Gospel a Beyonce v jednom filmu (a na jeho soundtracku)

01.11.2003 11:37 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Na soundtracku k filmu "Fighting Temptations" si podává ruce současné R&B a starý černošský gospel. Není divu, hlavní hrdinkou filmu i soundtracku je Beyonce Knowles. Na pomoc přispěchali Missy Elliott, Bilal, Angie Stone nebo P. Diddy.
6/10

Různí - Fighting Temptations (soundtrack)

Skladby: Beyoncé Knowles ft. Missy Elliott, Mc Lyte a Free - Fighting Temptation, Destiny's Child - I Know, Solange feat. Papa Reu - Don't Fight the Feelin', Angie Stone and Eddie Levert feat. Walter Williams, Melba Moore, Montell Jordan, Zand and T-Bone - Rain Down, T-Bone, Zane and Montell Jordan - To Da River, Ann Nesby - I'm Getting Ready, Shirley Caesar a Ann Nesby - The Stone, Faith Evans - Heaven Knows, Beyoncé Knowles - Fever, Beyoncé Knowles a Bilal - Everything I Do, Beyonce ft. O'Jays - Loves Me Like a Rock, Beyoncé Knowles - Swing Low, Sweet Chariot, Beyoncé Knowles - He Still Loves Me, Beyoncé, Angie Stone and Melba Moore - Time to Come Home, Beyoncé Knowles feat. P. Diddy - Summertime
Celkový čas: 54:26
Vysvětlovat, že drtivá většina černošské hudby (soul, funk, R&B) vzešla z gospelu, by bylo nošení dříví do lesa. A znovu to opakovat o Destiny's Child by bylo holé plýtvání místa. Destiny's Child to na svých deskách nikdy nezapomněly připomenout a přidaly povinný gospelový chalozpěv. Tento trend vlastně pokračuje, i když jsou jednotlivé členky na sólové dráze - Michelle Williams dokonce natočila čistě gospelové album. No a Beyonce si pro změnu vystřihla roli barové zpěvačky, která má pomoci kostelnímu sboru vyhrát soutěž a získat tak potřebné peníze na opravu kostela. Film se jmenuje "Fighting Temptations" a Beyonce k němu sestavila i soundtrack.

Beyonce má ve filmu hlavní roli (v Americe se mu překvapivě dobře daří) a také na jeho soundtracku. Album mnohé slibuje a také dost splní. Beyonce zpívá celkem v sedmi skladbách. Nejočekávější počin desky je asi "I Know", ve které se znovu sešly všechny členky Destiny's Child. Výsledkem je slušná balada, která rozhodně dává tušit, že děvčata berou návrat DC vážně. Úvodní track nese jméno filmu a spojení Missy Elliott, Beyonce a první opravdové rapperky ze staré školy MC Lyte mnohé slibuje. Skladba postavená na výrazném funky samplu ("I Like Funky Music") ale zní jen jako odpadek z "Dangerously In Love". Výborně dopadlo spojení Beyonce a Bilala. Mladý zpěvák potvrzuje, že je velkou nadějí současného R&B.

Podstatnou část desky tvoří předělávky gospelových skladeb - třeba Angie Stone a Eddie Levert z O'Jays se pěkně rozdováděli v "Rain Down", dvě skladby gospelové legendy Ann Nesby a jedna od legend Philly soulu The O'Jays (Simonova klasika "She Loves Me Like A Rock") jsou pro neznalého dobrým okénkem do tradicionalistického gospelu. Mimochodem, hned několikrát to v 90. letech vypadalo, že se tento opomíjený žánr konečně dočká masového komerčního úspěchu. Po dílčím úspěchu (Whitney Houston, BeBe Winans, Blind Boys Of Alabama) se ale ukázalo, že to prostě není většinová hudba. Příkladem moderní interpretace gospelu, kde to ale zároveň trochu skřípe, je další skladba - Faith Evans v remake starého disco hitu Donny Summer "Heaven Knows".

Beyonce osobně přidá ještě jeden čistý gospel "Swing Low Sweet Chariot" a coververzi "Fever" (v padesátých letech ji proslavila Peggy Lee). V obou dokazuje, že její hlas patří nad průměr. Dvě další skladby napsalo pro Beyonce slavné autorské a producentské duo Jam & Lewis a obě se nesou v duchu zadání - pop hity s mohutným gospelovým sborem. Nijak inventční, ale přesto ohromující silnou melodií. Zpátky do současnosti nás vrací Solange - mladší sestra Beyonce (a The Neptunes) v dancehallem střižené "Don't Fight The Feeling". Na úplný závěr se ještě k hlavní hvězdě soundtracku přidá P. Diddy, který prý měl původně hrát po jejím boku ve filmu (roli nakonec dostal Cuba Goding Jr.). Rapový magnát se nakonec musí spokojit jen s účastí na soundtrackové písni "Summertime". Tuctový současný pop a pravděpodobná volba pro druhý singl (bude-li nějaký).

Nějak mám pocit, že očekávaný střet starého a nového se nekoná a kromě spojení Angie Stone a O'Jays se nikomu vlastně nepodařilo překročit hranici mezi dvěma odlišnými světy. Pro fanoušky R&B tak alespoň přináší výbornou šanci, jak se podívat, odkud jejich hudba vzešla. I Beyonce dokázala, že stojí rozkročena mezi oběma světy. "Fighting Temptations" je (alespoň pro mne) mírným vylepšením její pověsti po (alespoň podle mne) nepovedené sólovce.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY