U příležitosti premiéry nové bondovky "Quantum Of Solace" jsme se rozhodli připomenout všech dosavadních dvaadvacet titulních písniček této možná nejvýznamnější filmové série všech dob. V našem prvním dílu se špionážní špičce upsali Shirley Bassey, Tom Jones, Nancy Sinatra či Louis Armstrong.
Ve čtvrtek 6. listopadu proběhla česká premiéra již dvaadvacáté bondovky "Quantum Of Solace". A jelikož každá bondovka je nejen událostí ve světě filmu, ale také ve světě hudby, rozhodli jsme se podívat na dosavadních dvaadvacet titulních písniček nekonečné série podrobněji.
© facebook interpreta
1. Dr. No / Dr. No (1962, Režie: Terence Young / James Bond: Sean Connery)
Titulní skladba: Byron Lee And The Dragonaires - Kingston Calypso (
ukázka)
Hudba a slova: Monty Norman
Co je to vlastně
bond song? Písnička k úvodním titulkům každé bondovky? Singl, který je poslán do rádií? Skladba, se kterou si film spojí většina diváků? Postupem času se zažilo, že je to právě podkres pod úvodní titulky, čehož se také budeme držet... až na výjimky. V úvodním snímku celé série "Dr. No" se totiž během titulků vystřídají hned tři melodie - tou první, nejvýznamnější je to, co dnes zná každý jako ústřední bondovskou melodii (více ve zvláštním infoboxu), druhou je krátká mezihra na bonga a tou třetí je hudební variace na dětskou říkanku "Three Blind Mice", která v podání jamajské ska / calypso skupiny
Byron Lee And The Dragonaires dostala jméno "Kingston Calypso". Ačkoli písnička zní v rámci úvodních titulků jen krátkou dobu a dominantní je ústřední melodie celé bondovské série, my budeme za bond song považovat právě ji, protože definuje právě tento film a je spojena pouze a jen s ním.
Úvodní titulky historicky prvního filmu bondovské série "Dr. No".
"Kingston Calypso" je však černou ovcí bond songů i z jiného hlediska. Postrádá monstróznost a nadřazenost ostatních titulních písní. Nejde o dech beroucí a s Bondovým egem srovnatelný opus, ale vtipnou a svěží hudební hříčku, ze které přímo čiší pohoda dovolené v Karibiku. Skupina
Byron Lee And The Dragonaires se o pár let později stala jedním z průkopníků jamajské muziky na cestách do zbytku světa a ve filmu se objevila i před kamerou. V jedné z filmových scén hraje písničku "Jump Up", která se stala v Jamajce obrovským hitem. A pro zajímavost - v té samé scéně se jako tanečník objevuje i Chris Blackwell, budoucí zakladatel labelu Island Records.
James Bond Theme
© facebook interpreta Filmový průmysl by jen těžko hledal ve svém šuplíku větší a slavnější melodii. "James Bond Theme" se vyhřívá na piedestalu těch nejlepších filmových témat, ve společnosti ústřední melodie k Indiana Jonesovi a Rockymu; melodie z "Hvězdných válek", "Supermana", "Čelistí", "Kmotra", "Batmana" a "Simpsonů" jsou prostě o patro níže.
O autorství skladby "James Bond Theme" se vedou dodnes polemiky. Za autora je sice považován
Monty Norman, který je podepsán pod hudbou k celému úvodnímu filmu série "Dr. No", ale (minimálně) část zásluh bývá připisována i dvornímu skladateli bondovek Johnu Barrymu. V roce 1997 označily noviny The Sunday Times ve svém článku Barryho dokonce za výhradního autora, což vyústilo v soudní rozepři s Monty Normanem. Tomu dal ve finále soud sice za pravdu, ale pochybnosti zůstávají.
Sám Barry totiž svůj díl autorství v roce 2006 veřejně obhajoval. Podle dostupných informací se tak zdá, že Norman měl nápad, který dal Barrymu zpracovat pro orchestr, což Barry nejen provedl, ale melodii navíc sám rozvedl a upravil. "James Bond Theme" se totiž nepodobá žádné další skladbě z filmu "Dr. No", ke které byla údajně Normanem napsána, a naopak se v ní najdou společné body s předchozí tvorbou Johna Barryho.
© facebook interpreta
2. Srdečné pozdravy z Ruska / From Russia With Love (1963, Terence Young / Sean Connery)
Titulní skladba: Matt Monro - From Russia With Love (
ukázka)
Hudba a slova: Lionel Bart
Ani druhá bondovka nedostala k titulkům bondovský hit tak, jak jej známe dnes. Stejně jako v případě snímku "Dr. No" doprovází titulky hned tři melodie, přičemž jednou z nich - tou prostřední - je opět ústřední znělka celé série. Předchází jí instrumentace dvorního skladatele bondovek Johna Barryho nazvaná "James Bond Is Back" a navazuje na ni instrumentální verze titulní písničky filmu "From Russia With Love", která tak odstartovává další specifikum a kritérium pro určování bond songů: název totožný s filmem. I v tomto ohledu se však ve světě Jamese Bonda najdou výjimky.
Plnou verzi skladby "From Russia With Love" obohatil svým zpěvem londýnský baladopěvec
Matt Monro, který byl svou významností bondovské série opravdu hoden - během třicetileté hudební kariéry se po světě prodalo více než sto milionů jeho cédéček, což z něj dělá jednoho z nejúspěšnějších umělců šedesátých let. Písnička je prvním zábleskem na cestě za ideální šablonou bond songu a co je důležité, dává také do budoucna laťku důležitosti a velikosti interpreta.
© facebook interpreta
3. Goldfinger / Goldfinger (1964, Guy Hamilton / Sean Connery)
Titulní skladba: Shirley Bassey -
Goldfinger
Hudba a slova: Leslie Bricusse / Anthony Newley /
John Barry
Titulní píseň snímku "Goldfinger", kterou nazpívala
Shirley Bassey, je již naprosto typickým bond songem. Možná by se dalo rovnou napsat, že jde o vůbec nejtypičtější a tím pádem i nejuznávanější bondovskou písničku vůbec, neboť vznikla ze spolupráce Johna Barryho, dvorního skladatele série, a právě
Shirley Bassey, jejíž monstrózní, dramatický a jazzově procítěný projev se stal jedním ze základních vodítek pro každý další bond song.
John Barry dokázal vdechnout do písničky nejen Bondův šarm, ale zároveň v rámci kompozice vyzývá motivy ústřední melodie celé série, což již samo o sobě posouvá skladbu mezi nejvýznamnější příspěvky celé její dvaadvacetidílné historie.
Úvodní titulky třetího filmu bondovské série "Goldfinger".
O text písničky se postaral soškou Grammy oceněný Angličan Anthony George Newley společně s Lesliem Bricussem, který také spolupracoval například s Frankem Sinatrou či ve spojitosti s předchozí bondovkou již zmiňovaným Mattem Monroem. Písnička je také prvním pojítkem s legendárními
The Beatles, neboť jejím producentem nebyl nikdo jiný než samotný
George Martin.
Shirley Bassey
© facebook interpreta Celým jménem Dame Shirley Veronica Bassey DBE (Řád britského impéria) se narodila 8. ledna 1937 v Cardiffu, hlavním městě Walesu, a je jediným interpretem, který nahrál více než jednu titulní píseň k sérii (jde o filmy "Goldfinger", "Diamanty jsou věčné" a "Moonraker"). Právě tento fakt společně s nezaměnitelným hlasovým projevem plným šarmu a napětí, který na centy ladil s atmosférou samotných filmů s Jamesem Bondem, z ní udělal
hlas bondovek.
Svůj první singl "Burn My Candle" nahrála v devatenácti, o tři roky později si připsala první britskou hitparádovou jedničku za baladu "Hands Across The Sea". Za oceánem pro ni znamenal první výrazný úspěch až průnik do první desítky a následná jednička právě s titulní písní k jedné z bondovek, a sice filmu "Goldfinger". Tohoto singlu se k dnešnímu dni prodalo jen v USA více než jeden milion kopií.
V roce 2007 podepsala zpěvačka novou smlouvu se společností Decca Records, která spadá pod Universal Music, ale nový materiál pod jejími křídly zatím nevydala. Celkem
Shirley Bassey prodala ve světě zhruba sto pětatřicet milionů alb a se dvaatřiceti hity v britském singlovém žebříčku a sedmatřiceti LP deskami v žebříčku albovém je vedena v Guinessově knize rekordů jako nejúspěšnější britská zpěvačka všech dob.
© facebook interpreta
4. Thunderball / Thunderball (1965, Terence Young / Sean Connery)
Titulní skladba: Tom Jones - Thunderball (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Don
Black
O tom, že
Shirley Bassey udělala svým podáním titulní písně předchozího snímku "Goldfinger" na filmové tvůrce dojem, svědčí fakt, že hlas pro čtvrtou bondovku se našel právě v jejím rodném Walesu. A i tentokrát měl filmový tým šťastnou ruku, protože do světel reflektorů nakonec vytáhl velké jméno budoucnosti - Toma Jonese. Snad právě píseň k filmu "Thunderball" a jeho velký hit "It's Not Unusual", který zpočátku sice BBC odmítala hrát, ale stejně se z něj nakonec stala jednička britské singlové hitparády, Jonesovi ve finále vynesly zlatou sošku Grammy pro nejlepšího nového interpreta roku 1965. Během natáčení navíc přibyla Tomu Jonesovi do sbírky jedna zajímavá historka - u posledního tónu písně "Thunderball" prý zavřel oči a pustil se do něj s takovou vervou, že u něj omdlel.
Úvodní titulky čtvrtého filmu bondovské série "Thunderball".
Původní záměry Johna Barryho, který opět dostal důvěru jako tvůrce hudby k filmu, však byly vůči
Shirley Bassey ještě vstřícnější. Titulní písničkou se totiž měla stát skladba "Mr. Kiss Kiss, Bang Bang", kterou Barry nechal nazpívat právě
Shirley Bassey (byť byla později ještě přezpívána zpěvačkou
Dionne Warwick). Nakonec však producenti donutili Barryho k tomu, aby napsal skladbu zcela novou, neboť měli strach, že bond song, ve kterém nebude figurovat název filmu, nemůže fungovat. Na finální soundtrack se původní písnička dostala dokonce jen v instrumentální verzi. Za zmínku stojí také to, že jednu ze zvažovaných a nevybraných variant napsal i legendární
Johnny Cash.
© facebook interpreta
5. Žiješ jenom dvakrát / You Only Live Twice (1967, Lewis Gilbert / Sean Connery)
Titulní skladba: Nancy Sinatra - You Only Live Twice (
ukázka)
Hudba a slova: Leslie Bricusse /
John Barry
Další příspěvek Johna Barryho do seznamu titulních písní nazpívala
Nancy Sinatra, dcera slavného otce, kterou si většina hudební veřejnosti zřejmě spojí s megahitem "These Boots Are Made For Walkin'" (do češtiny písničku přezpívala Yvonne Přenosilová pod názvem "Boty proti lásce"). Ačkoli Nancy nebyla žádnou nerozkoukanou začátečnicí, říká se, že prý měla z nazpívání pátého bond songu strach, neboť byla nervózní z toho, že nedokáže navázat na veleúspěšné megahity "Goldfinger"
Shirley Bassey a "Thunderball" Toma Jonese. V jednu chvíli prý dokonce požádala Johna Barryho, aby písničku nechal nazpívat právě zpěvačku Shirely Bassey.
Nakonec však v sobě Nanacy Sinatra odvahu našla a ačkoli se z písničky nestal tak obrovský hit jako z titulních písniček předchozích dvou bondovek, řadí se mezi nejlepší bond songy vůbec. O lecčems svědčí i to, že právě tuto písničku hráli
Coldplay na svých koncertech v období vydání svého debutu "Parachutes" či také fakt, že právě z této písničky původně pochází geniální dvoutaktová melodie, která
udělala velký hit
Robbieho Williamse "Millennium".
Smetánka padouchů
"Goodbye, Mr. Bond." Věta, která je stejně tak součástí každé bondovky, jako je její součástí bond song, bond girl a martini. Kdo z těch, kteří tuto větu pronesli, má ale nejlepší zločinecký styl?
1. Ernst Stavro Blofeld - Blofeld je hlavou zločinecké organizace SPECTRE, a tím pádem i odvěkým nepřítelem britské tajné služby i samotného Jamese Bonda. Objevuje se hned v pěti oficiálních bondovkách, byť jen ve třech z nich mu uvidíte i do tváře. Poznávací znamení: perská kočka v náručí.
2. Auric Goldfinger -
Goldfinger se objevuje jen v jediném snímku s Jamesem Bondem ("Goldfinger"), ale dojem zanechal mnohem výraznější. Snad je to i tím, že společně se svou pravou rukou Oddjobem, který proslul svým smrtelně nebezpečným kloboukem, tvoří nejstylovější dvojku ze všech Bondových protivníků vůbec.
3. Francisco Scaramanga - Scaramanga byl hlavním Bondovým protivníkem ve snímku "Muž se zlatou zbraní", kde vystupoval jako jeden z nejlepších nájemných vrahů na světě. Za vraždu si účtoval jeden milion dolarů a byl znám pod přezdívkou
muž se zlatou zbraní, jelikož používal náboje vyrobené za zlata.
Další v pořadí: Dr. No, Rosa Klebb, Franz Sanchez, General Orlov a další...
© facebook interpreta
6. V tajné službě Jejího Veličenstva / On Her Majesty's Secret Service (1969, Peter R. Hunt / George Lazenby)
Titulní skladba: Louis Armstrong - We Have All The Time In The World (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry
Šestý film "V tajné službě Jejího veličenstva" je tak trochu divná bondovka. Australský (!) herec George Lazenby v roli nula-nula-sedmičky sice moc nezáří, ale on už celý film pokulhává za zábavností předchozích dílů série (byť je příběh v něm zachycený naopak jedním z nejlepších, a navíc i nejdůležitějších pro vývoj samotné postavy Jamese Bonda). Navíc k úvodním titulkům hraje
jen čistě instrumentální skladba Johna Barryho, jež se alespoň jmenuje podle filmu - "On Her Majesty's Secret Service". Jedná se tak o definitivně poslední instrumentální bond song.
Onou nejsvětlejší stránkou vzniku celého tohoto snímku je tak jiná písnička, a sice balada "We Have All The Time In The World", kterou nazpíval
Louis Armstrong a která je mnohdy považována za onu hlavní písničku tohoto snímku. Její hlavní devizou však není Barryho melodie, ani Armstrongův projev, ale výborný text Hala Davida, který je založen na poslední větě vyřčené Jamesem Bondem ve filmu i ve Flemmingově knižní předloze. V roce 2005 zveřejnila BBC výsledky svého průzkumu, dle kterých je právě tato písnička vybírána jako třetí nejčastěji hraná skladba na svatbách.
Louis Armstrong - "We Have All The Time In The World".
© facebook interpreta 7. Diamanty jsou věčné / Diamonds Are Forever (1971, Guy Hamilton / Sean Connery)
Titulní skladba: Shirley Bassey - Diamonds Are Forever (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Don
Black
"Diamanty jsou věčné" jsou symbolem návratů. Po předchozí, lehce atypické bondovce "V tajné službě Jejího veličenstva" se do role Jamese Bonda vrátil Sean Connery, na režisérskou stoličku usedl Guy Hamilton, který režíroval velkého "Goldfingera", a titulní skladba dostala zase zpátky hlas, a ne ledajaký. Další příležitost pro
Shirley Bassey byla tentokrát dotažena až do konce a písnička "Diamonds Are Forever" je právem považována za nedoceněný
věčný diamant, který však bohužel zůstává ve stínu prvního příspěvku
Shirley Bassey do bondovské série - právě skladby "Goldfinger", u které se také trio Barry / Hamilton / Bassey poprvé potkalo.
Mysteriózní balada "Diamonds Are Forever" přesně zachycuje podstatu nejen Jamese Bonda, ale i špionážních filmů obecně - nebezpečný svět plný nástrah a výzev, který je však zároveň plný ironie a nadsázky. Do filmu se však dostala jen díky koproducentovi Cubbymu Broccoli, který ji dokázal prosadit i přes odpor hlavního producenta Harryho Saltzmana. V jednom z rozhovorů
John Barry prozradil také malou perličku: během nahrávání ve studiu dal
Shirley Bassey malou radu - aby si při zpěvu téhle písničky představovala, že zpívá o mužském přirození. I přesto, že ho zpěvačka poslechla, ji písnička "Diamonds Are Forever" definitivně vynesla pomyslné označení
hlas bondovek.
Pokračování příště...