Co mají společného David Bowie, Devo, Kiss, Leadbelly a Velvet Underground? Všichni jmenovaní zaujali Kurta Cobaina, který jejich písně předváděl na koncertech či je dokonce nahrával ve studiu. Pojďme se na tyto Cobainovy lásky podívat u příležitosti jeho nedožitých čtyřicátin, které by oslavil dnes, tedy 20. února 2007.
© www.nirvana-music.com Bylo úterý 1. března 1994. Hala Terminal 1 v Mnichově praskala ve švech. Po předskokanech
Melvins.
Kurt Cobain o ní v jednom z raných rozhovorů prohlásil, že to je jedna z mála převzatých věcí, které umí zahrát. Naučil se ji prý hned, jak dostal svou první kytaru. Za sedmiletou kariéru ale hrála
Nirvana coververze od kdekoho a už jejich první singl "Love Buzz" byla píseň holandských
Shocking Blue. A právě převzaté skladby nám pomůžou přiblížit Cobaina, který by se 20. února dožil čtyřiceti let. Uděláme si obrázek o tom, co ho v hudbě zajímalo a co ho ovlivňovalo.
Když vyšel v roce 1991 "Nevermind", bylo to jako rána lopatou bez varování. Neznámou, otrhanou kapelu z amerického Aberdeenu najednou znal celý svět, novináři začali hovořit o fenoménu grunge, lidé se jali to slovo skloňovat ve všech pádech. Nemalý podíl na tom měla úvodní skladba desky "Smells Like Teen Spirit"; Kurt přiznal, že svůj největší hit, který si tehdejší generace doslova přivlastnila, napsal pod vlivem
Pixies. Jejich desky měl frontman Nirvany ve své sbírce od čtrnácti let, a je proto možné, že podvědomí při psaní "Teen Spirit" zapracovalo. Ostatně se sebeironií sobě vlastní skupina dokonce zahrála krátký útržek z originálu od
Boston na svém vystoupení na festivalu v Readingu 1992; bylo to asi to nejlepší, co tenkrát mohli udělat.
© www.nirvanaguide.com Na stejném festivalu, ale o rok dříve, si Kurt splnil svůj velký sen a pak to označoval za jeden z největších zážitků svého života. Setkal se tam s Eugenem Kellym ze skupiny
Vaselines a dokonce si spolu zazpívali jejich píseň "Molly's Lips". Cobain Vaselines miloval a propagoval, kde mohl. Při svém druhém vystoupení v pořadu Johna Peela 21. října 1990 nahráli čtyři převzaté písně a hned dvě z nich byly právě od Vaselines (obě, "Molly's Lips" a "Son Of A Gun", později vyšly na albu "Incesticide").
Nirvana také poměrně často hrála jejich další skladbu "Jesus Doesn't Want Me For A Sunbeam", kterou si vybrali i pro unplugged vystoupení v MTV. Na to, že kompletní tvorba Vaselines se skládá z pouhých devatenácti písní, jsou tři převzaté Nirvanou docela dost. A aby Cobain dokázal, jak moc je má rád, nechal si na ruku vytetovat písmeno K dle distributora jejich hudby K Records, dokonce i svou dceru pojmenoval podle zpěvačky Vaselines Frances McKee (alespoň to tvrdil v jednom z rozhovorů, jindy zas říkal, že Frances Been Cobain se jmenuje podle herečky Frances Farmer).
Ohnivá jezeraStejně vřelý vztah jako k Vaselines měl Kurt ke skupině
Meat Puppets. Když objevil jejich druhé album, pořád ho vnucoval svému okolí, jenže to jeho nadšení nesdílelo. Curtney Love onehdy vzpomínala, jak ji pořád přesvědčoval, že to je skvělá deska, ale ona jí na chuť přišla až ve chvíli, kdy ji Kurt přehrál na kytaru. S jeho barvou hlasu a frázováním údajně dostala ten správný šmrnc a teprve pak uznala, že má pravdu. Bratry Kirkwoodovy si později Kurt přizval i do pořadu "MTV Unplugged" a společně zahráli jejich skladby "Oh Me", "Plateau" a "Lake Of Fire". A
Meat Puppets měli předskakovat Nirvaně před jejím zrušeným pražským koncertem.
© www.nirvana-music.com Kurt Cobain byl člověk, který se dokázal z ničeho nic nadchnout pro věc, k čemuž mu stačil nepatrný podnět. Takovým případem byl i článek Williama Burroughse o bluesmanovi
Leadbellym. Písničkář, kterého ve 30. letech objevil ve vězení sběratel lidových písní
John Lomax, Cobaina zaujal zejména upřímností a syrovostí, jež doslova sálaly z jeho nahrávek. Hned po přečtení článku si rocker pořídil album "Leadbell's Last Sessions" a v roce 1989 spolu s
Markem Laneganem (
myspace.com) ze
Screaming Trees nahrál čtyři
Leadbellyho kousky ("Where Did You Sleep Last Night", zpíval Lanegan, dále "Ain't It Shame", "Grey Goose" a "They Hung Him On A Cross"). První jmenovaná se dokonce dostala na Laneganovu sólovku a i
Nirvana ji použila ještě několikrát. Nejznámější je akustická verze z pořadu "MTV Unplugged".
Kurt Cobain se hudbou nechal ovlivňovat možná víc, než by si dokázal připustit. V dětství poslouchal pop, v pubertě přešel na heavy metal, koncem 80. let trávil hodně času s Buzzem Osbornem z
Melvins. Od něj znal hlavně punkové kapely, a tak se nemůžeme divit, že kazeta, na níž si nahrál směs své tehdy oblíbené muziky, obsahovala písně tak rozdílných skupin, jako jsou
Queen, Sweet,
Metallica,
The Beatles,
Blondie nebo
Velvet Underground.
Pocty jinýmNirvanou předělané písně se také čas od času objevily na některém z tribute alb. V roce 1990 to byla "Do You Love Me" od hardrockových
Kiss na desce "Hard To Believe" a "Here She Comes Now" od
Velvet
Underground, další Kurtem zbožňované partě. Od nich
Nirvana použila ještě song "D7", který nahrála na EP "Hormoaning" určené pro Japonsko a Austrálii. V roce 1993 se Kurt potkal s noise-rockovými
Jesus Lizard a byl opět nadšen. V rozhovorech prohlašoval:
"Jesus Lizard jsou nejlepší kapela na světě." A David Yow zas na oplátku pěl oslavné ódy na Nirvanu. Výsledkem setkání byl společný singl "Oh, The Guilt" / "Puss", právě skladbou "Puss" zahájili Jesus Lizard svůj pražský koncert v roce 1996.
© www.nirvana-music.com Náhoda také občas sehrála v tvorbě Nirvany svou roli. Při nahrávání "Territorial Pissings", nejagresivnější skladby z "Nevermind", měl Cobain pocit, že by to chtělo nějaké intro, které píseň uvede. Řekl Chrisi Novoselicovi, ať něco zazpívá, načež ten spustil kousek refrénu z "Get Together" od Youngbloods. Byla to první píseň, která v tu chvíli Novoselica napadla, a později říkal, že použitím hippiesáckého idealismu došlo k zajímavému kontrastu, čímž prý "Territorial Pissings" poodkryla svou novou tvář o ztracených ideálech. Na sklonku svého života mluvil Cobain často o
R.E.M.. Spřátelil se s Mikem Stipem a před svou smrtí mu dokonce věnoval jednu ze svých kytar. Plánoval, že další skladby chce psát právě pod jejich vlivem, mluvilo se dokonce o společném projektu.
Cobain měl moc rád album "Automatic For The People". Pátého dubna 1994 jej vložil do CD přehrávače a vzal si svou dávku heroinu. Vpich do paže byl
nedaleko vytetovaného K. A zatímco z přehrávače zněly skladby jako
"Everybody Hurts" či "Man On The Moon",
Kurt Cobain nabíjel svou
brokovnici a psal dopis na rozloučenou...
Písně, které Nirvana také hrála: