O třetím dni sedmadvacátého ročníku Brutal Assaultu se mluvilo dlouho předem, v diskuzích zůstal do konce festivalu a na přetřes přijde jistě i po něm. Důvodem byl Bedřich Smetana oděný do blackmetalového hávu. Bezesporu obrovský tahák ale rozhodně nezůstal jediným skvělým setem, který pátek nabídl.
Live: Brutal Assault - den třetí
místo: Pevnost Josefov, Jaroměř
datum: 9. srpna 2024
vystoupili: Cult of Fire with Bohemian Symphony Orchestra Prague, Architects, Laibach, Candlemass, Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, Svalbard, Imperial Triumphant a spousta dalších
Fotogalerie ze třetího dne
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Pátek totiž, kromě stoupajících teplot - díky za ty pevnostní koridory, kde je alespoň náznak průvanu -, nabídl poměrně dost festivalových vystoupení, které lze označit jako zapamatováníhodné. Koncentrace vysoké kvality: i tak by se dal třetí den Brutal Assaultu charakterizovat.
Třeba takoví
Svalbard z Velké Británie. Jejich blackem načichlý post metal, který nakopává punkově přímočará rytmika, totiž má takovou sílu, že dovede probrat i poněkud ospalé, relativně brzké odpoledne. Navíc nenabízí pouze nekompromisní tlak, Britové umí zvolnit a do temného koktejlu zamíchat i prvky shoegazeu. Ve tmě klubu jim to, pravda, šlape ještě o něco více než na pálícím slunci, jinak ale rozhodně trefa.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Pak tu byli
Čad, celkově vzato festivalová stálice, která ale hlavní stage ještě, pokud mě paměť neklame, nedostala. Slovenské trio přivezlo svou charakteristickou kombinaci nabroušeného hardcoreu a štiplavého nadhledu a plochu hitovkami "Ľudia smrdia", "Frustrovaný, dojebaný, nasratý" či nostalgický "Železný mejdan" spolehlivě rozhýbalo.
Obscure stage se mezitím přesunula do retro-futuristického období art-deco pod vedením čím dál tím lepších
Imperial Triumphant. Málokterá kapela z metalového ranku dovede tak skvěle kombinovat originalitu vizuální (ty nehnuté výrazy zlatých masek na tvářích působí až kouzelně děsivě) i hudební.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Ve své tvorbě se totiž hudebníci inspirují jazzem a jeho volnými formami. Chaos, ale zároveň hluková poezie, muzikantské mistrovství, ale ani na moment samoúčelnost. Aby ne, když v jejich řadách bubnuje Kenny Grohowski, dlouholetý bubeník nezařaditelného saxofonisty Johna Zorna. Setlist poskládali pouze z výběru ze silné desky "Vile Luxury" a jako bonus přidali sprchu šampaňským. Vosy musely mít radost.
Příjemné překvapení přichystali na stejném pódiu Villagers of Ionnina City z Řecka. Jejich progresivní stoner rock, kterému exotiku propůjčovaly dudy i specifická melodika, znamenal po drásavých hlukových kouzelnících doslova pohlazení. Hlavně ve své pravidelnosti. Jak totiž velí stonerocková estetika, riffy tu byly notně valivé a hypnotické. Velmi sympatický objev festivalu.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Populární
Jinjer vynechávám. Chápu jejich koncertní aktivitu i potřebu hrát, na druhou stranu už ukrajinská formace vedená výraznou frontmankou Teťanou Šmajljuk tak nějak začíná přicházet o své kouzlo a nepřináší mnoho nového. Snad nějaký ten čerstvý outfit zpěvačky.
KAL, tedy interiérová klubová stage, letos přišla o neonovou výzdobu, program ale nabídla zase bohatý. Jen se z uzavřeného, prakticky neustále zadýmeného prostoru, stalo tropické peklo, kde pobyt vyžadoval značné úsilí. Kromě pár chvil odpočinku jsem zde proto letos dal jen jediný set. Domácí neopsychedelická partička
Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip má před vydáním nové desky. Vrací se na ní zpět ke své elektrické podobě a její koncert podle toho vypadal. Masky na tvářích, návrat k rozostřeným kytarovým riffům a vyhrávkám, příčná flétna a novinka v sestavě - elektrické piano. Jako by Olaf a jeho parta trochu zjemnili - ostatně naznačovala to už poslední
plugged nahrávka "Temple of Serenity". Bylo to žhavé peklo, ale zároveň jeden z nejsilnějších koncertů letošního ročníku. Alespoň z těch
malých.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Ze setu praotců doom metalu
Candlemass chytám bohužel jen jeho poslední část. I ta ale, zakončená hymnami "Crystal Ball", "The Well of Souls" a dokonalou "Solitude", stačila na mocně působivý zážitek. Obzvláště když na pódiu opět bok po boku stáli členové sestavy, která natočila debut "Epicus Doomicus Metallicus", tedy kytarista Leif Edling, který musel přerušit koncertování kvůli chronickému únavovému syndromu, a zpěvák Johan Längqvist. Ten tak trochu připomínal oživlého a o něco vousatějšího Ronnieho Jamese Dia - a vůbec celý ten hutný, táhlý a mrazivý
sabbathovský vibe tady kraloval.
