Průvodce albem Erasure 'Light At The End Of The World'

01.05.2007 12:00 - Jaromír Koc | foto: facebook interpreta

Britské duo Erasure je zpět. Akustické kytary jsou odhozeny do kouta a fáze kolem desky "Union Street" a DVD z Nashvillu je nadobro uzavřena. Zůstali však Vince Clarke a Andy Bell a jejich obrovská kupa elektrických mašinek. A právě s nimi natočili nové album "Light At The End Of The World", které vyjde 21. května.
Erasure - Light At The End Of The World
© facebook interpreta
Staří dobří Erasure jsou zpět. Ruku na srdce, to, co nám poslední léta toto britské duo servírovalo, mohlo nadchnout leda tak skalní fanoušky, ale to se letos snad změní. Po ne zrovna povedeném albu coververzí "Other People's Songs" a jakémsi tápání na albu "Nightbird" se kapela uchýlila ke country, které sice na desce "Union Street" elegantně zvládla a na následném DVD potvrdila, ale i tak asi mnoho příznivců zarmoutila, že už neplodí takové hity jako "Love To Hate You" nebo "Don't Say Your Love Is Killing Me". Ale vše asi chtělo svůj čas, a tak se na velký návrat Erasure opravdu hodně dlouho chystali.

Novou desku, kterou Andy Bell a Vince Clarke dokončili koncem ledna tohoto roku, dvojice natočila v USA. Na východním pobřeží, kde má Vince vlastní studio, se na podzim minulého roku na několik týdnů zavřeli s producentem Garathem Jonesem a každý den vymýšleli nové zvuky a elegantní samply. Garath Jones doprovází Erasure již od roku 1989, takže má prsty i v jejich zásadním a velmi úspěšném albu "Chorus", což je na nové desce "Light At The End Of The World" znát. Snad tento průvodce pomůže zodpovědět otázku, zda Erasure to 'Světlo na konci světa' opravdu našli. Pokud se budete chtít přesvědčit na vlastní kůži (či spíše uši), dočkáte se 21. května, kdy album oficiálně vychází. Prozatím jsme pro vás připravili alespoň průvodce po všech skladbách na albu.

1. Sunday Girl (4:35)

Prvních pár sekund to vypadá, jako by chlapci rozsvítili ve studiu a zapnuli svoje elektronické mašinky. Ale po úvodních tónech je jasné, že staří dobří Erasure chytili druhý dech. Chytlavá melodie, výborný refrén, rytmus, co nikoho nenechá v klidu. Rozhodně se nedivím, že tahle skladba vyjde jako druhý singl, osobně na tuhle píseň opravdu vsázím.

2. I Could Fall In Love With You (4:16)

Pilotní singl, který již hraje většina rádií. Pomalý a vláčný rozjezd, který střídá chytlavý refrén. Osobně bych písni přidal pár BPM, abych si mohl lépe podupávat do rytmu, ale jako upoutávka na brzy vydané album skladba svoji úlohu dozajista zvládla. Obzvlášť Andy exceluje jako zpěvák, střídá velmi hluboký a naopak dost vysoký vokál, a to vše s naprostou lehkostí.

3. Sucker For Love (3:59)

Asi nejrychlejší píseň desky. Velmi vtipná skladba, sázející na tvrdý beat a ostré riffy syntezátorů, které na jedné straně mohou až tahat za uši, na straně druhé jsou naprosto správně posazené. Původně měla mít píseň dle Vince Clarka gospelový refrén, ale nakonec je interpretem všech vokálních partů pouze Andy Bell.

4. Storm In A Teacup (4:04)

Moje nejoblíbenější píseň obsahuje chilloutový podklad, který dává skladbě lehkost a nenásilnost. Smutný až bolestivý zpěv Andyho má i jasný důvod. Vypráví v ní příběh své rodiny a především matky, která dlouhou dobu bojovala s alkoholem. V současné době je dle Andyho čistá a jedním z důvodů, že s pitím začala bojovat, byl i vznik této skladby.

5. Fly Away (3:22)

Down-tempo song s potlačeným beatem. Vince Clarke tuhle píseň nechtěl vůbec natočit, ale hudební nápad Andyho velmi bavil a svého kumpána nakonec přemluvil k zařazení na desku. Píseň není nikterak výrazná, v každém případě vyvolává pocit pohody. Je až k nevíře, že vokály k ní vznikaly s přestávkami čtyři týdny. Mimochodem natočení celé desky trvalo necelých dvanáct týdnů.

6. Golden Heart (3:13)

Šestá položka desky je další jasná pecka. V refrénu Andy ukazuje, že ani čas na jeho hlasivkách prozatím nezanechal stopy. Od druhé sloky je již vše zpívané dvojitým vokálem a následně se přidávají další a další back vokály. Andy má tuto píseň z celé desky úplně nejraději. Jak mi při rozhovoru prozradil, velmi mu připomíná styl zpěvu ve 40. letech minulého století.

7. How My Eyes Adore You (3:21)

Andyho houpavý zpěv a původně ostře elektronický beat poopravil ještě Daniel Miller, největší šéf vydavatelství Mute. Tato píseň by mohla být klasickým fotbalovým songem. Vince napadl hudební námět na fotbalovém zápase v Americe, kdy během pauzy fanoušci jednoho z mužstev začali zpívat jejich klubovou hymnu. O něco obdobného se poté pokusil i on.

8. Darlene (3:38)

"Darlene" je po hudební stránce velmi zvláštní. Do jisté míry se jedná o zvukový experiment. Občas mi sice připadá, že hudba této písně utíká k Madonnině "La Isla Bonita", ale vždy se včas vrátí 'do svého'. Opětovně je potlačený beat, takže zní spíše klidně až houpavě. Dodejme, že "Darlene" je pouze vymyšlenou postavou, nikoho konkrétního nepředstavuje.

9. When A Lover Leaves You (3:52)

Albová devítka je po hudební stránce obrovská paráda, píseň plná euforie, naprosto jasná oslava života a lásky. Ze zpěvu Andyho jsou cítit pozitivní vibrace, která fungují na duši jako balzám. Pokud by tohle byl letní singlík, určitě by měl šance zamíchat předními místy evropských hitparád.

10. Glass Angel (5:02)

"Glass Angel" představuje dost podivné ukončení desky. Vokály připomínají v některých pasážích zpěv Donny Summer. Hudební nápad vznikl zhruba před deseti lety a jak dodal Andy, sám píseň považuje za druhý díl jejich dřívějšího singlu "Rock Me Gently", leč ukazuje i ambientní stránku Vince Clarka.

Pokud se vám deset skladeb zdá málo, vězte, že limitovaná edice alba bude obsahovat další dva kousky, skladby "Be My Baby" a "I Don't Know Why". Ta, stejně jako obyčejná edice, vyjde 21. května.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY