Tři slečny z TLC naposledy

02.02.2004 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Zatlačte slzy. Toto je patrně poslední deska TLC. Po smrti Lisy Lopes nezbývá než zrekapitulovat jejich hity. A že jich bylo více než dost. Výběrovku "Now & Forever" berte jako důkaz.
7/10

TLC - Now And Forever... The Hits

Skladby: Ain't 2 Proud 2 Beg, What About Your Friends, Hat 2 da Back, Get It Up, Baby-Baby-Baby, Creep, Red Light Special, Waterfalls, Diggin' On You, Kick Your Game, Silly Ho, No Scrubs, Unpretty, Come Get Some ft. Lil' Jon & Sean Paul, Girl Talk, Damaged, Whoop de Woo, In Your Arms Tonight, Turntable
Celkový čas: 77:57
Vydavatel: BMG
Americká dívčí skupina TLC rekapituluje svoji kariéru na hitovém výběru "Now & Forever". Reprezentativní průřez jejich tvorbou může sloužit i jako průvodce dějinami popu 90. let. S touto deskou se navíc historie TLC definitivně uzavírá. Po smrti rapperky Lisy Lopes už dvě zbývající členky skupiny nehodlají pod starým jménem pokračovat.

TLC prošly jednáct let své kariéry pěkně divoce. Skandály, nešťastné lásky, hádky, rozchody a zase velké návraty je provázely stejně jako hity. Ty jsou na albu chytře řazeny chronologicky. Výběr tak otevírá svůdné "Ain't 2 Proud 2 Beg", které je našlapáno funky samply od Jamese Browna, Kool & The Gang a Average White Band a vrací nás o jedenáct let zpět do doby elektronického funku, kterému vládl Prince. "Ooooooohhh... On The TLC Tip", první album dívčího tria, je přesně takové - výbušně tanečné i provokativně sexy. Sám Prince pro ně napsal "Get It Up" (byla ke slyšení ve filmu "Poetic Justice"), ačkoliv už právě tato skladba, zařazená jako čtvrtá, nese určitý náznak jednotvárnosti. Skladby z prvního alba zestárly asi nejviditelněji. Formule funky hip hopu, kterou ukradly od Salt N Pepa, a bez klipů s divokými slečinkami v extravagantních oblečcích to všechno funguje jen napůl. Přesto velmi poučné. Tak například pokud nevíte, od koho ukradla Britney svůdné (ehm) syčení "baby-baby-baby", pak si poslechněte stejnojmennou skladbu. TLC tady zní jako kdyby Britney, J Lo a Justin Timberlake (ale předělaný na ženu) utvořili popovou skupinu. Hrozná představa, ale před deseti lety bylo toto album špičkou evoluční linií popu.

Následující "Crazysexycool" se nese v náladě popových slaďáků s lehkým nádechem soulu i hip hopu. Hlavní slovo mají tentokrát zpěvačky T-Boz a Chilli a jejich vokály, zatímco rapující Lisa je trochu v pozadí. Hitmakeři Dallas Austin, Babyface a producent Jermaine Dupri vytvořili chytlavou fúzi popu a R&B (toho prvního o trochu více) a hudební svět to snědl i s navijákem. "Creep" strávil měsíc na vrcholu amerického žebříčku, "Waterfalls" dokonce sedm týdnů, rádia se vrhla také na svůdné "Red Light Special" a TLC počítaly jedenáct milionů prodaných desek jen v USA.

Pak to několik let vypadalo, že se po TLC slehne zem. Hádaly se mezi sebou i se svými skladately o peníze, o moc ve skupině i o hudbě. Jako zázrakem se ale dokázaly vrátit se snad ještě lepším albem "Fanmail". Po všech směrech dospělá deska, vypiplaná do dokonalosti a navíc s armádou hitů. Za všechny třeba dokonalá popová balada tažená vpřed kytarovými vyhrávkami "Unpretty", techno R&B "Silly Ho!", která předjímá tvorbu Missy Elliott i OutKast a bezchybný hip pop "No Scrubs".

Poslední tóny "Unpretty" znamenají konec opravdového hitového výběru. Co následuje dál, je už docela jiná kapitola. Když Lisa Lopes v dubnu 2002 zesnula při automobilové nehodě, slíbily T a Chilli, že už nebudou pod jménem TLC nic natáčet. Porušily to hned několikrát a jak se ukazuje, zacházejí s dědictvím slavné skupiny opravdu nechutně. Nová skladba "Come Get Some" s Lil'Jonem a Sean Paulem z YoungBloodz je absolutně zbytečný pokus naskočit na rozjetý rychlík současného špinavého jižanského soundu. Dobře, TLC pocházejí z Atlanty, ale celou dobu byly úplně někde jinde. Pak následují skladby z desky "3D", kterou T a Chilly dokončovaly za pomoci nejprestižnejěích producentů po smrti Lisy samy. Výsledkem bylo slaboučké pokračování, které zní jako hromada demonahrávek, slepené izolepou (i když lepil znovu Austin nebo The Neptunes).

Místo TLC v historii černošské hudby 90. let je těžko zpochybnitelné. Jen se podívejte, jak úspěšné byly a jsou jejich klony. Zmiňme ty nejdůležitější z obou stran oceánu - Destiny's Child a Sugababes. V době, kdy popové hvězdy počítají životnost na sezóny, je jejich dekáda příkladem, že kvalita se dokáže prosadit. Sbohem TLC.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY