Před více jak devíti lety tato formace dobyla svět svým albem "The White Room", ukázala světu, jak se dělá taneční hudba, vepsali se do dějin svými výstřelky a právem rozšiřují klub našich "Zaprášeností".
The
KLF jsou vlastně dva, Bill Drummond (ten si však také říká King Boy D) a
Jimmy Cauty (ten si vymyslel pseudonym Rockman Rock) a kromě tohoto "projektu" vymysleli mnoho dalších výtvorů (The JAMS, Disco 2000, One World
Orchestra, 2K, Timelords, Space, K Foundation,
The Fall). Již v roce 1987 jako The JAMS vydali album "What The Fuck Is Going On" se singlem "Queen And I", který byl plný samplů hitu "Dancing Queen" od
Abby a politických narážek.
Konflikt s
Abbou byl ukončen až u soudu, kde
Abba vyhrála. Celý náklad singlu a alba musel být zničen.
The JAMS se nevzdali a vydali album "Who Killed The JAMS?". Dalším zlomem je roadmovie "White Room", který pojednává o ceste dvou řidičů do "trancentrály" (z tohoto scénáře pak vzešly videoklipy k hitům "3 a.m. Eternal" a "Last Train To Trancentral") a jeho soundtrack (film ani soundtrack nikde oficiálně nevyšly, film se promítal jen jednou), který byl přepracován do alba "The White Room", o kterém budu psát za chvilku. První album pod značkou The
KLF vychází v roce 1990 a má název "Chill Out". Album je plné ambientních experimentů se zvuky přírody, zde
Jimmy Cauty uplatnil zkušenosti z působeni ve skupině
The Orb. Film "White Room" není posledním filmem od The
KLF, další dva filmové dokumenty vznikly na ostrově Jura, dostaly názvy "Waiting" a "The Rites Of Mu" (ten je natočen při probíhajícím slunovratu). Po úspěchu alba "The White Room" byli v roce 1992 navrženi na nejlepší britskou taneční skupinu roku a taneční album roku. Specielně pro tuto příležitost upravili píseň "3 a.m. Eternal" do hard metalové verze a tu spolu se skupinou
Extreme Noise Terror živě předvedli. Bill se objevil ve skotské sukni a s těžkým samopalem začal střílet do prvních řad, kde seděli zástupci nahrávacích společností. Naštěstí měl jen slepé náboje, jinak by to byl docela pěkný masakr v přímém přenosu. Další velký úlet Billa a Jimmyho proběhl 23.dubna 1994, kdy spálili hudbou vydělané peníze (1.000.000 liber). Těžko vysvětlitelný nápad, co? Já bych to osobně neudělal a co vy?
© Yahoo Music Tak to jsou fakta o skupině The
KLF, hlavním tématem je však skvělé album "The White Room", které předznamenal singl "What Time Is Love?" s rapem Isaaca Bella. Singl bez problémů dosáhl vrcholu hitparád a usnadnil cestu úspěchu pro celé album. Na něm Billy a Jimmy použili (na tu dobu raných devadesátých let) úplně novou recepturu, kloubící nové technologie, rytmy a k tomu dodali trochu samplů, breaků a zvukových smyček. Tím se stala hudba The
KLF něčím nevídaným a žádaným. A aby toho nebylo málo, do tohoto díla vsunuli legendu o bájné zemi skřítků a kouzelníků zvané Mu Mu. Začaly se množit nabídky na remixy, ale ne všem bylo vyhověno a ne všechny remixy této dvojice byly povedené. Pojďme se kouknout podrobněji, co vlastně na albu "The White Room" je a není.
Album má 9 tracků, minutáž alba nepřesahuje 44 minut. Úvod obstarává již zmiňovaná skladba "What Time Is Love?" v albové úpravě, na počátek je přidána část závěrečné skladby "Justified And Ancient".
Následující skladba "Make It Rain" s vokálem zpěvačky Maxime Harvey je příjemným pokračováním roztančeného začátku. Vše je následováno dvojicí singlů "3 a.m. Eternal (Live At The S.S.L.)" a "Last Train To Trancentral (Live From The Lost Continental)" (druhý zmiňovaný je pro album upravený do pomalejšího tempa oproti singlu). Mezi ně se vklínilo preludium "Church Of The KLF". První polovina alba "The White Room" se nese v ryze tanečním rytmu, druhá polovina je spíše pomalejší a pestrost zvuků je rozmanitější. Skoro až romantická skladba "Build A Fire", s akustickými kytarami a vokálem Maxime Harvey, naznačuje, co přinese zbytek alba. Určité vybočení je trošku rychlejší titulní skladba "The White Room". Vrcholem alba je skladba "No More Tears" s nádechem reggae a vokálem Blacka Steela. Tento song mě vždy příjemně naladí, toto by byl můj soundtrack při pozorování slunovratu. A pak už je zde závěr alba, skladba "Justified And Ancient" v úplně jiné podobě než na singlu. Slyšíte foukající vítr, zní akustická kytara,
Black Steel příjemně zpívá a cítíte dotek nebeských bran, jako kdyby někdo říkal:
"Dobrou noc…" a všichni postupně začínají usínat a nechají si zdát sny o zemi Mu Mu.
Přes všechny úlety a skandály The
KLF s deskou "The White Room" ukázali, jak se dá udělat taneční hudba na velmi vysoké inteligentní úrovni, která vás osloví i po tolika letech. Jejich skloubení tanečních rytmů a melodií je dokonalé, na albu máte výběr - tanec versus pohoda.
Závěrem ještě dodám, že album vyšlo ve dvou rozdílných edicích, evropská (tu jsem popisoval) a americká. V Americe vyšlo toto album jako doubleCD, první disk obsahuje album (se dvěmi odlišnostmi oproti Evropě, obsahuje radiovou verzi hitu "Last Train To Trancentral (Live From The Lost Continental)" a zeditovanou verzi skladby "No More Tears"), druhý disk obsahuje ep-čko "Justified And Ancient" s hostující country zpěvačkou Tammy Wynette, s pěti verzemi tohoto hitu, ten nejpovedenější dostal název "Let Them Eat Ice Cream", který celé toto EP uzavírá.