Indy & Wich - Všichni jsou najednou vostrý

29.12.2005 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Tři roky od přelomové desky "my3" se schyluje k albovému návratu Indy & Wich, tedy kapely, která bezpochyby patří k absolutní domácí rapové špičce. Rappera Indyho jsme se zeptali na to, co si myslí o českém rapu, jak se změnila scéna tři roky od "my3", jaká bude jejich příští placka a také na to, jak se kuchtí "Velrybí hovězí".
Indy & Wich
© Luca
Rapový tým Indy & Wich patří vedle PSH k základním kapelám, které na začátku nového tisíciletí formovaly podobu českého hip hopu. Debutovali singlem "Pohyb Nehybnýho / Indyvidual" a účastnili se přelomové kompilace "East Side Unia". Albový debut trojice Indy, Wich a La4 "my3" (Mad Drum, 2002) patří dodnes mezi nejlepší domácí hiphopové desky. Od té doby už ale uplynulo hodně vody ve Vltavě a hiphopovým pionýrům vyrostla nová generace konkurentů. Z Wiche se stal nejlepší domácí producent, jehož význam už přesahuje hranice žánrů, Indy se stal hlavní hvězdou lyrické přestřelky se Supercrooo (ze kterého pochází skladba "Velrybí hovězí") a La4 se vydal na sólovou dráhu (singl "Na Světlo Denní / Elá Pro" a připravované album). Indy & Wich právě dokončují nové album, jehož první ochutnávku "Out Of The Fire Pt.2" najdete na právě vydané kompilaci "Nejbr hip hop mix" a stále pilně koncertují (v prosinci hráli v Londýně). O tom všem a třeba také o jeho názorech na český rap jsme se bavili s rapperem Indym alias Andrem.

Jak daleko jste s novým albem? Mělo vyjít na podzim, ale podle posledních zpráv bylo posunuto na leden. Proč to zdržení?

Těch důvodů je víc, jeden z nich je posunutej termín ve studiu kvůli neplánovanejm zdravotním komplikacím, to nás trochu zdrželo plus nějaký další věci, který mám trochu na vině já.

Bude desce předcházet singl a vyjde na vašem labelu Maddrum nebo na něčem větším? Měli jste nějaké nabídky z větších labelů?

Nabídky od labelů jsou, uvidíme, kde to nakonec vyjde, zatím spíš vybíráme, s klukama jsme si řekli, že to nejdřív natočíme a pak budeme řešit vydavatele. Možná to nakonec bude zase Maddrum, kterej teď hibernuje. Jinak singl vyjde na Vánoce, v lednu potom další.

Vyjdou jak na vinylu, tak i na CD?

Věci budou určený pro rádia, na vinylu by mělo vyjít potom cca 6 originál verzí, co bychom vybrali z desky - asi ty pro nás nebo do klubu na hraní nejpovedenější.

Říká se, že desku jste schválně zdrželi, aby jste mohli reagovat na případné urážky, které vám Supercrooo uštědří na své novince "České kuře: Neurofolk".

Tak v týhle myšlence tě nechám, každopádně kluci točej folkovou desku (rozhovor vznikal před vydáním novinky Supercrooo - pozn.red.), takže bych se tak úplně nebál. Určitě mi věnujou pár rýmů, od "Velrybího Hovězího" se snažej, co to dá. Maj smysl pro hru, to se cení. Kluci hrajou, i když je po zápase, sou hodně zapálený pro věc. Reagovat budeme, ať už jsou jejich narážky na Neuropolce nebo Nekročolkovi. Kluci rádi falafel a kozí sýr, takže tématicky to bude myslím taková gurmánská záležitost, takovej pozdrav z dovolený.

Indy & Wich
© Luca
Slyšel jsem, že Wichovy beaty, které jsou už hotové, jsou na domácí poměry přímo revoluční.

Těžko říct, to asi posouděj fanoušci nebo kritika, něco mi přijde dost jiný, něco je dost klasika. Rozhodně teda nečekáme zas nějakou revoluci. Na desce budeme mít ještě beats od kluka, co si říká D-Tonate aka Deckl, myslím, že je hodně šikovnej, je hodně mladej.

Máš nějaký oblíbený Wichův beat z minulosti? Líbí se ti spíše věci, které dělal dříve ("Repertoár", "My3", "Time Is Now"), nebo jeho novější věci ("Teritorium2")?

Na "Teritoriu" se mi líbila samotná titulní singlovka "Teritorium", na dvojce mě baví všechny Wichovy nu-skoolovější produkce. Ty jednotlivý desky nijak nerozlišuju, vnímám ten jeho posun a v době, kdy ty starší alba byly aktuální, sem hodně cenil jeho tehdejší produkci, ale většinou mě baví věci ze všech období jeho produkování. Hodně se mi líbí některé jeho věci, který nejsou vydaný, není jich málo - totiž tím, že si jeho beats vybírají kapely, spousta jeho krutejch - míň tradičních věcí - zůstává v šuplíku, všichni sázej na jeho "hitovky".

Wich se dal cestou spolupráce s mainstreamovými zpěváky, což je na západě zcela běžné. Už jsem slyšel několik hlasů, které ho obviňují ze zaprodání. Jak bys reagoval ty, kdyby si tě pozval do studia někdo mimo hiphopovou komunitu? Nebo z jiné strany. Četl jsem rozhovor se Sámerem, kde říkal, že jeho snahy mít nějaký rapový featuring přišly vniveč, protože nikdo nechtěl být na desce hvězdy z televize.

Něco sem slyšel taky, ale je to blbost, kdyby lidi věděli, kolik má za to Wich peněz, pochopili by, že kvůli prachům to v žádném případě nedělá. Je to spíš dotaz na něj, já ale vnímám jednu věc - on sám se chce posunout dal v produkci, umí udělat nejtvrdší underground, stejně tak party klubovku nebo nějaký dobrý r'n'b. Udělal spoustu beats pro různý lidi, se spoustou z nich spolupracoval xkrát, takže v Sámerovi možná vidí prostě změnu, možnost to udělat zas trochu jinak a tak. Chce se dál rozvíjet, a co se týká konkrétní osoby - tedy Sámera - nevím, jestli by lidi ocenili víc Wichovu spolupráci s Věrou Bílou a Kale.

Letošní rok je na české scéně ve znamení beefů a všemožného pošťuchování. Je to signál nějakého vývoje domácího hip hopu a jestli ano, tak kam?

Je to signál nějakýho posunu, ale z beefu pět dalších kvalitních kapel nevzejde, teda aspoň myslím. Na beefu je dobrá ta konfrontace - zrno od plev. U toho opravdovýho beefu je dobrý, že jdou stranou nějaký prodeje, labely, marketing - v tom je to hodně čistý. Mám ale pocit, že se tady v Čechách přihodilo něco, co mi přijde jako úlet - lidi kolem najednou přijmou novej "vzorec", beefujou, dělaj dissy, najednou všichni sou vostrý - takže druhej extrém. Ti lidi sou vlastně znova "trendy", protože beef se nosí, tím pádem se stávají tím, čím byli na začátku.

Poslední měsíc to na domácí scéně vře sporem mezi Bbarákem a BoomBapem. Zdá se mi, že každý reprezentuje jednu větev hiphopové scény, na jedné straně ten ortodoxní undergroundový, na straně druhé mainstreamová podoba hip hopu, která válcuje hudební průmysl po celém světě. Je ti jedna, nebo druhá z těchto podob bližší? Není underground tak trochu sen, který už skončil?

Tu definici Bbarak versus BoomBap bych viděl trochu jinak. Podle mě to není tak jednoduše underground vs. mainstream. K tomu podzemí - podle mě všechno neznámý a neprovařený, co je na začátku dělaný s láskou, bez peněz, jen s nějakou "uměleckou" motivací, je v podstatě underground. Čas, media a vývoj tu věc posouvaj automaticky k mainstreamu, je to podle mě přirozenej proces. Důležitý je podle mě rozlišení, co je čistě pro peníze a co má aspoň nějakou duši. Ne každej underground musí bejt krutej, stejně tak ne každej mainstream musí bejt nutně na hovno. Spíš se musím smát, když vidím ty mladý kapely, který zapáleně z toho svýho opěvovanýho undergroundu utíkaj k majors, nejdřív pruděj do všech těch věcí, který přináší mainstream, ale pak sou nucený dělat kompromisy, sami se stávaj superstars, potřebujou klips, potřebujou o sobě vědět, protože když se neuviděj třikrát denně v T-Music, večer neusnou a jejich ego je bude votravovat do rána, než si zase pustěj televizi, pak zavolaj manažerovi, co prodeje, rozešlou 3000 spams, aby všichni věděli, že maj další a další věci, který ti můžou prodat, udělaj aférku... Přečtou si pár oslavnejch emailů, posbíraj denní tisk, ve kterým sou vyfocený ... Ujistěj se, jak sou dobrý, v guestbooku na svým webu a sami sobě sednou na lep... Aby je pak převálcovala další zhrzená generace, která z nich udělá důchodce.

Když už mluvíš o domácích kapelách - nějak to vypadá, že z té mladé scény se zatím nevynořují žádná jména, která by za něco stála. Mýlím se?

Moc se teda nemýlíš...

Indy & Wich
© Luca
Patříš mezi rappery, kteří v Čechách hip hop rozjížděli. Do jaké míry se od té doby domácí hiphopová scéna změnila. Proměnily se nějak vztahy mezi těmi, kteří kdysi s hip hopem tady začínali?

