Výstava Spectaculare Art Show 2024, která proběhne v Galerii Portheimka od 14. března do 30. dubna s vernisáží 13. března v 18:00, na jednom místě představuje čtyři autory, kteří pracují s interaktivitou a se světlem. Světlo je médium, interaktivita jeho slušivý doplněk - vhodný, nikoliv nezbytný.
Multižánrový
festival Spectaculare propojuje hudbu se zážitkem z vizuálně silných světelných instalací. Proto se výstava, která je součástí tohoto festivalu, zaměřuje právě na interaktivní světelné instalace, které mají k hudbě velmi blízko. Výstava zachycuje práci čtyř významných současných českých autorů, kteří se dlouhodobě zabývají prací se světlem jako uměleckým médiem. Každý ze čtyř autorů volí pro něj charakteristický přístup.
Dan Gregor, autor prvních mappingů v prostředí ČR (jako součást uskupení Macula), opět posouvá za pomoci hudebního producenta
Floexe (
Tomáš Dvořák) a dlouhodobého spolupracovníka Ondřeje Průchy svoji proslulou interaktivní instalaci Netykavka. Tato minimalistická interaktivní instalace reagující na pohyb, která je přímo inspirovaná dílem avantgardního umělce Anthony McCalla a jeho pracemi vytvářenými ze světelných paprsků, je ve své inovované podobě již v podstatě křehkým hudebním nástrojem, se kterým je možné si hrát a také na něj hrát.
Dlouholetý člen průkopnického vizuálního uskupení Lunchmeat,
Lukáš Dřevjaný, dosahuje ve své interaktivní digitální světelné instalaci Synchronik podobnou estetiku jako Gregor ve své Netykavce, přesto jde díky použití laseru a zrcadlové plochy na stropě o zcela jiné technologické rozhraní. Doplněním interaktivity, která divákovi umožňuje instalaci ovládat a dalším propojením laseru s digitální instalací ve vedlejší místnosti, dodává své instalaci prvky gamefikace, která je pro současné digitální tvůrce horkým tématem i například díky fenoménu NFT. V obou instalacích může návštěvník do sytosti vychutnat kouzlo interaktivních světelných instalací, kde je divákem i aktérem zároveň.
Světlonoš
Petr Pufler v barokním sále Portheimky ve své světelné etudě na téma věčnosti nekonečna, jednoty sebezničení a znovuzrození s mystickým názvem Uroboros symbolicky představuje cyklickou podstatu všech věcí a nekonečný návrat od konce k začátku. Používá k tomu své autorské pryskyřicové “měsíce”, které v posledních letech vyvinul, a které zde prezentuje v podobě symbolické sebe pojídající instalace, jenž je roztančena na míru vytvořenou hudbou od českého hudebního producenta
HRTL (Leoš Hort) a programováním technologického mága Dominika Jančíka.
Celé spodní patro Galerie Portheimka pak patří experimentální prostorové tvorbě několikanásobného finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého
Richarda Loskota. Ten se ve své umělecké tvorbě zabývá také zpracováním komplexních prostředí za využití audiovizuálních nástrojů. Díky použití divadelních lamp, zrcadel a principu odrazu světla vytváří elegantní pohlcující světelnou instalaci, která ukazuje, že světelná instalace se nemusí omezovat jen na tmu a na bílý paprsek světla, ale že naopak je světlo fenomén mnohem komplexnější.
Spectaculare Art Show 2024 ukazuje, že i na poli světelného designu, který se v galeriích příliš často nevystavuje, existuje v ČR celá řada špičkových autorů, jejichž tvorba snese srovnání se špičkovou zahraniční tvorbou v této oblasti. Bude zajímavé sledovat, kam se tvorba nejen těchto autorů, ale celého odvětví umění založeného na světle, v nejbližší době posune.