Letos uplynulo dvě stě let od narození skladatele Bedřicha Smetany. Při této příležitosti se koná řada vzpomínkových akcí a koncertů. A své polínko do ohně přiložil i Brutal Assault. Na míru si nechal připravit program v podobě "Smetany v černém", tedy speciálního setu domácích, ale mezinárodně známých blackmetalistů
Cult of Fire a orchestru
Bohemian Symphony Orchestra Prague.
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Marketingově nosný nápad přetřásla snad všechna média, po sítích kolovaly fotky ze zkoušek i otázky, jak to jen může dopadnout a co by na to řekl sám zesnulý klasik. Lehce předběhnu - myslím, že by měl radost. Už jen tím, jakou reklamu jeho hudbě Cult of Fire, poněkud překvapivě bez obvyklých masek, zato ve slušivých pseudodobových oblecích, udělali. Na Brutal Assault jezdím už pár let a tolik lidí přivábily na hlavním festivalovém náměstí jen ty opravdu největší hvězdy.
Hodinový set obsáhl, pochopitelně, to říznější a řekněme dramatičtější ze Smetanovy tvorby: "Scherzo" z "Triumfální symfonie", "Pochod národní gardy", "Tábor", "Z českých luhů a hájů", povinnou "Vltavu" (z koncertů Cult of Fire již velmi dobře známou) a též na
smetanovskou notičku napsanou skladbu "Váh". Obě tělesa se zdařile doplňovala, metalisté předvedli nesmírně soustředěný výkon - však si také nepřipravili nijak lehké party -, symfonici se naopak tím cirkusem s plameny dobře bavili.
Jako problematický se ukázal zvuk, kdy rychlopalná bicí orchestr trochu přetloukala, ale chápu, že tohle nazvučit, navíc ve festivalových podmínkách, může být oříšek. Debatovat by šlo také nad projekcemi s krásami české země (jak trefně zaznělo v jedné z diskuzí:
"Velmi dobrá reklama na Czech Tourism"), nicméně nápad s postupně stárnoucím císařem Františkem Josefem I., který se nakonec stal tím zombie-císařem, tedy jedním z ikonických designů, který festival před několika lety použil, naopak fungoval skvěle.
Z tohoto programového bodu jsem si odnesl nadmíru pozitivní dojem. Několikeré mrazení v zádech, nadčasovost hudby i lehkost provedení - vůbec to nepůsobilo jako spojování nespojitelného. Hudba je jen jedna. Odcházel jsem velmi příjemně překvapen a spokojen. Nicméně, festivalové osazenstvo se z pochopitelných důvodů rozdělilo zhruba na dvě poloviny a zejména na sociálních sítích se rozjely plamenné diskuze. Přikládáme proto i druhý, už ne tolik nadšený, pohled kolegy fotografa.
Cult of Fire a Bohemian Symphony Orchestra Prague: Symfonie disonance
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Spolupráce kapely Cult of Fire a Bohemian Symphony Orchestra Prague na letošním Brutal Assaultu přinesla odvážný pokus překlenout obrovskou propast mezi black metalem a klasickou hudbou. Koncept pocty Bedřichu Smetanovi byl nepochybně ambiciózní a sliboval skutečně nezapomenutelný zážitek.
Vizuální stránka, se svými úchvatnými záběry české krajiny, se postarala o vrchol večera. Přidala hudbě další vrstvu hloubky a emocí a použití národních symbolů vyvolalo pocit hrdosti a vlastenectví. Nicméně právě v samotné hudbě představení pokulhávalo.
Zatímco technické provedení můžeme označit za působivé, fúze obou stylů vyznívala místy nuceně. Blackmetalové prvky, zejména silně vytažená bicí, často přehlušily jemné nuance Smetanových skladeb. Celkový tón se zdál jako příliš moderní a agresivní, a tudíž v rozporu s klasickou elegancí původních děl. Místy mi to připomínalo v devadesátkách tolik populární zpracování vážné hudby s přidáním bicích a baskytary.
Tento projekt by lépe vyhovoval formálnějšímu prostředí - dovedu si ho představit například na zahajovacím ceremoniálu olympijských her nebo na události k předsednictví v EU či jako audiovizuální pásmo na Křižíkově fontáně. Potenciál pro skutečně průlomový a emocionálně silný výkon tu byl, ale konečný produkt zůstal spíše u promeškané příležitosti.
I když se jednalo o technicky zvládnuté vystoupení, fúze obou stylů zcela nepřesvědčila. Postrádala soudržnost a emocionální hloubku, které koncept sliboval. Projekt měl potenciál stát se něčím výjimečným, ale nakonec šlo spíše o povedenou hudební kuriozitu. (Tomáš Rozkovec)
Skok od žánry překračujícího setu Cult of Fire k
Architects nemohl být větší. Formace, která momentálně atakuje vrcholy popularity, funguje přesně jako ten prostředek, který dokáže na festival přitáhnout mladší ročníky a zároveň ukazuje, že Brutal Assault drží prst na tepu hudebního dění. Mě jejich tvorba ale příliš neoslovuje - ba míjí. Předávám proto opět slovo.
Architects - opulentní show pro mladou generaci
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Letos se na pódiích vystřídala řada kapel, které nadchly fanoušky napříč žánry. K hlavním tahákům tohoto ročníku bezpochyby patřili britští metalcoristé Architects.
Ti, jako jedni z headlinerů večera, přichystali pro své fanoušky opravdu opulentní program. Obrovská stage, magická světelná show a ohňové efekty vytvářely nezapomenutelnou atmosféru. Kapela předvedla profesionální výkon, vokalista Sam Carter bravurně přecházel od řevu k čistému zpěvu. I když se mu nepodařilo dosáhnout takové hladkosti jako například zpěvákovi Willu Ramosovi z
Lorna Shore, přesto podal nesporně profesionální výkon.
Architects odehráli pečlivě připravený setlist, jejich prezentace ale působila mírně chladně a odtažitě. Náročná světelná a pyrotechnická show sice zaujala, ale hudebně kapela příliš nepřekvapila. Její zvuk, i přes svou technickou dokonalost, působil až příliš vypočítavě a připomínal spíše velkolepou produkci než spontánní číslo.
Možná je to tím, že jsem již překročil věkovou hranici cílového publika této party, které se na její vystoupení doslova vrhlo. Mladší generace si show evidentně užívala naplno.
Architects předvedli na Brutal Assaultu profesionální výkon, který však nezanechal hlubší dojem. Opulentní show a charismatický frontman sice potěšili mladší ročníky, ale pro zkušenější fanoušky metalcoru přinesli hlavně již dobře známé, nikoliv něco nového. Koncert spíše vyvolával vzpomínky na legendární
Linkin Park, než že by poukázal na aktuální žánrové trendy. Celkově lze konstatovat, že vystoupení Architects odráží současný stav hraného stylu, který se nachází na rozcestí a hledá nové cesty. (Tomáš Rozkovec)
© Tom Jajo Rozkovec / musicserver.cz Slovinští
Laibach slibovali set věnovaný kultovnímu albu "Opus Dei". Realita ale byla, alespoň částečně, zklamáním, protože nakonec odehráli
jen solidní best of, navíc ještě postavené na předělávkách. Pravdou však zůstává, že covery tahle parta umí a minimalisticky-totalitní verze
Opus "Life is Life", "Sympathy for the Devil"
The Rolling Stones či "Alle gegen Alle", původně od Deutsch Amerikanische Freundschaft, navíc s mírně provokativním odérem, prostě fungují.
Došlo i na čtení z Všeobecné deklarace lidských práv, projekci scén z filmu "Iron Sky" (tam se náckové schovávají na odvrácené straně Měsíce) i historické záběry na dva
übermensch v tělocvičně. Přesto to pro mě mělo menší kouzlo než jejich festivalová premiéra před několika lety. Z areálu mě vyprovodila pochodová "Tanz Mit Laibach". Jak příznačné...
Festival se překlenul za svou polovinu a v sobotu bude všechno směřovat k
Behemoth. Nebo ne?