Život není peříčko

09.05.2007 05:00 - David Věžník | foto: facebook interpreta

Poslouchat kompilaci "Score" experimentátora Matthewa Herberta je jako prožívat život. Slzy novorozence, radosti dětství, těžkosti života, smířlivá smrt. Škoda že Herbertovy příspěvky do filmů a dalších projektů hodně reflektují tu prostřední část. O těch těžkostech. Těžká deska.
6/10

Matthew Herbert - Score

Skladby: Funeral ("Vida y Color"), End ("Vida y Color"), Rivoli Shuffle ("Le Defi"), The Apartment ("Le Defi"), Singing In The Rain ("Le Defi"), Café de Flore (Trio Reprise) ("Le Defi"), Gang Of Boys ("Vida y Color"), Blood And Hair (ex-"Manolete"), Bull And Cloth (ex-"Manolete"), Rendezvous ("Set Boundaries The Bonachela Dance Company"), Indiscretion, Forest Montage ("The Intended"), Broken Piano ("The Intended"), Triesse ("LA Confidance Regne"), Running From The Credits ("LA Confidance Regne"), Nicotine ("Nicotine"), Closing Theme ("The Intended")
Celkový čas: 51:43
Když jsem přišel k domu, nebo spíš k tomu, co z něj zbylo, zaleskla se mi v oku slza. Co jsem toho tady prožil! Doma. Člověk se hrozně rychle naučí říkat "doma" čemukoliv, ale to pravé, to jediné "doma" je jen jedno. Vzpomněl jsem si na staříka, co bydlel vedle. Hodně mě toho naučil. A ještě víc mi toho vyprávěl. O životě. O bytí. O lásce. Bylo mi šest, ale pamatuju si to, jako by to bylo včera... Nebyl jsem tady dvacet let. Ten soused mezitím umřel a já ani nevím kdy. Z toho domu nad pláží vymřeli nebo se odstěhovali všichni. Další slza. Konec.

Výběr skladeb Matthewa Herberta, které byly použity ve filmech nebo jiných projektech, je taky jako taková životní etapa. Nebo možná celý život. Nejdřív slzy a novorozenecký křik, pak radosti dětství, těžkosti a strasti následované smířlivým koncem. V tomhle pořadí. I když názvy skladeb tomu ne úplně odpovídají, ostatně pojmenovat první dvě stopy "Funeral" a "End" může jen vtipálek Herbertova typu. Jinak to ale je nějak takhle:

Novorozenecké slzy, to jsou ty smyčce a píšťalky v úvodu. Jak děcko roste, hraje si. To jsou swingové kousky "Rivoli Shuffle", "The Apartment" nebo cover "Singing In The Rain". Pak ale přijde puberta a dospělácké starosti. Škoda, že trvají tak dlouho, ale takový je holt život a život není pěříčko, chce se říct. Takže celý dlouhý prostředek alba je hodně náročný, byť sem tam ozvláštněný epizodkami španělských kytar. Druhou mízu chytá až v "Running From The Credits" - návratu ke swingu a melodiím obohaceným o uprděný a ukrkaný breakdown. Pak už je ale jen nostalgie a konec.

Ještě jinak: Soundtracky jsou postavené na propojení obrazu a zvuku. Když jedno bez druhého nefunguje, je to škoda. Pusťte Williamsův motiv (Motiv) hvězdnoválečnému panici, musí ho to chytnout. Na "Score" toho takhle chytne málo. Jediným vokálním kouskem je desetiminutový chorál "Rendezvous", který je ovšem sám o sobě dost heavy. Zmíněný cover zas nejvíc připomíná Herbertovu současnou tvorbu, teď jde ovšem o to si přiznat, že to je možná tak trochu umění pro umění. Nejvíc tak fungují swingovky (byť ne všechny) a Francií ovíněné "Café de Flore (Trio Reprise)" a "Closing Theme".

Nemělo cenu se zdržovat déle, než bylo nutné. Zítra přijedou těžké vozy a srovnají tyhle domy se zemí. Vygumují moje "doma" z paměti. Nevygumují ho ale ze srdce. Tam zůstane. I s tím sousedem, co tak hezky vyprávěl. Slza.

Album: Matthew Herbert - Score
Hodnocení: 6/10
Celkový čas: 51:43
Skladby: Funeral ("Vida y Color"), End ("Vida y Color"), Rivoli Shuffle ("Le Defi"), The Apartment ("Le Defi"), Singing In The Rain ("Le Defi"), Café de Flore (Trio Reprise) ("Le Defi"), Gang Of Boys ("Vida y Color"), Blood And Hair (ex-"Manolete"), Bull And Cloth (ex-"Manolete"), Rendezvous ("Set Boundaries The Bonachela Dance Company"), Indiscretion, Forest Montage ("The Intended"), Broken Piano ("The Intended"), Triesse ("LA Confidance Regne"), Running From The Credits ("LA Confidance Regne"), Nicotine ("Nicotine"), Closing Theme ("The Intended")


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY