Brněnská formace Beamship se už dávněji prezentovala demo épéčkem "Sample CD". Od té doby trochu změnila své hudební směřování a jejich řady rozšířil nový vokalista. Toto vše vyústilo v dlouhohrající debut "Big Brother", který si vydali na své vlastní náklady.
Martin Pavlík a Jiří Marek jsou již delší dobu parťáci. Pod hlavičkou projektu
Beamship se důkladněji prezentovali demáčem
"Sample CD", na kterém hlavně jeli v dusavém electro soundu. Tohoto směru se stále drží, ale z hlavního proudu své cesty odbočili k více industriálně znějícímu zvuku, který je hlavně ovlivněn tvorbou kultovních
Laibach. Dalším novým atributem je zpěvák Ondřej Václavík, který do této mašinérie přistoupil v době, kdy již materiál na desku "Big Brother" vznikal. Po snahách vydat album na nějakém labelu se nakonec kapela rozhodla vydat si svůj debut na vlastní náklady, a vyrazit tak na riskantní cestu strnitého výstupu do povědomí. "Big Brother" je spanilá elektronická jízda, která má však několik škrábanců snižujících její dokonalost. Tu nezachraňuje ani bonusové a velmi povedené 3D video ke skladbě "Welt Gegen Welt", to čerpá z budoucích vizí lidstva a rozhodně bude klenotem jejich videoprojekce při živých vystoupeních.
Ze "Sample CD" se na tuhle placku dostaly skladby "Beamship (Retro Electro)" (z původní edice), "Detoxin" a "Rawmeat" (z rozšířeného vydání), ale prošly určitým zbroušením zvuku, aby do celku "Velkého bratra" více zapadly. Ona záležitost má dvě tváře, které dohromady působí rozpolceným dojem. Na jednu stranu chtějí působit jako dokonalé electro těžící spíše z tanečních prvků a na té druhé straně zvukové mince naznačují náklon k industriálnímu ražení hran ébemka. Tyto dvě tváře se vzájemně vylučují a výsledek je spíše nevyvážený. Závěrečné tribute bonusy neztrácejí nic ze smyslu
Beamship natočit jim věrně znějící zvukové plochy kloubící i originální melodické linky. Depešácká "Monument" je spíše poklidnějším oparem, kdežto "Radioactivity" klasiků
Kraftwerk pěkně dusá a záměna textu skladby, tedy výčtu atomových elektráren na nové česko-slovensko-ruské složení (Černobyl, Temelín, Dukovany a Jaslovské Bohunice) zamrazí v zádech.
Mezi novým materiálem se nachází i skladba "Detoxin", kterou na demu původně zpíval Radim
Čáp z projektu
Mastermind. Ondřej Václavík se snaží být nepřirozeně hrubý - působit velmi hlubokým spíše mluveným hlasem, to však v elektronickém oparu občas působí až rušivě a nepasujícím dojmem. Svůj prostor se snaží naplno využít, v temnějších laibachovsky začlenitelných skladbách "Mind Control", "Despotic" a "Welt Gegen Welt" toto vše lépe pasuje. V "Despotic" dokonce umírňuje svůj projev a jeho hlas se projevuje více zpěvným stylem, což není vůbec na škodu.
Beamship se však nevyvarovali jedné věci, kterou je dokonalé oddělení zvuku domovského projektu od vedlejšího. To je nejvíce patrné v již zmíněné "Despotic", v které je použito několik shodných nápadů a zvuků z desky
"Light In The Hell" bokovky
H.E.E.L., což by dle mého názoru nemělo nastat.
Beamship na "Big Brother" působí rozpolceným dojmem, který naznačuje, že byla snaha se někam nasměrovat, ale tento krok nebyl zcela zvážen a vyvážen cílovým stavem. Z jednotlivých kompozic je cítit obrovské zapálení v tom, co kapela chce dělat, a jejich zručnost se též nevytrácí, ale jakési dvojí směrování to zatracuje. "Big Brother" není zcela špatný exkurz do světa elektroniky, má své silné momenty a
Beamship mají našlápnuto prorazit do většího povědomí. Příště by to však chtělo více zvážit, kde se více zvukově usadí, a důkladněji lpět na sounáležitosti finálního celku a naplno rozvinout potenciál, který v sobě
Beamship stoprocentně mají.
CD k recenzi poskytla skupina
Beamship.
Album:
Beamship - Big Brother
Hodnocení: 6/10
Celkový čas: 61:11
Skladby:
The Fall, Factory, Detoxin, Big Brother, Mind Control, Despotic, Rawmeat, Welt Gegen Welt, Forsage,
Beamship (Retro Electro), Radioactivity (Tribute to
Kraftwerk), Monument (Tribute to
Depeche Mode), bonus: Welt Gegen Welt (3D video)