Východ Moravy už není bezvládnej

08.12.2004 13:30 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Regionální hiphopové scény nabývají na síle. Důkazem je útok ze severu Moravy, který provádí olomoucko - prostějovská skupina Respektive. Jejich album "DeLuxe" hýří sebevědomím a zajímavými instrumentálními podklady.
7/10

Respektive - DeLuxe

Skladby: Peklo..? (intro), Stačí říct, Za pět dvanáct, To, co hledáš, Rádioaktivní, Re_Sentiment (feat. Pawlee), Profesionálové, Zítřek začíná dnes, Deluxe, Dřív než budem slavný,Stačí říct (Opia remix), Rádioaktivní (Dup X remix), The D (outro)
Celkový čas: 43:58
Vydavatel: X Production
Přiznám se, že o olomoucké ani prostějovské hiphopové scéně moc nevím. A tak pro mne zjevení sestavy Respektive bylo rychlé a náhlé. Deska "DeLuxe" vyšla na čím dál zajímavějším brněnském labelu Zee Prime Records, který má pod patronací Dup X, vůdčí postava brněnské Naší věci. Ten se chopil i produkce desky a stvořil jeden remix, zatímco další beatmaster Naší věci DJ Opia přidal scratche a také jeden remix. Respektive fungují od loňského roku, mají za sebou několik koncertů (hlavně ve společnosti Naší věci), ale slyšet o nich bylo až ve chvíli, kdy se spojili s brněnskými bossy. A na to, že Respektive vzali všechny stupně k desce trochu zrychleně, není "DeLuxe" vůbec špatné album. Přímo naopak, na kapelu, o které zatím nebylo vůbec slyšet, je to velmi dobrý počin.

"DeLuxe" mělo být původně EP, ale materiálu nakonec bylo dost na regulérní CD. Původního materiálu je zhruba 40 minut, album natahují remixy. Beatmaster D-Tonate alias Deckl chrlí zajímavé beaty, jeho produkce není nijak ornamentální, ale má dobrou ruku na chytlavé samply. Jednoduché, ale účinné skladby jako "Za pět dvanáct" nebo "Zítřek začíná dnes" je radost poslouchat. Jeho kolega za mikrofonem Yakub začínal v kapele 3RS crew, ale jméno si udělal jako freestyler, takže překvapí, že mu trochu chybí rapová agresivita. Ostatně "DeLuxe" jako celek je spíš taková rapová pohoda než agresivní chrlení. Yakub zatím nemá na domácí rapovou špičku a někdy mám problém mu rozumět. Paradoxně když začne napůl zpívat jako třeba v "Deluxe", působí jistěji. Příliš povedené nejsou ani texty, které mi někdy přijdou naprosto bezobsažné. Slogany jako "MC Yakub a Dj D-Tonate jsou profesionálové" v "Profesionálech" a nebo "Rádioaktivní hvězdy nikdy nehasnou" z "Rádioaktivní" mi připadly dost podivné na to, aby z nich byly refrény.

Podobně jako Naše Věc sází i Respektive na hudební barevnost. Samply rozhodně nejsou tuctové, čerpají z funku 70. let, a tak výborné instrumentálky, jako je cinematic funk "Profesionálové" nebo "Dřív než budem slavný", snad u nás nikdo v hip hopu ještě neudělal. Deckl se rozhodně nebojí zabrousit do jiných stylů než hip hop. Vynikající je například jazzová vložka "Re_sentiment" se zpěvačkou Pawlee. Připomene její výstup na "Virtual Soul Waste" z "Hořkého menu" brněnských jedniček NV. "DeLuxe" by klidně slušela i speciální instrumentální edice, což dokazuje závěrečná instrumentálka "The D (outro)". Poslední šestinu desku ještě obstarají remixy, agresivní Opiův k "Stačí říct" je postavený na mohutných smyčcových plochách, Dup X přidal k "Rádioaktivní" meditativní rozměr povedeným modulovaným zvukem klavíru.

DeLuxe rozpoutalo na domácí scéně malé zemětřesení. Ortodoxní hiphopoví headz se do ní pustili na diskusních fórech serverů jako Bbarak nebo Boombap a nenechali na kapele suchou niť. Ne snad, že bych chápal logiku anonymních chrličů názorů, ale připadne mi, že Respektive se dopustili něčeho, co se v domácím hip hopu neodpouští - jsou jiní. "DeLuxe" je zajímavý počin a o kapele určitě ještě uslyšíme. Díky Respektive už neplatí, že "Východ Moravy je bezvládnej".


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY