Toni Braxton, majitelku půvabně hlubokého hlasu, bude mnoho lidí znát nejspíše díky rádiovému hitu "Un-Break My Heart". Od vydání jejího úspěšného debutu nedávno uplynulo deset let, což bývá v drtivé většině případů důvodem k bilancování formou výběrového nosiče. Ani Toni neodolala a před Vánoci vydala kompilaci "Ulitmate".
5/10
Toni Braxton - Ultimate
Celkový čas: 75:31 + 42:57
Skladby: CD1 - Give U My Heart, Love Shoulda Brought You Home, Another Love Song, Breathe Again, Seven Whole Days (live), You Mean The World To Me, How Many Ways, You're Makin' Me High, Let It Flow, Un-Break My Heart, I Love Me Some Him, I Don't Want To, He Wasn't Man Enough, Just Be A Man About It, Hit The Freeway, Watchu Need, The Little Things, Un-Break My Heart (Soul-Hex Anthem Radio Edit) / CD2 - Un-Break My Heart Frankie Knuckles Franktidrama Club Mix, You're Main' Me High Salaam Remi's Norfside Mix, How Many Ways R. Kelly Mix, I Don't Want To Frankie Knuckles Franktified Club Mix, Hit The Freeway Goldtrip Mix, He Wasn't Man Enough Forces of Nature Mix
Vydavatel: BMG
Těm, kterým jméno afroamerické zpěvačky
Toni Braxton nic moc neříká, bych měl úvodem prozradit, že se jedná o jednu z nejvýraznějších interpretek "zamilovaného" amerického popu devadesátých let, v jejím případě namíchaného s rytmy R&B a soulu. V roce 1993 na sebe zásadně upozornila svým debutem a stěžovat si následně nemohla ani na reakce na druhotinu "Secrets" - obě alba koupilo shodných osm miliónů lidí. Počínaje latinskoamerickým počinem "The Heat" však lze v souvislosti s tvorbou Braxton zaznamenat rozčarování spousty dosavadních zasvěcených posluchačů i kritiků. To, čím okouzlovala na prvních dvou deskách, jakoby nechala vyprchat v křečovité snaze jít s dobou (zatím poslední původní nahrávka "More Than A Woman" nápadně koketuje s hip hopem) a ani následná alba, vánočně koncipované "Snowflakes" (2001) a "More Than A Woman" (2002), paní Braxtonové zpět nahoru nijak nepomohla. Důvodem, proč to tu celé rozpitvávám, je, že nejčerstvější Tonin titul "Ultimate" nabízí průřez právě vyloženou kariérou a zrovna zmíněné nám tak může dobře posloužit k lepší představě o obsahu novinkové výběrovky.
Pokud narazím na kompilaci "těch největších hitů", která se na pultech objevila v době předvánočních nákupů, tedy v době, kdy zoufalý "Ježíšek" pro účely nadělování přijme s povděkem doslova a do písmene vše, co mu přijde pod ruku, začnu mírně pochybovat, že deska vychází skutečně proto, aby nějakým způsobem uspokojila či obohatila posluchače. Když navíc uvnitř najdu tenoučký booklet, v němž není nic, než maličké fotečky dosud vydaných alb a seznam vybraných písniček, a zjistím, že na dvou CD jsou hned tři verze téže písně, těžko mě budete přesvědčovat, že o nic jiného, než o peníze, v tomto případě nejde. Ale nehaňme dne před večerem a pojďme na samotný obsah.
Jak jsem již napověděl, celá "best of" kolekce sestává z jednoho cédéčka průřezového a jednoho remixového. Písničky nosiče prvního uspořádala Tonina vydavatelská firma sice chronologicky, avšak co do podílu desek poněkud "nespravedlivě" - nejvíce prostoru dostaly první dvě alba (z celkem osmnácti stop je zde devět kusů plus jeden živák a jedna radio verze již přítomné "Un-Break My Heart"), co se týče zbylých dvou nahrávek (nepočítám vánoční "Snowflakes", která se do výběru "nevešla"), ty jsou zastoupeny pouhými třemi písněmi. Zbylé čtyři stopy tvoří dvě písně z alba "Boomerang Soundtrack" a tracky dříve nevydané. Ve zkratce se dá tvrdit, že krom svižnějších výjimek jde o songy rozkolíbaného tempa, v nichž nejvíce prostoru dostává zpěvaččin okouzlující hlasový rejstřík, a to na úkor nástrojového obsazení i výraznějších melodií.
Toni Braxton a její skladatelští asistenti (
Babyface aj.) zkrátka pečou hrající pochoutky stále podle jednoho a toho samého receptu - výrazně nasládlé texty smíchají s prostinkou melodií, jejíž jednoduchou přípravu by zvládla většina hudebních kuchařů, na závěr přidají základní instrumentální ingredience (rytmika basy a bicích plus kytara, piano, potažmo klávesy) a to celé zalijí pořádnou dávkou znamenité polevy (tj. vynikajícím zpěvem), jejíž chuť beznadějně přebíjí chutě ostatních přísad. A nutno dodat, že ač je to poleva šmakózní, po několika kouscích se vám servírované pochutiny kvůli své stejnosti přejí.
Pokud jde o remixovou část, tedy cédéčko druhé, nečekejte nic moc extra - písně DJové jednoduše oblékli do modernějšího, hutnějšího kabátu a krom toho, že to celé více "tucá" a je to delší, neshledáme větších změn. Navíc jde o kousky, které už jsou ke slyšení na placce průřezové, což dělá dva dojmy - buď Toni nemá dost pecek na to, aby se neopakovala, a v tomto případě bych byl pro jeden, ale zato pestřejší nosič, nebo výběr nebyl zase až tolik důsledný (album "Snowflakes" zůstalo naprosto opomenuto) - tři verze hitu "Un-Break My Heart", tedy albová, rádiová a remixová, mohly klidně uvolnit místo skladbě jiné ("Spanish Guitar", kterou si jistě zalíbil nejeden fanoušek, zde nenajdete ani jednou).
Ano, Tonina "cukrárna" je sice vyhlášena široko daleko a jistě má i něco do sebe, musím však upozornit, že prakticky toho samého se můžete do sytosti nadlábnout hned vedle, u
Whitney Houston či
Mariah Carey, budete-li tedy mít chuť. Já osobně "Ultimate" ve svém posluchačském jídelníčku postrádat nebudu. Není ničím jiným, než zbytečně dlouhým, v jeden celek splývajícím, nedůležitým průměrem, který navíc za svoji výslednou "pětku" může poděkovat pouze výraznému, krásně znějícímu hlasu interpretky.