Vítejte v budoucnosti. Huan yin!

15.12.2004 21:40 - Luboš Svoboda | foto: facebook interpreta

Proč pološílený recenzent, místo aby utíkal od tématu někam k úvahám o cestování časem nebo mimozemských civilizacích, k čemuž se druhá deska dua Maya "Zprávy z budoucnosti" vybízí, uchylně uchyluje k pozdravům v mandarinské čínštině? Není to nastrčený sabotérský ufoun?
7/10

Maya - Zprávy z budoucnosti

Skladby: 19:00, Anděl v hodinkách, Wow GEQU35, Není svatozář, Jiné světy, Na střechách, Icarus, Signály stratosféry, Ballet (Poušť), Pouštní květ, Noční hlídka, Nebi blíž, Modlitba (Reillusion), Largo pro Nový svět, Maska z hvězd / Návrat KEO
Celkový čas: 58:53
Vydavatel: Universal
Ni hao! Wo jiao Luboš. Wo xiang yao něco málo řekl o nové desce projektu dua Maya "Zprávy z budoucnosti". Obávám se, že lekce čínštiny by tu nikdo neocenil.

Prvorozené, teď už jedenapůlleté dítko klávesisty a skladatele Darka Krále se zpěvačkou a moderátorkou Óčka Norou Grundovou, pojmenované "Stín andělů", přišlo na svět na vykachlíkované chodbě někde mezí odděleními ambientní hudby (kam maminku nechtěli přijmout, prý pro přílišnou písničkovost a vlezlost některých melodií) a elektronického popu (kde jí nezaslouženě ukázali dveře kvůli nedostatku téhož). Jeho mladšímu sourozenci už vykoukla hlavička někde mezi lítačkami oddělení druhého, jeho plnohodnotným pacientem ale přesto není. Živeni, vychováváni i oblékáni jsou oba hermafroditci (pořád se nemůžu rozhodnout, které pohlaví by jim slušelo víc) stejně. Hlavní složku mateří kašičky tvoří klávesy a syntetizátory, v množství větším než malém je k nim ovšem mladšímu dítku pro chuť přimíchávána kytara, Product of Ondřej Škoch, Made in China(ski). I s nasazením akustických nástrojů určitě souvisí onen malý posun k písničkovosti.

Spárovat táhlou rozvláčnost s chytlavostí není zrovna snadný úkol. Přesto se Královi drží udržet posluchačovu pozornost i vrýt mu hlavní motivy do paměti, i když někdy pomocí nepříliš vybraných technik. Výrazný klavír kopírující a zdůrazňující již dostatečně výraznou zpívanou melodii dokáže po čase pěkně otrávit. Obzvlášť když pak v další skladbě nastoupí s velmi podobným prstokladem a vše jede nanovo. Že u kytarovek je to jev běžný a bez výhrad přijímaný? S první částí souhlasím, jenže tady má onen klavír natolik důležitou úlohu, že vykračuje z pískoviště jménem doprovod a plácá pořádné bábovky z kanafasů na stavbě, kde už v tomto oboru úspěšně podniká sólový zpěv. Mimochodem taky pěkné bábovky. Jestli úplně nerozumíte, co tu chce nepoučitelný "básník" říci, nic si z toho nedělejte. "Básník" 1 (recenzent) zase nemá moc šajna, co chce světu svými texty sdělit "básník" 2 (Adam Suchý). Příjemně se poslouchají, je v nich podobný pocit, téma, nálada, což se silnou vzájemnou provázaností hudební složky tvoří zdůrazňovanou koncepčnost alba. Jinak jsou podle mne ale jen snůškou hezky znějících obratů.

Co se týče všeho ostatního, souhlasím (kromě odvážného srovnání s Oldfieldem) s kolegyní Zuzkou (její recenze na předchozí desku). Vše platí i pro "Zprávy z budoucnosti". A proč se mi líbí? Koncepčnost - pořád se mi vybavují olympikovské "Prázdniny na Zemi". Uklidňující a přitom nápadité melodie i jejich zpracování. Stylové ozvláštnění naší zastydlé populárněhudební scény. O neprofesionální protekci, kterou u mě - zapáleného obdivovatele východoasijských jazyků - absolventka sinologie Grundová má, bych se asi zmiňovat neměl, že? Zai jian.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY