Dobrou párty na netradičním místě aby člověk pohledal, případně sám zorganizoval. Jednu takovou nachystal německý label Shitkatapult a věnoval ji vydání nového Apparatova alba "Walls". Sešlo se zde několik hvězd nejenom berlínské scény a divadlo Volksbühne praskalo ve švech. Rozhodně to stálo za cestu do Německa.
© Dan Hájek / musicserver.cz Divadlo
Volksbühne je takové universální místo, kam vyrazit za dobrou zábavou. Nachází se kousek od berlínského Alexanderplatzu, na němž můžete vyjet výtahem až ke špičce proslavené televizní věže. Na nedělní večer (v Německu byl totiž v pondělí 28. května svátek) připravil label
Shitkatapult oslavovací párty k vydání Apparatovy desky "Walls", na níž přijali pozvání jeho blízcí kolegové. V hlavním sále Volksbühne narazíte na červené sedačky, která známe z dob komunismu i v Česku, dále tam patří dvě předsálí, jedno nekuřácké a druhé s barem a bez nikotinového omezení. Obě jsou atypicky uspořádána a pestře vyzdobená malbami. Dějištěm hlavní části programu se pak stalo celé spodní patro.
© Dan Hájek / musicserver.cz Krátce po deváté své umění začal předvádět DJ Daniel Mateo, který dostal ten nejméně oblíbený úkol - rozžhavit publikum a současně tvořit jakousi výplň v prostojích, kdy se upravuje pódium. Nesnažil se za každou cenu hrát cizí úpravy, vsázel na dynamičtější tracky. Publikum však nejenom poslouchalo, ale také využívalo možnosti jít tlachat do předsálí nebo si vyzvednout drink. První překvapení si nachystal
T. Raumschmiere, jehož ambientní set podkreslený minimalistickou videoprojekcí chvílemi uspával, aby vzápětí naopak probouzel nervy drásajícími zvuky. Mělo to tvář, ucelenost a svým způsobem to byla předehra k tomu, co páchá seskupení
Transforma & O.S.T.. To předvedlo koncepčně dotáhnutou audio-vizuální podívanou
"Synken". Hudební složka byla ponurá, dark ambient s mnoha industriálními ruchy a k dějové linii pohyblivých obrázků pasovala jako ušitá. Byl to naturální sci-fi příběh, jehož závěr publikum v narvaném sále odměnilo velkým aplausem.
© Dan Hájek / musicserver.cz Do tohoto momentu to bylo spíše na sezení, navíc část scény byla předělena bílou oponou, která sloužila jako projekční plátno. Po "Synken" se ale vše odneslo a změnilo se uložení prken, která znamenají svět. Mechanickým přestavením vznikly tři dlouhé schody, které vedly za oponu, kde bylo schováno druhé pódium. Tam už mezitím Daniel Mateo rozjel beaty a začal ladit publikum na vystoupení hlavní hvězdy. Tři čtvrtě hodiny po půlnoci se objevil
Apparat se svými společníky - Razem Oharou a bubeníkem. Transforma měla opět na starosti videoprojekce, tentokráte na panoramatickém plátně. Hlavním bodem se stala nová placka "Walls", z ní zazněly převážně vokální skladby. Například "Fractales" byla doplněna zpěvem; nečekaná to změna. Raz byl snad ještě více nervózní než
Apparat, pevně si hlídal texty, pohupoval se a k tomu hrál na klávesy a kytaru.
© Dan Hájek / musicserver.cz Hned s úvodem zazněla "Headup", žádné zbytečné intro se nekonalo.
Apparat Raze vokálně doplňoval a bylo patrné, že ani jeden není živě žádným excelentním pěvcem. Nicméně nechyběly zásahy jako "Komponent", "Hailin From The Edge" nebo libůstka "Arcadia". Na singl
"Holdon" došlo až skoro v závěru, z kraje zazněla taková ambietně laděná verze, která rázně přešla v remix
Modeselektor, který Sascha upravil po svém. Od tohoto momentu to byla one-man show, kdy
Apparat tancechtivé lidi u pódia ládoval a servíroval jim skoro dvacet minut trvající medley z dřívějšího materiálu; jako přídavek zazněla instrumentální podoba "Fractales". Po ní se intenzivně uvítal s
Ellen Allien, která pak převzala žezlo a spustila skvěle fungující electro cocktail, v němž úvodní "Way Out" ze společné desky "Orchestra Of Bubbles" fungovala geniálně. Mělo to šťávu a Ellen maximálně využila nachystané atmosféry z Apparatova vystoupení.
© Dan Hájek / musicserver.cz Část večera se odehrávala i ve vyšším patře, v tzv. Roter salónu, tam však při
Skateho dýdžejském setu moc lidí nebylo. Ke konci jeho snažení se však tento mnohem menší prostor zaplnil, protože se tu živě představila dvojice
Chris de Luca vs. Phon.o, která evidentně ujíždí na breakbeatz, hip hopu a k tomu mají rádi různé prvky z tanečních struktur. Byl to ďábelský mix.
Dva propojené notebooky a u nich dva šílenci, kteří do toho skočili rovnýma nohama a nikoho během té hodiny nešetřili, žádné zásadnější ubrání tempa se nekonalo. Po jejich výstupu jsem Volksbühne opustil, bylo skoro půl čtvrté. Jamese Holdena a
Modeselektor DJ
Team jsem musel nechat na jindy; dlouhá cesta (poznamenána tříhodinovým zpožděním vlaku) a únava se na mě řádně podepsaly.
Byl to večer v několika
barevných provedeních. Transforma & O.S.T. předvedli po všech stránkách dotažené dílo a
Apparat se postaral o skvělé roztančení, zakončené setem
Ellen Allien. Živé propojení
Apparat &
Raz Ohara bylo funkční stejně jako na "Walls" a i přes své malé vokální mouchy bylo velmi vydařené. To vše mělo téměř unikátní atmosféru, které dost pomohlo prostředí v historií obtěžkaném Volksbühne. Má očekávání ve spojení s divadlem byla matoucí, odcházel jsem však spokojen a s vybitými baterkami.
'Walls' Release Party, Volksbühne, Berlín, Německo, 27.5.2007
Fotogalerie:
© Dan Hájek / musicserver.cz
© Dan Hájek / musicserver.cz
© Dan Hájek / musicserver.cz
© Dan Hájek / musicserver.cz
© Dan Hájek / musicserver.cz