Irský fantom funku se vrací k filmové hudbě

31.01.2005 11:00 - Martin Svetlík | foto: facebook interpreta

David Holmes, svérázný irský DJ, se opět pouští do své oblíbené hudební disciplíny, kterou je tvorba soundtracků. Po úspěšné spolupráci na prvním dílu "Dannyho parťáků" si ho Steven Soderbergh vybral i pro pokračování ("Ocean's Twelve"), které nedávno vstoupilo i do našich kin. Pokud chcete vědět, co při sledování filmu uslyšíte, přečtěte si naši recenzi.
7/10

Různí - Ocean's Twelve (soundtrack)

Skladby: L'Appuntamento/Ornella Vanoni, $165 Million + Interest (Into) The Round Up, L.S.D. Partie/Roland Vincent, Lifting The Building, 10:35 I Turn Off Camera 3, Crepuscolo Sul Mare/Piero Umiliani, What R We Stealing, Faust 72/Dynastie Crisis, Stealing The Stock (Into) Le Renard de Nuit, 7/29/04 The Day Of, Lazy (Album Version)/Yellow Hammer, Explosive Corrosive Joseph/John Schroeder, Yen On A Carousel, The Real Story, Ascension To Virginity/Dave Grusin
Celkový čas: 55:11
Vydavatel: Warner Music
Už podruhé bere George Clooney naše biografy útokem v přestrojení za šarmantního zloděje Dannyho Oceana. Film "Dannyho parťáci 2", který se stejně jako jednička může chlubit tou největší koncentrací blyštivých hvězd Hollywoodu, má ambice přinejmenším vyrovnat úspěch svého předchůdce, a tak Steven Soderbergh jednoduše nemůže nic nechat náhodě. Proto opět uvidíte Brada Pitta, Julii Roberts a Matta Damona a další hvězdy. A co je pro nás úplně nejdůležitější, opět uslyšíte svébytný rukopis Davida Holmese, který dostal po úspěchu hudební kulisy prvního dílu na starost i soundtrack dvojky.

Pokud si náhodou nejste úplně jisti, kdo že je tento sympatický člověk, pak vězte, že se jedná o populárního irského DJe, producenta a skladatele, který proslul svojí oblibou funky a soulu. Má na kontě nejeden remix slavného jména (za všechny jmenujme například "If You Tolerate This" na výběrovém albu Manic Street Preachers), hudbu k filmům "Přeber si to znovu", "Dannyho parťáci", nově i "Dannyho parťáci 2" a dalším, nahrál i několik sólových desek. Pojďme se ale podívat, jak se jeho zkušenosti projevily právě na soundtracku pokračování "Dannyho parťáků".

Album má v podstatě dvě složky. Polovinu z šestnácti písní (resp. patnácti a jednoho bonusu) tvoří autorské kompozice samotného Holmese, druhou pak výběr skladeb různých interpretů. Ty sahají od swingové "L'appuntamento" mimochodem v podání Ornelly Banini trochu připomínající slavnou "Something Stupid", přes kytarový koncert ve skladbě "Crepuscolo Sul Mare" skladatele Piera Umilianiho až k blues "Faust 72", kterým francouzští Dynastie Crisis trochu připomínají Santanu v jeho nejslavnějších letech, což je mimochodem docela slušný výkon. Jednoznačně však Holmes dokázal vybrat písně chytlavé, s nápadem a výraznou melodikou. Ty i po často velmi dlouhé době od vzniku zejména v dnešní době návratů ke kořenům dokáží strhnout posluchače. Stále se ale Holmesovi podařilo udržet stylovou čistotu, nebo spíše rozmanitost na dostatečně přitažené uzdě a album se mu nerozpadá pod rukama. I když nic není dokonalé, jak se říká. Samotné Holmesovy kompozice zejména v první polovině desky často mají trochu málo náboje a hudební invence, po chvilce poslouchání omrzí. Pro film jsou určitě užitečné a vpravdě téměř dokonalé, ale pro čistě audiální zážitek bych přece jen vybíral asi trochu odlišně, zejména s důrazem na trochu uspořádanější koncepci písně. Abych ale pouze nedštil síru, v druhé polovině alba se tato situace znatelně lepší a Holmesova hudba, postavená na velmi výrazné basové lince a dynamických většinou nezkreslených kytarách, konečně ukazuje v plné míře kvality svého autora. Písně se stávají pestřejšími a lépe poslouchatelnými a rozdíl autorské a převzaté tvorby se až na trochu té elektroniky a modernějšího přístupu stírá.

Ještě jednu věc si dovolím vytknout. Doteď mi není úplně jasné zařazení hned druhé "$165 Million + Interest (Into) The Round Up". Jako jediná z celé desky se nedostala ani do filmu a člověk má pocit, že se musí jednat o něco výjimečného, když ji Holmes zařadil na soundtrack. Zdání však klame, nejen že se píseň nevymyká úrovni alba, ale bohužel ani mojí výtce směřované k Holmesovým písním na první polovině desky. Možná by bývalo stálo za to ji oželet a místo ní zařadit ještě jednu píseň takové kvality, jakou má například předposlední "Ascension To Virginity" od Davea Grusina. Po té už následuje pouze sólo na bicí jako bonus a posluchač tak má nakonec z desky docela příjemný pocit.

Pokud se na tento soundtrack podíváme jako na celek, musíme poznamenat, že obsahuje několik skvělých písniček, počítaje v to i některé Holmesovy. Zbytek, a to je především Holmesova práce, je výtečná hudba k filmu, čímž autor potvrdil svoje nesporné kvality. Ovšem aby se hudba, která je koncipována jako kulisa, vyrovnala hudbě s onou klasickou čistě poslechovou funkcí, to vyžaduje vrcholný um aranžérský a ještě lepší cit pro hudbu i pro film. V této rovnováze jsou zde ještě mezery, ovšem například v autě nebo jako podkres bude určitě Holmes zabírat čelní místa mé osobní hitparády. Při soustředěném poslechu pro silný hudební zážitek je to lepší průměr.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY