Turntablismus je umění hry na jeden či více gramofonů. Toto úterý se v brněnské Flédě na premiéře hiphopové akce Scratch představila domácí špička gramofonismu, dvě hiphopové skupiny a jako hlavní tahák vystoupil kanadský specialista Kid Koala.
© Anna Garčicová / Musicserver.cz Kdo nikdy neviděl, neuvěří. Tak lze nejlépe popsat kousky, které dokáže zdatný hráč na gramofony. Turntablismus se díky organizaci ITF a desítkám nadšenců pomalu stává velmi populární zábavou i u nás, a to i mimo hiphopovou komunitu. Gramofonismus - jak zní kouzelný český překlad anglického
Turntablism, je spojen s počátky hip hopu na konci 70. let, brzy se od něj ale oddělil a stal se samostatnou hudební škatulkou. Hudební a také tak trochu sportovní, protože turntablisté ve svém umění hry na gramofon soutěží. Loni i letos se finále evropského šampionátu konalo v Praze a domácí zástupci rozhodně nezklamali. Akce navíc ukázala, že i u nás je dost lidí, kteří jsou ochotni se jít na gramofonisty podívat. Potvrdilo se to i v úterý v brněnské Flédě, kde se představila domácí (tedy v tomto případě brněnská) špička a jako třešnička na dortu i jedna z největších hvězd světového turntablismu - kanaďan
Kid Koala.
© Anna Garčicová / Musicserver.cz Ještě než
Kid Koala roztočil šest gramofonů, sál nedávno opravené a znovu otevřené Flédy patřil bohatému programu. Zhruba o půl desáté se na pódiu objevila partička z jihočeského Lišnova
De Zrechts. Tři MCs a DJ Dra měli trochu problém s navázáním kontaktu s vlažným publikem. Dali k dobru své známější skladby, jako "Vítěztika" a "Kořeny" z debutového alba "Locus Perennis", ale neřekl bych, že ve Flédě zanechali hlubší dojem. Po nich nastoupila brněnsko-mikulovská turntablová čtveřice
Illuzionists v sestavě
Opia, Maztah, Nneser a Chocolatic, která mohla sloužit jako první ochutnávka věcí příštích. Publikum jejich eskapády s točícím se asfaltem přijalo s nadšením, když hodně pomohla i velkoplošná projekce za jejich zády, na které bylo z větší blízkosti vidět, co se vlastně děje. "Brněnské tým" vystřídal
El Mariz, třebíčský beatboxer, patřící do partičky Psychická Smrt. Eéé, vy nevíte, kdo to je beatboxer? Chlapík, který dělá rytmus i hudbu jen s pomocí svých úst. I v jeho případě platí, že kdo neviděl, neuvěří. Při asi dvacetiminutovém vystoupení předvedl, jak jednoduché a nebo naopak složité může být nosit si svůj nástroj ve vlastních ústech. Už jsem viděl spoustu beatboxerů, ale pokaždé dumám, jaký je za tím podvod. Není.
© Anna Garčicová / Musicserver.cz Pomalu začalo jít do tuhého. Dalším zahřívačem byli brněnští gramofonisti
Questablists ve dvojici Arsen a
Five. Druhý jmenovaný, česká jednička ve většině gramofonistických disciplínách, nejdřív ukázal excelentní scratching, aby se k němu přidal i Arsen. Když hráli, byli výborní, bohužel dělali mezi skladbami zbytečně dlouhé pauzy a publikum nedostali do varu. To se povedlo až
Jižním Pionýrům alias MCs Filip a Delebre, kterým záda kryl DJ J-Kid. Sestava z Jihlavy nazývá svůj styl punk-rap a jejich rapový postoj je vyloženě živelný. Občas jim ujede beat, ale energie, kterou do své produkce vkládají, je vidět. Menší kaňkou na jejich vystoupení byl závěr, kdy nikdo na pódiu nevěděl, jestli už mají skončit, nebo ještě pokračovat.
© Anna Garčicová / Musicserver.cz Nejdříve hráli čtyři DJové na čtyři turntables (dva gramofony plus mix), pak hráli dva na čtyři a nakonec logicky zbyl jediný.
Kid Koala. Nastoupil kolem půlnoci, bohužel ale kvůli technickým problémům hrál jen na tři turntables. Ti, kteří ho nikdy předtím neviděli, museli konstatovat, že svoji přezdívku dostal určitě podle své postavy. Menší, zavalitý a neustále se usmívající mistr pozdravil publikum česky a začal roztáčet své gramofony. Koalovo vystoupení bylo někde mezi turntablovou exhibicí, jak ji předvedli Questablists, a mixem pro párty, který hrají třeba breakbeatoví DJové. Navíc hrál předem natrénované skladby, takže se dalo poznat pár kusů z alba "Carpal Tunel Syndrome", loňské "Some Of My Best Friends Are DJs" nebo některých mixtapes. Představil i jednu novinku, kterou nahrál s
Damonem Albarnem z
Blur a Danem Automatorem z
Gorillaz. Na rozdíl od brněnských DJů Koala nikdy nesoutěžil, jeho hlavním oborem je tvoření koláží z fragmentů cizích skladeb. Když poprvé uslyšel anglické DJské duo
Coldcut, rozhodl se, že jim musí stůj co stůj vnutit svoje mixy a odjel za nimi do Anglie. Usídlil pak na jejich labelu
Ninja Tune, kde vyšlo jeho první album "Carpal Tunel Syndrome". Podobně jako jeho kolega
DJ Shadow na
Creamfields 2002 občas své skladby komentoval krátkými proslovy. Pro publikum bylo možná trochu nezvyklé, že sledovat produkci DJe bylo stejně zajímavé jako ho poslouchat. Nebyla to ale jen exhibice pro odborníky, nýbrž regulérní hiphopový DJský set.
Kid Koala skončil, jak brněnská tradice velí, tak, aby všichni chytli noční rozjezd autobusů. Po něm ještě nastoupil DJ Valoa, který mixoval hlavně hudbu z Koalova domovského labelu
Ninja Tune. Kanadský gramofonista v Brně zahájil nejen tradici hiphopových akcí ve Flédě, ale doufejme i éru větši odvahy promotérů, kteří k nám začnou zvát i další velké postavy gramofonismu. Je totiž vidět, že mají pro koho hrát.
Kid Koala,
Jižní Pionýři,
De Zrechts, Questablists,
Illuzionists, El Maraiz,
Fléda, Brno, 16.11.2003