Duševní očistec na syntéze matky rodičky

20.07.2006 05:00 - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

Skladatel filmové hudby Vladimír Godár nachystal projekt, který je přesně ušitý na míru pro Ivu Bittovou. Její hlas je základem konceptu historického objevování hudebních ukolébavek, ty vyšly pod názvem "Mater" a zavedou vás do různých dob a nadchnou a omámí duševní krásou.
8/10

Vladimír Godár - Mater

Skladby: Maykomashmalon, Magnificat, Uspávanky, Ecce puer, Stálá Matka, Regina coeli, Maykomashmalon
Celkový čas: 56:42
Vydavatel: Indies
Lidstvo si prošlo mnoha historickými etapami a tehdy třeba i stavby procházely mnoha módními trendy - gotika, renesance, baroko nebo secese se projevily na mnoha frontách, nejenom těch zhudebněných. Vladimír Godár, držitel filmového Lva za hudbu k snímku "Krajinka" (je dvorním skladatelem režiséra Martina Šulíka), se rozhodl objevovat krásy dávných časů. V nich hledal ukolébavky, ne však tradiční a zlidovělé, ale inspiraci nacházel mezi mistry vážné hudby a u avantgardního spisovatele Thomase Manna. Jeho přátelé Miloš Valent, Dušan Bill a Marek Štryncl mu pomohli dokončit dílo pojmenované "Mater". Hlavní úlohu v něm svěřili Ivě Bittové, jejíž hlas je zde výrazným průvodcem a sám autor se nebrání přiznat fakt, že vše bylo ušito na míru právě pro ni. Na natáčení se podílelo smyčcové těleso Solamente Naturali a Sbor konzervatoře v Bratislavě.

"Mater" je hutným exkurzem do mnoha pocitů, které vibrují až na pomezí potemnělých odstínů. Děj alba je poskládán intuitivně na základě textu Hrabalovy povídky "Legenda zahraná na strunách napjatých mezi kolébkou a smrtí" a sounáležitosti církevního roku. Od krátkých preludií shodného jména ("Maykomashmalon") na začátku a konci až po jednotlivé střípky psané v návazné časové posloupnosti. Základem všech kompozic je ženský hlas, který proplouvá nad hudebním doprovodem, místy jeho podmanivost a naléhavost podporuje sbor. Sled melodických ornamentů postupně graduje a v opusu "Regina coeli" zažívá svůj oslavný vrchol.

Žena - matka je zde velebena jako zdroj lidského života, zároveň je však formována osudem a v závěru pochována a oplakána. Spirála času ukazuje nejenom veselé životní momenty, kdy radost z narození nového lidského tvora je očistcem, na jehož prahu máte naději, že vše špatné můžete ještě napravit - inspirace v textech má základy v biblických textech. "Magnificat" je vstupní branou pro "Ukolébavky" a následné hlasové lamento "Ecce peur" napsané Jamesem Joycem. Nejrozsáhlejší celek "Stálá Matka" vás přenese k onomu oslavnému konci a dohře.

Vladimír Godár si je vědom, že "Mater" osloví hlavně náročnější milovníky hudby. Jeho vyprávění uložená mezi ukolébavky a dech beroucí výkony Ivy Bittové stavějí ornou půdu pro vřelé přijetí. To však může nastat jen tehdy, pokud jste správně náladově a pocitově přepnutí na tuto vlnu, jinak vás ono silné objetí matky hudby zcela mine a poslech se vám stane pouhou ponurou noční můrou, která zažene všechny sladce pozitivní sny.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY