Slovenský rapper Vec sice aktuálně debutuje albem "Dobré ráno", ale rozhodně není žádný zelenáč. Právě naopak, jeho kapela Trosky svojí bezejmennou deskou před osmi lety poprvé pořádně zviditelnila slovenský hip hop a jeho komunitu. V rozhovoru pro musicserver.cz se Vec ukazuje jako přemýšlivý mladý muž.
© facebook interpreta Rapper a hiphopový producent
Vec je slovenský rapový gigant. Nebýt rodáka ze Zlatých Moraviec, hip hop na Slovensku, ale dost možná i u nás, by vypadal podstatně jinak. V polovině 90. let založil společně s parťákem Midim kapelu
Trosky, její bezejmenný debut z roku 1997 je základní deskou slovenského hip hopu, obrovský vliv ale měla i na vývoj rapu v Čechách a na Moravě. Dalším počinem Trosek už jsou ale jen singly "Tozmemi" nebo "Atmo Rytmo / Akože Reperi".
Vec se poprvé samostatně představil na
planetární kompilaci Živlu, hitovka "Calex City" vyšla na výběru "From Prague To Amsterdam". Jako host se objevil na debutu
Indy&Wich nebo deskách Čistychova,
Kontrafakt a na Wichově
"Time Is Now".
Vec je také vynikající hiphopový DJ, je držitelem několika turntablistických titulů a scratchoval na finále šampionátu
DMC v Londýně. Má na kontě DJský mixtape "Sub Beats Mixx". Momentálně pomáhá kapela
H16 a samozřejmě propaguje svoji debutovou desku
"Dobré ráno". I díky hitovému singlu "Na horách" se deska držela v první pětce slovenského prodejního žebříčku, což se žádnému hiphopovému projektu na Slovensku zatím nepodařilo.
Ze současného slovenského hip hopu jsou u nás asi nejznámější Kontrafakt, kteří si nejdou daleko pro silná slova. Vyhovuje ti spíše konfliktnější hip hop nebo ti přijdou Kontras už trochu příliš drsní.Ten konfliktnější hip hop je energičtější, víc se hodí na živá vystoupení. Záleží ale na jednotlivých rapperech, jak to cítí. V každém elementu hip hopu hraje konflikt důležitou roli ve vyjasňování toho, kdo je lepší. To jinde není a v tom je hip hop současný. Dneska platí, že život je boj, není místo pro slabé kusy a každý bojuje jen za sebe nebo za svoji partu. Proto rap většinou dělají lidé s velkým egem. Nese to s sebou větší zodpovědnost za to, co říkáš.
Kontrafakt jsou takoví, jací jsou, a já je mám rád. Nedokážu si představit Rytmuse, jak udělá hipísácký rap, protože ho trochu znám. Takhle je to v pořádku.
Nemáš pocit, že "sprostoty", kterými se texty Kontrafakt jen hemží, mohou někoho od hip hopu odradit?Někoho odradí, jiného zase přitáhnou. Zatracovat celý hip hop kvůli jedné kapele je dost divné. Je to, jako když tě nasere nějaký chlápek, co mluví maďarsky, budeš pak nenávidět všechny Maďary? Divný.
Cítíš se jako veterán slovenského hip hopu? Útočí na tebe mladí adepti rapu a reaguješ na to stejně jako v éře Trosek. Nebo jsi víc nad věcí?
Snažím se nebýt paranoidní a nehledat ve slovech rapperů útoky na moji osobu. Samozřejmě, že kdybych něco zaslechl, tak to řeším. Asi ne hned skladbou, jako je to dneska běžné, ale asi diplomatičtěji. Veterán asi jsem, když si vezmu, jak dlouho funguje rap na Slovensku, tak sem z těch starších.
Stalo se, že jsi musel nějaký konflikt řešit? Sám na desce jsi taky pár svých "kolegů" setřel, byla na to nějaká reakce?
Zatím ne, ale myslím, že časem se někdo ozve. Deska je ale ještě čerstvá záležitost a moc lidí ji ještě neslyšelo.
Pilotní singl je "Na horách". Když jsem viděl klip, vzpomněl jsem si na obrovský úspěch "Snowborďáků" (kteří se ale tuším na Slovensku začali promítat až na jaře, takže podobnost čistě náhodná) a napadlo mě, že pro Slováky a určitě i Čechy jsou hory něco jako pro Angličany Ibiza nebo pro Amíky Florida.
A to, co je pro Maďary Balaton. Je to tak, ale je to myslím logické. Jsme přeci horský zvířata, cítíme se tam dobře, jsme tak doma a je tam brynza a nejkrásnější samičky.
Debut Trosek v roce 1997 otevřel kapitolu jménem Slovenský hip hop. Které věci bys dnes dělal jinak, kdybys měl možnost vrátit se zpátky do té doby?
Nepodepsal bych smlouvu na 12 procent, i když to je v podstatě jedno, protože jsme prodali přesně tolik, kolik byla hranice.Určitě bych prosadil vylisování 2LP. Nic víc mě na minulosti netrápí. Jsem rád, že se všechno událo tak, jak se událo. Byli jsme s Midim hovna, co by teď někde muklovali v továrně nebo šmelili ve Zlatých Moravcích.
Nevyjde ta deska třeba v reedici? I s těmi singly?
Není důvod. Všichni ji znají. A zabývat se minulostí, na to není čas. Ještě ne.
Proč hiphopové scény na Slovensku a Čechách zaostávají třeba za tou polskou?
Důvodem je neporovnatelně menší trh, myslím. V Polsku i ti, kteří prodávají nejmíň, si v klidu zaplatí to, co potřebuješ u nás na zlatou desku. Možná plácám, ale myslím, že všechno fakt závisí na penězích.
Existuje šance, že se hip hop v našich zemích na ten za hranicema někdy dotáhne? Co by se muselo stát, aby se ta mezera začala rychleji zmenšovat?
Některé věci u nás nepůjde realizovat nikdy. Třeba koncerty největších jmen světového hip hopu. Je nás příliš málo na to, aby se určité věci daly zaplatit. Ale co se týče kvality, ta nám myslím nechybí a nemusíme se na nějaký západ dotahovat. Děláme si svoje věci, máme dobré interprety i ty špatný, tak jako kdekoliv jinde ve světě.
Slovenští rappaz slaví v Čechách stejné, ne-li větší úspěchy jako domácí MCs, jak se na Slovensku daří českým hiphoperům?
Kteří?
Kontrafakt a
Čistychov? To jsou dvě jména, vydali desky na českých labelech a prostě musí být úspěšní.
PSH a
Indy&Wich jsou taky na Slovensku úspěšní, i když pro promotéry možná trochu drazí. Mír českým rapperům, ale jsem toho názoru, že současná slovenská špička má převahu, ať už jde o koncerty nebo desky. U vás se věnuje příliš velká pozornost trapným skupinám. Ale zase máte o hodně lepší DJe.
Na Troskách jsi samploval Modus nebo Deža Ursinyho, na "Dobré ráno" si zase "zazpíval" několik let mrtvý Karol Duchoň. Jsou to všechno něco jako slovenské obdoby soulu, který samplují za oceánem? Ovlivnila tě tato tři jména v něčem?
Duchoňa uznávali moji rodiče, byl něco jako slovenský
James Brown. Moje hudba je pro něho reinkarnací, žije dál. Co se týče Deža, slyšel jsem pár jeho věcí, ale byl to takový slovní jazz. Úplný úlet, ten pořádně ulítával. Nedá se říct, že by mě nějak extra ovlivnil, spíš jsem chtěl samplovat něco slovenského a tyhle samply mi přišly pod ruku.
Bude to mít pokračování? Vytáhneš z hrobu někoho dalšího? Byly třeba problémy při clearingu těchto samplů? Nemáš na jejich použití nějaké záporné reakce?
Ale jo. Mám už připravené nějaké chuťovky. Uvidíme. Záporné reakce na použití samplů zatím nebyly. Používám je v souladu s atmosférou originálu a neubližuju jim.
Ze Slovenska poslední dobou proudí zajímavé desky. Vesměs jsou to ale ostřílení harcovníci, existují nějaké mladé kapely, které by mohly zazářit v budoucnu?
Budoucnost rapu na Slovensku vidím velmi dobře. Pokud se to nějak neposere, tak to tam máte za pár měsíců na talíři.
H16 je bratislavská skupina, mají názor a razanci a hlavně chuť makat. A.M.O. je dancehallová rapová skupina, dělají výborný koncerty a skladby. Dokážou udělat hit.
Moja Reč jsou kluci z Handlové, kteří teď pracují v Praze a zvyšují vám hrubý domácí produkt. Taky kvalita, vědí o čem mluví.
Nemůžu se nedotknout toho, že deska vychází na major labelu. Díky tomu se třeba klip objeví v komerční televizi Nova. Necítíš to ty nebo někdo z lidí kolem tebe jako zradu hiphopové autenticity?
Alespoň se to bude vyjímat mezi všemi těmi hovadinami, které se tam vysílají. Nemyslím si, že někdo bude nešťastný, když uvidí můj klip v televizi. Klip se přece točí proto, aby se vysílal. Tohle už dneska nikdo neřeší. Třeba ale uznat, že
Kontrafakt nám všem prošlapali cestu.
Existuje na Slovensku nějaký pořad ve veřejnoprávních médiích, kde se dá zaslechnout hip hop? Existuje na Slovensku komerční hip hop, který hrají rádia?
Na Rádiu FM běží každý čtvrtek večer relace Sampler a má dobrou poslechovost. Dělají to DJ Amen2 z A.M.O. a
Lyrik H. V televizi nic, ale hip hop se tam objevuje čím dál častěji. Možná časem. Občas se v éteru objeví jména jako Mek Vrabec nebo Heliko, ale zatím nikdo z nich karty nezamíchal.
A na závěr ještě otázka, jestli jsou pro tebe rána většinou dobrá, nebo naopak?
Když vstávám před dvanáctou, tak trpím.
Díky za rozhovor.