Stominutová hluková hypnóza

17.03.2008 00:00 - Ondřej Michal | foto: facebook interpreta

Přes ohlášené ukončení činnosti Nine Inch Nails se Trent Reznor rozhodl, že své fanoušky zahltí. Jako by jim chtěl vynahradit dlouhé roky čekání mezi jednotlivými alby. Ještě neuplynul ani rok od vydání "Year Zero" a už je na světě další dílo z rukou tohoto podivína.
8/10

Nine Inch Nails - Ghosts

Vydáno: 02.03.2008
Celkový čas: 106:15
Když před nějakým časem proběhla médii zpráva o ukončení téměř dvacetileté činnosti Nine Inch Nails, mnohým fanouškům zatrnul úsměv na rtech a objevily se studené krůpěje na čele. Jednalo se však o konec pouze zdánlivý. Trent Reznor se pouze stáhl z koncertních, potem a kusy pódiové výbavy pokrytých pódií a atmosféru divokých energických vystoupení vyměnil za přítmí svého nahrávacího studia osvětleného pouze dispeji samplerů a počítačových monitorů. Po necelém roce od vydání apokalyptické "Year Zero" se vrátil zpátky s novým počinem ocejchovaným dobře známým třípísmenným logem.

Reznor je v současné době v pozici, kdy si může na hudebním poli dovolit udělat prakticky cokoliv a vše bude přijato s otevřenou náručí. Ostatně kdo by si ho před lety, při likvidaci koncertního aparátu, dovedl představit v roli hiphopového producenta? Není se tedy co divit, že si dovolil vydat tak rozsáhlý a tak těžko uchopitelný materiál, jakým "Ghosts" bez pochyby je. S tím ostatně souvisí i zvolený způsob distribuce tohoto čtyřalba. Reznorův vztah k vydavatelským firmám je dobře známý, takže vystavení "Ghosts" na internetových stránkách k volnému stažení je jenom jeho logickým důsledkem. O úspěchu tohoto kroku svědčí i naprostá přetíženost serverů v prvních dnech po zveřejnění. Stejně tak i prakticky okamžité vyprodání limitované edice ozdobené Reznorovým vlastnoručním podpisem.

Jak již bylo řečeno jedná se o šestatřicetitrackovou kolekci bezejmenných skladeb rozdělenou do čtyř celků. Ten první, čítající devět kusů, dal její tvůrce k dispozici zcela zdarma, kompletní album pak za pětidolarový poplatek. Zadumaností a poklidným tempem má "Ghosts" asi nejblíže k "Fragile". Ovšem s tím rozdílem, že asi až na jedno dvě místa osazená zamlženými vokálními samply, jsou skladby nahrány čistě instrumentálně. S tím jistě bude mít mnoho příznivců kapely problém. Tedy aspoň z počátku. Ovšem při opakovaném poslechu v pohodlí domácího ušáku zjistí, že tady platí pořekadlo "méně je někdy více". Právě absence vokálních partů jenom umocňuje a podtrhuje hypnotičnost hudby samotné a ve finále vyjde najevo, že by zpěv působil spíš rušivě a nepatřičně. Jako by Reznor už neměl potřebu dávat na odiv velikost svého ega a místo toho nechal promlouvat pouze své vnitřní pocity přetransformované do více jak sto minut hudby.

Na první pohled svým rozsahem zarážející prostor nahrávky Reznor vyplnil pestrým a náladami překypujícím obsahem. Od hrubých, nekompromisních industriálních ploch složených z různých ruchů, skřípotu a dalšího zvukového marastu až po křehké klavírní party. Na ty pak navrstvil jemné syntezátorové cvrlikání doplněné o rozostřené tóny akustické kytary. Naskýtá se otázka, pro koho je "Ghosts" vlastně určená. Ten, kdo je uvězněn v klasické písňové šabloně sloka-refrén-sloka-refrén, na "Ghosts" s největší pravděpodobností pohoří. Nahrávku nepochopí a po několika pokusech o poslech ji nechá zapadnout do temného kouta hard disku svého počítače. Kdo se však nebrání experimentu a navíc zná předchozí tvorbu kapely, bude jistě spokojený. Čeká ho více jak sto minut trvající hypnotický stav, ze kterého se bude probouzet jen velice nerad.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY