Goldie Lookin Chain se svou první stejnojmenně nazvanou řadovkou dokazují, že nejsou jednohitovým zázrakem, pokud jste si to snad doteď mysleli. I když pro plný zážitek z jejich muziky je důležité rozumět textům, i bez nich si můžete vychutnat hudební odkazy a parodie na různé vlivy, které tvoří širokou škatulku "urban music". Zábavná deska.
Už jste o těhle týpcích z ulic Newportu ve Walesu, kteří si nedělají hlavu z toho, že se jen tak poflakují a jakoby jen tak mimochodem produkují zábavnou muziku, nejspíš slyšeli, možná i díky
doporučení kolegy Veselého. Parta, která začala od píky, díky satirickému komentování života okolo za využití převážně hiphopových postupů, které ovšem tu záměrně, tu nechtěně svými hudebními vlohami zkarikovala, se stávala populární nejen v rodném městě. V duchu jejich tvorby jim k větší publicitě pomohl trik s falešnou účastí slečny-hvězdičky ve dvou skladbách, ale jenom to by nestačilo k tomu, aby je potom třeba
The Streets vzali jako předkapelu. No a pak zabodovali s "Guns Don't Kill People, Rappers Do" a dalšími peckami, které se dostaly na
"Greatest Hits" (v USA jako "Straight Outta Newport"), což byla kompilace předchozích pěti vypalovaných cédéček.
Eponymně nazvaná deska "Goldie Lookin Chain", která má ovšem na obale "skrytý" stylový doplňující název "Save As Fuck", je tedy jejich první oficiální řadovka. Pro ty, co je znají z předchozí výběrovky, nebude novinka překvapením. Možná ani pro jiné,
GLC nepřicházejí hudebně s ničím novým. Podobně jako
Bloodhound Gang v jiných hudebních souvislostech však pochopili, že v pestrosti je síla, a tak s hiphopovými vlivy v zádech skladby obohacují o nějaké melodie v refrénech, o pestřejší nástrojové obsazení než jen beat a basu. A zároveň si z klišé urban hudby dělají srandu, tady začínají hned totálně zbytečným intro. Místy vám tak mohou přijít jako klidnější Beasties, třeba jako G.Love nebo
Fun Lovin' Criminals nebo dokonce jako
Chumbawamba nebo
Beck. Tedy kromě toho zpěvu u posledně jmenovaných - střídající se rappeři s překvapivě docela srozumitelným velšským přízvukem jsou jinde.
Úvod je slušný, první dvě pecky se vám do hlavy dostanou rychle. V "R'N'B" perfektně vystihli totální podobnost vyprodukovaných árenbíčkovských holčin a přidali k tomu náhled na boybandy, jen tomu chybí nějaká ironická hudební třešnička na dortu, textová tam je. "HRT" s mluvenou vsuvkou "Dog" si mohli odpustit, ale zase byste si neužili ten přízvuk. "Hit Song" je z rodu těch skladeb, které jsou stupidní, proto v textu k prvnímu slovu
GLC přidali písmenko "s", ale jsou taky vlezle chytlavé a užijete si je.
Samozřejmě u takovéhle partičky jsou hlavní texty - i když si nedělám iluze, že pochytím všechny souvislosti, snad mysleli i na nerodilé mluvčí a díky studia bookletu je i nám dáno pochopit, o čem tihle městští glosátoři právě rapují. Jsou to univerzální postteenagerovské problémy, které řeší s vtipným nadhledem - v už zmíněné "R'N'B" text dává hudbě ten potřebný osten. Drsnou reflexí je text "Sister". Ale co byste od těch buranů, ať už si na ně jen hrají, nebo jimi jsou, čekali?
I díky rozumné délce desky i jednotlivých skladeb by vás první řadovka těchhle osmi cápků měla pobavit, přestože se dá předpokládat, že u dalších desek to bude těžké se stejnými ingrediencemi. Ale člověk má občas chuť nic neřešit a pak jsou
GLC ta správná parta. Sypou ze sebe možná docela jednoduché, ale přitom pestré a zajímavé tracky, kterým je snadné podlehnout. Možná jsou to burani, ale šikovní, kteří nestojí na stejném místě, a nevadí, že to nejsou žádní super MCs. A možná jsem buran já, že se mi to líbí víc než ti nejlepší "vážní" hiphoppeři. Humor rulez!