Scénická hudba a imaginární soundtracky jsou pro hudebníky mnohdy lákavou výzvou. Jeden takový fiktivní soundtrack si nyní v Česku nachystali Magnetik. Jejich druhé album "Wells" je poctou úchvatnému dílu H. G. Wellse "Válka světů". Tohoto velkého tématu se parta okolo Moimira Papalescu chopila se ctí a s citem pro důmyslné zvuky a instrumentální koláže.
8/10
Magnetik - Wells
Skladby: The Eve Of The War, The Falling Star, The Object, On Horsell Common, The Cylinder Opens, Dusk, How I Reached Home, Sweet Anxious Face, Home (Main Theme), Friday Night (The Fighting Begins), Tripods In The Storm, At The Window, In London Pt 1 (Waltz), In London Pt 2 (Victorians), The Exodus From London, Home (Empty), Night Train (Burning), The Days Of Imprisonment, The Stillness, Dead London, Wreckage, The Epilogue
Celkový čas: 56:45
Vydavatel: X-Production
Nebýt nepříliš povedené filmové adaptace knihy "Válka světů" pod Spielbergovou taktovkou, možná by tato povedená deska vůbec nevznikla.
Magnetik se však hozené rukavice nezalekli a zapracovali na zvukové struktuře vycházející z prvků jejich bezejmenného debutu. Pěchota bojovníků proti tomu všemu hmyzu, chobotnatcům, šedivákům, postavičkám typu E.T., éterickým bytostem, humanoidům nebo hrozivým monstrům se evidentně rozrostla. Po znamenitém úvodu, který namluvil matador české sci-fi Radovan Lukavský, jste katapultováni v časoprostoru do viktoriánského období, a to přímo do centra londýnského ráje. Na povrch taktéž vyplavou všechny ty vědeckotechnické objevy té doby - přesně tak, jak to ve svém geniálním díle popsal
Herbert Georg Wells, jehož příjmení dalo právě tomuto albu jméno.
Letos je to rovných šedesát let, co se začala pozorovat a sepisovat setkání s
UFO (viz
"Projekt Modrá kniha").
Moimir Papalescu v našem posledním magnetickém
rozhovoru prozradil vše o svém zaujetí tímto velkým tématem, do kterého se
Magnetik jako správní badatelé a objevitelé zakousli s vervou sobě vlastní. Na ploše necelé hodiny virtuálně prožijete děj "Války světů" do poslední řádky. Krátké kompozice střídají delší opusy, které jsou hudebně blíže k jejich nepojmenované
prvotině. Scéničnost vás dokonale pohltí - můžete si sami ve své fantazii rozvíjet obrazy, které mají dané ruchy představovat. A dojde i na fiktivní přestřelku ve "Friday Night (The Fighting Begins)".
Obrovskou devizou je pestrost natočených samplů a zvukových smyček. Ty jsou kompletně vyjmenovány i s popisem, jak vznikly, v rozsáhlém komentáři v propracovaném bookletu, který je vložen do digipacku. Rytmičtější části střídají efektové pasáže, kde i saxofon Petra Venkrbce dotváří dramatické kulisy. Naopak klavírní vsuvky a poklidnější intermezza navodí pocit, že žádný katastrofický scénář nenastal a že se vlastně vůbec nic vážného nestalo.
Opak je však pravdou a nenasytně tvářící se pozorovatelé z jiné galaxie mistrně špehují a chystají útok. "Wells" je těmito zvraty prošpikováno, ale rozhodně nepůsobí přeplácaně. Jak se říká - všeho s rozvahou, aby nebyla narušena dějová celistvost.
Z pohledu české kotliny je "Wells" odvážný počin, z něhož
Magnetik vycházejí se vztyčenou hlavou. Hudební stránka věci je vyvážená, má svůj spád a prodává se ve velmi povedeném balení. Jsem zvědav, jak se s tímto materiálem pánové poperou v živém provedení, jaké budou třeba videoprojekce a jestli to v tomto směru dotáhnou do maximální dokonalosti.