát dotažena až do konce a písnička "Diamonds Are Forever" je právem považována za nedoceněný věčný diamant, který však bohužel zůstává ve stínu prvního příspěvku Shirley Bassey do bondovské série - právě skladby "Goldfinger", u které se také trio Barry / Hamilton / Bassey poprvé potkalo. Mysteriózní balada "Diamonds Are Forever" přesně zachycuje podstatu nejen Jamese Bonda, ale i špionážních filmů obecně - nebezpečný svět plný nástrah a výzev, který je však zároveň plný ironie a nadsázky. Do filmu se však dostala jen díky koproducentovi Cubbymu Broccoli, který ji dokázal prosadit i přes odpor hlavního producenta Harryho Saltzmana. V jednom z rozhovorů John Barry prozradil také malou perličku: během nahrávání ve studiu dal Shirley Bassey malou radu - aby si při zpěvu téhle písničky představovala, že zpívá o mužském přirození. I přesto, že ho zpěvačka poslechla, ji písnička "Diamonds Are Forever" definitivně vynesla pomyslné označení hlas bondovek. Pokračování příště...