Kariéra Mariah Carey není v současné době zrovna na vrcholu, a tak se můžete na její výběrové kolekci "Greatest Hits" díky devětadvaceti písničkám projít po její minulé kariéře, která přinesla spoustu hitů, z nichž si většinu pravděpodobně pamatujete. Jaká je ale výběrovka jako celek? Odpoví vám naše recenze.
Mariah Carey v současné době rozhodně není na vrcholu své slávy či úspěchu. První album pro její novou nahrávací společnost Virgin (EMI) s názvem "Glitter" zcela propadlo, stejnojmenný film dopadl ještě hůře a nakonec od Virginu dostala padáka. Odstupné sice tvořilo téměř třicet milionů dolarů, ale Mariah asi nejde jen o peníze, přece jen je zvyklá být na výsluní popularity. Pro její minulou nahrávací firmu Columbia (Sony Music) byl její odchod signálem k vydání právě recenzované kolekce "Greatest Hits", jakkoli už jeden výběr hitů Mariah má, vyšel v roce 1998 pod názvem "'1s" a obsahoval její americké hitparádové jedničky a pár bonusů.
Jakkoli je "Greatest Hits" samozřejmě jen snahou bývalé firmy ještě něco na svém bývalém "koni" utržit, kolekce má své opodstatnění. Nachází se totiž hned na dvou cédečkách, takže v celkem devětadvaceti skladbách ukazuje zpěvačku v celé šíři jejího repertoáru, který se během let proměňoval tak, jak se měnilo americké hudební klima. Kromě hitů, které se objevily už na minulém výběru, tak mohlo dojít i na skladby méně úspěšné a mnohdy i lepší, než ty nejprofláknutější.
Co se
Mariah Carey nedá upřít, je její hlasový rozsah. Vyzpívá cokoli a na rozdíl od svých mnoha kolegyň dokáže svým zpěvem vyjádřit i nějaké pocity, i když někdy to vypadá, že hlasová ekvilibristika je důležitější než výsledný zvuk celé skladby, a také to, že na většině materiálu se podílela i jako skladatelka, případně producentka, což v současné době není zrovna nejběžnější. Písničky jsou na albu řazeny chronologicky a z každé desky bylo vybíráno od tří do pěti kousků, žádné nebylo nějak výrazně nadržováno. Z celé kompilace je nejvíce patrné, že nejsilnější tvůrčí období měla Mariah hned na začátku své kariéry s baladami "Visions Of Love" či "I Don't Wanna Cry", skvostná je také unplugged verze "I'll Be There", původně od
Jackson 5. Po celou dobu trvání prvního cédéčka ale téměř nejde najít slabší skladbu, snad jen duet s Lutherem Vandrossem "Endless Love" je unylý až příliš. Druhé cédéčko už zpěvačku zachycuje většinou v trochu jiné poloze, než na jakou byli její fandové do té doby zvyklí. Samozřejmě stále nechybějí pro ni typické balady ("One Sweet Day" s
Boyz II Men) či příjemné popůvky ("Always Be My Baby"), ale více se také projevují vlivy amerického r'n'b a hip-hopu. Jakkoli se Mariah snažila jít s dobou, písničky jako "Honey" či "Sweetheart" by mohla zpívat kterákoli jiná r'n'b zpěvačka a nic by se nestalo. Závěr druhého disku se nese téměř výhradně ve znamení různých spoluprací a povětšinou je to dost nuda, jako by účast někoho jiného ukázala, že Mariah až tak zajímavá není. Pro Evropany je na konec zařazen i "duet" s
Westlife v písni Phila Collinse "Against All Odds" a bonus v podobě nepovedeného remixu jejího vánočního hitu "All I Want For Christmas Is You", který bych radši bral v originální podobě.
Výběrovka "Greatest Hits" ukazuje pozvolný vývoj
Mariah Carey od zpěvačky skvělých balad po zpěvačku klišovitého amerického r'n'b. Přesto je však na dvojalbu spousta skvělých skladeb, které Mariah přežijí i v případě, kdy by se po neúspěchu poslední desky rozhodla s hudbou skončit. Samotná deska je doplněna dostačujícími informacemi k jednotlivým skladbám, takže jinak nemám žádné výhrady. Výborně udělaný výběr.