Elektrizující show plná nakažlivých a léty prověřených melodií v podání The Wombats ukázala, že ani po více jak dvou dekádách na scéně se britské trio nemusí bát o svou dlouhé roky budovanou pozici na indierockové scéně. Stále se řadí mezi nejlepší reprezentanty žánru - a večer ve vyprodaném sále to potvrdil.
Live: The Wombats
místo: ARCHA+, Praha
datum: 5. dubna 2025
support: Red Rum Club
setlist: Sorry I’m Late, I Didn’t Want To Come, Moving To New York, Cheetah Tongue, Techno Fan, Kate Moss, Ready For The High, 1996, Pink Lemonade, I Love America And She Hates Me, Kill The Director (acapella intro "Tales of Girls, Boys and Marsupials"), My Head Is Not My Friend, Lethal Combination (akusticky), Blood On The Hospital Floor, Tokyo (Vampires & Wolves), The World’s Not Out To Get Me, I Am, Method To The Madness, Lemon To A Knife Fight, If You Ever Leave, I'm Coming With You, Let's Dance To Joy Division, Can’t Say No, Turn, Greek Tragedy
Úvodní fotografie je pouze ilustrační, na koncertě jsme neměli fotografa.
Kdyby se celá akce konala jinde než v beznadějně vyprodaném sále ARCHY+, možná by dojmy z ní zůstaly ještě pozitivnější než nyní. Ve stísněném prostoru jste se na ostatní mačkali, nemohli jste pořádně tančit a vůbec jste se museli docela hlídat, abyste ostatním nekazili zážitek svým extatickým nadšením. Což jen svědčí o tom, jak skvěle to
The Wombats už zase hrálo.
Úvodní píseň "Sorry I'm Late, I Didn't Wanna Come", v recenzi únorové novinky
"Oh! The Ocean" chválená a vzhledem k textu chytře vybraná, to sice celé odstartovala, fanoušci ale spíše jen pozorně poslouchali. Pořádně se probrali až u druhé skladby, zkušeně zvolené "Moving To New York" z roku 2006, u níž už povědomé kytarové riffy zvedaly ruce diváků nad hlavu a takřka okamžitě se začalo sborově zpívat.
To ostatně zůstalo typické pro celý večer - kdykoliv kapela zamířila hlouběji do minulosti a vytáhla z ní píseň postavenou spíše na kytarách než na synťácích, jimiž se prezentovala v posledních letech, dobře bavící se publikum jako by ještě výrazněji ožilo a užívalo si společné chvíle, které jsou s těmito muzikanty v poslední době tak vzácné.
Časy, kdy u nás hráli snad i dvakrát do roka, jsou totiž nenávratně pryč, a snad i proto každé hudební ohlédnutí do minulosti tolik potěšilo. Nejen, že se vám hned v hlavě začaly objevovat vzpomínky na dobu, kdy jste ty písně poslouchali každou chvíli a koho všeho jste tehdy znali, než se vaše cesty nenávratně rozešly. Ale kromě vagónu nostalgie se také ukázalo, že čas kvalitu jejich tvorby prověřil a sílu už tehdy velkých hitů jedině zocelil.
Kupříkladu svého času velký hit "Techno Fan" zůstává i po čtrnácti letech perfektním životabudičem, který vás nakopne rychleji než oblíbený energetický nápoj.
"Tak pojďme na to," zahlásil lakonicky zpěvák s výmluvným gestem s rukou nad hlavou, když natlakovaný kousek startoval.
Škoda jen, že se do setlistu nedostaly i další singly z jejich výborné desky
"This Modern Glitch", jako "Jump Into The Fog" nebo jejich nejlepší balada "Anti-D". To už by to rochnění ve flashbacích asi nebralo konce. Dostalo se tak alespoň na sice méně výrazný, ale pořád poměrně solidní singl "1996", který navíc skupina zařadila proto, že v anketě mezi fanoušky zvítězil nad svými soupeři - skladby "Patricia The Stripper" a "Is This What It Feels Like To Feel Like This?" tak podobně jako o den dříve ve Vídni nezazněly.
Jako zkušení bardi hráli svébytní muzikanti s vlastním zvukem na dnešní dobu už nadstandardní hodinu a tři čtvrtě, a to ještě zcela bez projekcí a velkých světelných výprav. Navíc ještě před plachtou, do které akorát v půlce večera nakreslili srdíčko, čímž snaha o vizuální show skončila. Přesto to ale neznamenalo, že by se večer táhl nebo jste měli potřebu sahat do kapes po telefonech, protože program skvěle odsýpal a slabé momenty takřka neměl.
A když už se ty telefony vytahovaly, tak jen na natočení starších hitů, k nimž z novinek přibyl singl "Blood On The Hospital Floor". To by teoreticky mohlo znamenat, že právě on se jako jediná píseň z čerstvé kolekce zapsal u fanoušků natolik, že na něj chtějí mít památku. V setlistu ho tak pravděpodobně uvidíme na rozdíl od ostatních čerstvých zástupců i v dalších letech.
Frontman
Matthew Murphy během takto dlouhého setu pochopitelně vystřídal velké množství kytar, hodně se ale věnoval i klávesám a pochopitelně zpěvu, komunikaci s fanoušky ale zastávali kromě něj i jeho dva kolegové. Zejména bubeník
Dan Haggis k publiku hovořil častěji než kdy dřív, také si ale od škopků stihl i odpočinout - to když si majitel trička s nápisem Atari zahrál na malé klávesy v
"jedné ze dvou písní o citronech, které dnes večer uslyšíte", tedy "Pink Lemonade". K ní zpěvák připojil historku, že zaznamenává období, kdy se rozhodl vypravit na delší dobu do Barcelony, aby načerpal síly, doma v Londýně ale nechal svou dost nakvašenou přítelkyni.
Večer ozvláštnilo i sólo na zelený trombón v "Ready For The High", které zařídil přizvaný host v plyšovém obleku vombata, v průlomovém hitu "Let's Dance To Joy Division" s velice důležitým sloganem
"We're so happy!" si s kapelou zatančilo pod duhovým osvětlením hned trio dalších jedinců navlečených do stejného mundúru.
Milé momenty, které byste na jejich koncertě asi nečekali, rozšířil skrytý diamant jejich diskografie - do té doby spíše nenápadný singl "Turn" v přídavku krásně rozkvetl a jeho líbivá melodie zůstane v uších posluchačů i v následujících dnech. Na samotný konec nemohlo chybět nové zlaté vejce v jejich repertoáru, díky síle TikToku oživený a dodatečně patřičně zpopularizovaný kousek "Greek Tragedy".
Těžko přenést tu radost, jakou
The Wombats svým divákům nabídli. Ano, nadále platí, že co do studiovek je skupina naneštěstí za zenitem. Na pódiu a v programu mixujícím současnost s minulostí se ale ukazuje, že ačkoliv by se hudebníci dávno mohli počítat mezi znuděné rutinéry, koncerty je stále baví. A tak i jejich fanoušci mohli domů odcházet s velice uspokojujícím potvrzením toho, že pokud jde o indie rock, liverpoolští rodáci stále patří mezi jeho přední reprezentanty.