Třetí album rappera 50 Centa "Curtis" přetéká testosteronem, zpocenými holkami a hláškami o pohybech na kontě. Kdo se ale určitě ve studiu nezpotil, je rapper osobně a jeho producenti. Jedno z nejočekávanějších hiphopových alb roku se topí v průměru klišé a lenosti.
5/10
50 Cent - Curtis
Skladby: Intro, My Gun, Man Down, I'll Still Kill, I Get Money, Come & Go, Ayo Technology, Follow My Lead, Movin' On Up, Straight To The Bank, Amusement Park, Fully Loaded Clip, Peep Show, Fire, All Of Me, Curtis 187, Touch The Sky
Vydáno: 10.09.2007
Celkový čas: 55:33
Vydavatel: Universal
50 Cent je víc než člověk. Je to hrozivé svalnaté monstrum s nekonečnou potencí a vlastní tiskárnou na peníze. A s platinovou hrudí, kterou neprojde ani devět kulek vystřelených z bezprostřední blízkosti. Fiddy je jako postava z komiksu, někdo jako Lobo - trochu dobrej, spíš ale hodně zlej a jeho desky si kupujeme proto, abychom se dozvěděli, co kde zase vyvedl. Ve třetím sešitovém pokračování jménem "Curtis" proti němu stojí protivník v růžovém úpletovém svetru a brýlích, které se naposledy dobrovolně nosily před dvaceti lety. Na první pohled by ho měl
50 Cent rozmáčknout jako malinu. Jenomže se zdá, že monstru se pořádně roztřásla kolena.
Bývaly časy, kdy
50 Cent byl opravdu neporazitelné monstrum, jenomže "Curtis" přichází na konci sezóny, která se
G-Unit a lidem kolem ní moc nepovedla.
Eminem je v důchodu,
Dr. Dre se utopil v chaosu nazvaném "Detox" a
Mobb Deep, Lloyd Banks a
Young Buck vydali alba, která nedosáhla ani na půl milionu prodaných kusů. Jinými slovy - je na čase, aby s tím něco velký šéf udělal. Událostem, které předcházely albu "Curtis", jsme už věnovali dva články: (
Čerstvě staženo a
Měsíc v hip hopu), pojďme rovnou na hodnocení.
Nápad s návratem k hardcoreovému (oficiálnímu) debutu "Get Rich Or Die Tryin'" nebyl špatný. Přece jen Fiddy jako loverman se rtěnkou z obalu
"The Massacre" nebyla zrovna ideální póza pro gangsta rappera. Jenomže hladový
hustler z časů "Wanksta" a "Many Men (Wish Death)" už dávno bydlí v obřím domě, který kdysi patřil Mikeu Tysonovi, a ulice ho zajímá tak akorát v seriálu "Wire". Čert vem jeho podnikatelské aktivity, které už ho stejně zajímají víc než hip hop, co sráží "Curtis" do podprůměru jsou otřesné beaty. Dr Dre je v těžké krizi, a náš svalovec se tak musí spoléhá na opičáky, kteří soutěží v tom, kdo udělá beat podobnější "In Da Club". Osm milionů kusů "The Massacre" prodaly popové šlágry, co ale prodá tohle album? Tři z pěti singlů z alba - "Amusement Park", "Straight To The Bank" a "Follow My Lead" jsou otřesné a pokud budu na konci roku sestavovat seznam nejhorších skladeb roku, hned mám Top 3. Další beaty jsou od vesměs no-name producentů a pokouší se nás vrátit zpět do zlatých časů newyorského gangsta rapu poloviny 90. let, jenomže i když beaty dělá
Havoc (z
Mobb Deep) oživovat navěky "The Infamous" je nesmysl.
Lepší části? "Ayo Technology" jsou především
Timbaland a
Justin Timberlake a ti se obyčejně nemýlí. Přiznejme to ale naplno - Fiddyho účast ve skladbě je nadbytečná. To stejné se dá říct o "All Of Me", kde září
Mary J Blige. Jednoznačně nejlepší skladbou je třetí singl "I Get Money" s rychlým beatem, při kterém jako kdyby Fiddy utíkal před policií. "Come & Go" a "Curtis 187" a "Touch The Sky" mu alespoň vrací hvězdnou fazónu, jsou to ale jen ojedinělé ostrůvky v moři nudy a průměru.
Už přestanu. Z
50 Centa se za poslední roky stal příliš jednoduchý terč. Tenhle rapper-firma a
money-making robot jednoduše ztělesňuje všechno, co je na hip hopu v současnosti špatně. Co je ale zdaleka nejhorší, je bezbřehá víra, že může na trh vypustit laciný šunt jménem "Curtis" a čekat milionové prodeje. Když firma Interscope omylem pustila na internet klip k "Follow My Lead", Fiddy prý zdemoloval svůj obývák včetně plazmové televize. Možná že je ta historka vymyšlená, pokud ale ne, tak alespoň dokazuje, že i
50 Cent je ještě trochu člověk. Příští album se prý má jmenovat "Before I Self Destruct". Po "Curtis" by se ale mělo přejmenovat na "After I Self Destructed".