Tak já bych neřekl, že zrovna my sme ti, kdo to tady rozjížděli - to byly hlavně starý PSH, WWW a Coltcha, v tomhle směru se cejtím spíš jako další generace, v době, kdy tydle party hrály, my s klukama smrděli v křoví, někde na odstavce čekali na vlak a neznali sme rozdíl mezi virblem, hajtou a kopákem. Podle mě se ale zrovna vztahy mezi oldskoolerama nijak výrazně nezměnily, akorát se asi už tak často nevídaj atd.

Tvoje texty jsou občas terčem posměchu nebo zesměšňování, hlavně z řad mladších MCs. Vychází tvůj dost originální lyrický styl z nějakého konkrétního vzoru?

Ty řady MCs, o kterejch mluvíš, nevidím, vidím jen hejno košťat, co dokola opakujou stejnou formulku, kolem nich je 40 věrnejch, který jedou jako xerox. Nevím, jestli tobě osobně přijde zásek "s břízama" normální věc, ale obávám se, že je to jediná zbraň, kterou ty lidi maj v ruce. Proto ji taky opakujou jako mantru, zaklínadlo a myslej si, že to z nich udělá rappery.

Je tedy nějaký rapper, ze kterýho tvoje lyrika vychází?

Moje lyrika vychází spíš z mejch pocitů a mě jako takovýho, ale baví mě rappeři jako Black Thought, Roots Manuva, Masta Ace i Planet Asia, Guru, i když některý z nich teď už třeba neposlouchám a jedu jiný věci.

Slyšel jsem hlasy, které říkají, že "Velrybí hovězí" je zdaleka nejlepší skladba Indy & Wich a že ti agresivnější nota sedne. Vzniká lepší rap pod tlakem, nebo ne?

Tlak je určitě dobrá věc, někde a někdy, hlavně to člověka asi trochu dokope se pohnout, což sem určitě potřeboval. Zdaleka nejlepší skladba I+W to myslím není. A co se týká agresivnější noty - jednoduchá věc - já sem vyrostl v éře, kde existovaly jasný hranice a pravidla. 93 až 98. Dělali sme graffiti, kde sou ty zákony mnohem jasnějc daný atd. Poslouchali sme WWW, 6Polnic, PSH a Coltchu, protože nikdo jinej nebyl. Nebyl ani battle rap, nebylo proti komu a o čem. Všichni se znali a svým způsobem se měli rádi, vedli válku za stejnou věc. Protože všichni měli jedinej společnej "čistej" zájem, nebylo to jen o fejmu a o egu. V tý době existovali jediný opravdový kings, který ten titul měli úplně automaticky, protože tak je to správně. Ta doba je ale pryč a nemá cenu s tím dneska nějak operovat. To je dneska pasé, mrtvý. Ori rapoval vo revizorech, WWW jeli v geniální lyrice pro pár vyvolenejch a jedinej, kdo dělal tvrdý věci, byl Abdul Rahman - a to ještě spíš politický než "battle" rap. Dneska je úplně jiná doba, ta situace je "ostřejší", víc lidí, víc zájmů, víc neshod. Ale jen proto, že někdo dělá jenom battle rap, bude se dělat battle rap?. Nebo - dneska každej mluví o metaforách. Poslechni si "Sílu slova", do tý doby klucka "mrdali na majoritu a na systém, tady s Danem vodpalej další joint a pudou s klukama na nějakej rooftop - na kterej eště nikdy nevylezli..." A dneska? Dělaj metafory. Jinak na nový desce budou tvrdší a agresivnější věci, ale z jinejch důvodů - ta scéna se tak vzdálila od těch věcí, který já ctím, takže stran tohodle sem nasranej, nejspíš to bude kritika do vlastních řad. Hosti budou Vec, Rytmus, La4, O.S.T.R., H16+AMO, Kunny, Ego, Gipsy a nějaký další.

Je na už hotových textech z nového alba čitelná nějaká změna oblasti? Budou agresivnější?

Určitě se posune flow i obsah, ale to spíš musej posoudit lidi. Textově tam bude, jak už sem řekl, víc tvrdejch věcí, ale i osobní záležitosti včetně nějaký fikce. Nebude to extra sprostý, to všichni vědí, spíš hodně ironický.

Jak velkou porci rýmů bude mít na albu La4? Když o něm mluvíš jako o hostovi, znamená to, že už ho nepočítáte mezi I&W. Mimochodem, jak daleko je jeho sólovka?

La4 s náma natočí tak tři věci, v kapele je pořád, ale děla na svejch věcech, viz teď jeho věc na kompilaci od Nejbr Beats a jeho deska se blíží. Koncerty pořád jezdíme spolu, když má La4 sólo track, dělám mu druhej hlas a obráceně, takže je to pro nás ideální i sólo.

Já vím, že je to těžké, ale máš nějakou prognózu stavu českýho rapu, třeba za pět, za sedm let?

To se bojím říct, ale určitě bych si přál hodně dobrejch kapel, výraznějších, hlavně taky víc stylů, flows, víc producentu atd.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY