Audioslave zase řvou

05.09.2006 12:00 - Benjamin Slavík | foto: facebook interpreta

Audioslave, americká superskupina složená ze zpěváka bývalých Soundgarden Chrise Cornella a zbytku Rage Against The Machine, patří mezi nejplodnější současné kapely. Za krátkou dobu existence vydává už své třetí album pojmenované "Revelations". Jaké je?
8/10

Audioslave - Revelations

Skladby: Revelations, One And The Same, Sound Of A Gun, Until We Fall, Original Fire, Broken City, Somedays, Shape Of Things To Come, Jewel Of The Summertime, Wide Awake, Nothing Left To Say, But Goodbye, Moth
Celkový čas: 41:52
Vydavatel: Sony BMG
Na eponymním debutu Audioslave Chris Cornell zoufale rozervaným hlasem řval: "You gave me life now show me how to live!" Tehdy v něm opět vřela krev seattelského grunge, která po povedené sólové, dost klidné desce musela ven. Cornell byl zase na dně i na vrcholu. Po letech měl kapelu, kde si řešil (taky) rockerské deprese. Audioslave tehdy měli rozhodně blíže Rage Against The Machine než Cornellovým Soundgarden. Na více písničkové, pohodové dvojce "Out Of Exile" se spíše bavili, než hráli. Skvěle zvládnutá stylistická cvičení. Umění narvat do desky hity, na které solidně kývnou i rádia. Občas také vykrást debut. Odbočka, směr mainstream, ale pořád velice slušný mainstream. Učesaný Cornell v zářivém žlutém tričku. Po divokých večírcích rozehrávající se kytarový génius Tom Morello. Rocková superskupina na vyprodaných stadionech s komerčním, americkým rockem v zádech. Smash-hit easylistening rock'n'roll tunes. Skoro nic víc tam nebylo. Hity někdy stačí.

Pokud něco dokáže kapely typu Audioslave nakopnout, pak to jsou společenské souvislosti, lépe řečeno problémy. U zavedených rockových hvězd už nejde o problémy typu jak se vyřvat z rozličných chemických závislostí. Nejde o milostně poetické dojmy v písničkách vedené do srdcervoucích emocí. Nejde o naivně nebezpečné lásky končící v propitých nocích jako nosná témata pro bulvární plátky. Tady už zoufalá grouppie s jehlou plnou heroinu a lajnou koksu nemá ten význam, který kapelu donutí k upřímnosti bez kalkulu. Novinka "Revelations" je taková, jaká měla být, aby Audioslave jako kapelu nezabila a neudělala zní nesmyslný komerční projekt. Konečně má zase skupina svou tvář a jasný výraz.

Morello riffuje skoro, jako kdyby vyrostl v zaplivané seattleské garáži, teď své riffy jen vyčistil a opřel o hardrockovou rytmiku. Cornell se s ním neustále přeřvává o hlavní slovo a ukazuje, že po Bonovi z U2 je zřejmě zpěvák s nejlepším hlasem na scéně. Klidné a rozumné pasáže. Odeřvané hardrockové vypalovačky tak jako v dobách grungeových Soundgraden. Nasrané, ne již nerozhodně otevřené texty plné otázek. Jasné, rezolutní slogany. Stačí se jen podívat na názvy skladeb jako třeba "Sound Of Gun", "Until We Fall" nebo "Nothing Left To Say, But Goodbye" a je jasno. Skvěle šlapající politický protest a něco o hurikánu Katrina v parádním hitu "Wide Awake".

Audioslave se vrátili na scénu tak, jak měli. Znějí jako velká rocková kapela s budoucím potenciálem natočit ještě něco zásadního. Jako parta, co po hudební stránce ještě neskončila. Od někoho, kdo má psát titulní skladbu pro nový díl Agenta 007, bych čekal něco jiného, což se naštěstí nestalo. Co myslíte, budou Audioslave objíždět svět v upocených košilích, nebo nažehlených cool and stylish tričkách?


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY