Komiksů o monstrech, která se snaží zlikvidovat náš svět, najdeme nepřeberné množství. Ale příběhů, kde se proti příšerám bojuje sílou heavy metalu, moc nebude. "Vražedný sokol" propojuje popkulturní svět komiksových superhrdinů s tím metalovým. A dělá to fantasticky.
Hudba funguje jako ventil. Dokáže člověka přivést na jiné myšlenky, pomůže zahnat splín nebo překonat některé opravdu hnusné životní situace. Posluchač může nasednout na její vlnu a ta ho pak bude unášet do kouzelných stavů a světů. Umí navozovat příjemné pocity, napojuje se přímo na pravou hemisféru a čaruje, jak si jen dokážete představit. Právě proto ji posloucháme, právě proto chodíme na koncerty, právě proto hrajeme.
Autor komiksu "Vražedný sokol", Daniel Warren Johnson, to popisuje tak, že kdykoli cítil, že se blíží bouře, hodiny a hodiny hrál na kytaru, která k němu patří už od jedenácti let. A také dodává, že hudba v jeho životě sice nikdy nic nezachránila, ale všechno se s ní najednou zdálo o trochu lepší. Přinášela naději.
Komiks "Vražedný sokol" jde v tomhle ještě dál. Jake působí jako kytarista metalové kapely
Brooticus (
čtenář ji může najít na bandcampu). Sám řeší svoje velké problémy, upadá do beznadějné temnoty, ale paralelně s tím se řítí beznadějná zkáza na celý svět napadený monstry, která nelze zlikvidovat běžnými vojenskými prostředky. Na jejich zničení je potřeba superhrdiny Vražedného sokola, kterému jeho sílu dodává právě heavy metal. Ten hraje Jake s kapelou na posvátné nástroje, třeba na kytaru s popruhem z alosaura.
Jake to v komiksu popisuje slovy:
"Díky hudbě vím, kdo jsem. A kým můžu být." Jeho spoluhráč Hjelmdar ze Švédska to doplňuje:
"Být muzikant je právě o tomhle. Vezmeš to nejhorší ze svého života a přesměruješ to." A tak nejen společně, ale také s japonskými filharmoniky a dalšími hudebníky berou tuhle sílu, přesměrovávají ji proti příšerám a zachraňují planetu podobně, jako to dělají v jiných příbězích superhrdinové. Jen se teď pohybujeme v jiných kulisách.
V kulisách, které musí ocenit každý metalista - a nejen on, ale i ten, kdo má rád hudbu jako takovou. Daniel Warren Jones ví, o čem píše, muziku miluje, a tak se příběhem prolínají obchody s hudebními nástroji, dodávka, s níž skupina vyráží na šňůru, trsátka, pivo, severský metal i japonské speciality. To vše prokládají texty skutečných kapel, můžete tu najít citace z písní
Racer X ("Sunlight Nights" nebo "Living The Hard Way"), ale třeba i širšímu publiku známějších hitů jako "Hey Jude", "We Will Overcame", "Welcome To The Jungle" nebo "Bohemian Rhapsody".
Pokud máte rádi klasické komiksy a ještě k tomu heavy metal, nemůžete si nechat "Vražedného sokola" ujít. Omnibus, v němž příběh vyšel, obsahuje příběhy z osmi sešitů, tradičně vás na závěr knihy čeká galerie skic a sešitových obálek. A také zde najdete obálky limitek, které vyšly ve stylu slavných metalových kapel (
Iron Maiden,
Judas Priest,
Pantera,
Megadeth a
Mötley Crüe), ale ty jsou už bohužel kvůli nízkému nákladu rozebrané.
Až na samý závěr si dovolím jeden mimoběžný postřeh, který mne ale při čtení opakovaně běhal hlavou. "Vražedný sokol" se odehrává ve světě, kde lze monstra likvidovat jen energickým nářezem poctivě zahraného heavy metalu. Konvenční zbraně jsou proti nim zcela neúčinné. To trochu připomíná muzikál "Kdyby tisíc klarinetů", v němž se naopak zbraně proměňují na hudební nástroje a vojáci berou do rukou právě ty.