Přestože americká kapela A Perfect Circle patří mezi nejznámějších soubory alternativního proudu ze západního pobřeží, Evropanům její název většinou nic neřekne. Ovšem když vyslovíte jméno Maynard James Keenan, začíná už některým svítat. Druhá kapela zpěváka Tool oslabená o houslistku Paz Lenchantin nyní vydává své druhé album "Thirteenth Step".
Přestože americká kapela
A Perfect Circle patří mezi nejznámější soubory alternativního proudu ze západního pobřeží, Evropanům její název většinou nic neřekne. Ovšem když vyslovíte jméno Maynard
James Keenan, začíná už některým svítat a záhada se začíná odhalovat - nemají APC něco společného s těmi
Tool? Samozřejmě mají, a to nejen zpěváka (M.J.Keenan), ale z části i hudební projev. Obě kapely se vyznačují velmi atmosferickým, temným až ambientním zvukem, častým střídáním pomalých melodií s tvrdými metalovými riffy (dokonce i v rámci jedné písničky) a silnou dynamikou. Úžasný vokál je kapitola sama pro sebe. Za pomoci stylů, žánrů a všemožných škatulek bych APC popsal jako metalovou, pop-rockovou, alternativně rockovou, grungem ovlivněnou, art-rockovou formaci. Docela hukot, co říkáte?
Celé album začíná dlouhou a pomalou písničkou "The Package", která na konci vrcholí v tvrdých riffech. Následující blok tří písniček ukazuje APC v jejich typické poloze. Velmi dobře naaranžované skladby složené z krátkých tónů, které se v refrénu prodlouží a Maynard připojí slova s donekonečna zpívanými konci. Právě v těchto písničkách se mělo ukázat, jak kapela postrádá houslistku Paz Lenchantin, která dodávala takovýmto skladbám atmosféru. Ale skladatel APC a zároveň ex-bedňák
Tool Billy Howerdel se více než úspěšně pokusil trhlinu zahladit přiblížení aranží o pár kroků blíže k
Tool (nejvíce je to cítit v písničce "Weak And Powerless").
Následující věc "Vanishing" začíná agresivním šeptáním a přechází do krásné, melodické pasáže, která lahodí mému uchu. V podobně malebném duchu se nese i následující melancholická "A Stranger". Další song "The Outsider" je obrat o sto stupňů. Hudebně to jsou ti tvrdí APC, jak je známe z debutového "Mer De Noms", ale tahle písnička přináší do repertoáru i něco nového - pro kapelu nezvyklé melodie, řekl bych až grungeové ve stylu
Creed. Možná je to jen tím kontrastem s "A Stranger", ale "The Outsider" zní z celé desky nejzáživněji a nejsvižněji, je to prostě skladba k nakousnutí! Následuje instrumentálka "Crimes" a cover od poměrné neznámé kapely Failure "The Nurse Who Loved Me". O druhé jmenované skladbě by člověk neřekl, že je to předělávka, možná je to i tím, že ve Failure působil bývalý kytarista APC Troy Van Leeuwen - přes použití pro APC atypického piana a smyčcového kvarteta působí jako jejich autorské dílo. Intermezzo nazvané "Lullaby" od sebe odděluje dvě typické Perfektovky, tvrdou "Pet" a poslední pomalou "Gravity", která nechává připomenout jeden z doposavad nejlepších songů APC "Three Libras".
O
Tool se ví, že mají svůj specifický vztah k výtvarnému umění, důkazem buď prapodivné, psychedelické výtvory na obalech CD i videoklipy, které si kapela tvoří sama. Proto mě také nepřekvapil velmi zajímavě vyvedený obal, jenž kompenzuje dokonce i absenci textů v bookletu.
Po výborném debutu "Mer De Noms" přišli oslabení
A Perfect Circle s dalším skvělým albem, které je alespoň o stupeň lepší (holt, jedenáctka, no) než jeho předchůdce. Dokáže množstvím hudebních poloh uspokojit balady i melodie chtivého posluchače i člověka, který si nedokáže představit život bez ostrých metalových tónů.