Do Prahy se vrátí Mammal Hands. Ukazují, jak může jazz zmutovat v rave

09.02.2024 15:27 - Tisková zpráva | foto: Sorrel Higgins

Britské trio Mammal Hands díky festivalu Spectaculare znovu zahraje v žižkovském Paláci Akropolis. Jedna z nejzajímavějších ostrovních kapel posledních let míchá jazz s vlivy ambientu, elektroniky nebo world music. Její písně se pyšní delikátní atmosférou a dynamikou, přestože si trio vystačí pouze se saxofonem, klavírem a bicími. Mammal Hands spoléhají na unikátní souhru a bezmála mimosmyslové propojení hráčů na pódiu. Jejich vystoupení 21. března bude součástí jarního, už 11. ročníku audiovizuálního festivalu Spectaculare.

Mammal Hands vznikli na počátku minulé dekády ve východoanglickém městečku Norwich původně jako DJský projekt bratrů Jordana a Nicka Smartových. Když se k nim ale záhy přidal perkusionista Jesse Barrett, nastartoval unikátní evoluci jejich zvuku. Jordan hraje na saxofon, Nick na klavír a vlivy elektronické hudby zůstaly v rovině hypnotizujícího minimalismu, s nímž Mammal Hands na koncertě i z desky uhranou posluchače. Svůj podíl na tom ale má i láska Jesseho Barretta k indickým ragám, které studuje už druhou dekádu. Osobitý styl Mammal Hands z těchto vlivů vyrůstá, načerpali ale i něco z klasického jazzu, hlavně spirituální větve (John Coltrane, Pharaoh Sanders).

V roce 2014 debutovali albem "Animalia", které sklidilo nadšené ohlasy v tisku. "Klasické jazzové trio, které mutuje v raveový projekt," napsal o desce deník The Guardian. Rázem se stali velkým objevem ostrovní scény a k slávě jim určitě pomohl i fakt, že podepsali proslulé manchesterské značce Gondwana Records. Té šéfuje trumpetista Matthew Halsall, jenž se na deskách Mammal Hands ujal produkce. Na jednom z neprestižnějších jazzových labelů na ostrovech vydávají umělci jako Hania Rani, Portico Quartet nebo Gogo Penguin.

"Absolutně vyvážený zvuk. Cit pro souhru. Radost z nespoutanosti," napsal o jejich pražském koncertě v roce 2018 Full Moon Zine. Mammal Hands nemají problém zahrát si na proslulém festivalu Montreux Jazz a o pár měsíců později rozvibrovat Mekku techna - berlínský Berghain. To je důkaz všestrannosti a hlavně nezařaditelnosti tria. V podobném duchu pokračuje i letošní, už páté studiové album "Gift rom the Trees". Trio do něj chtělo přenést zážitek z koncertů, na nichž přivádí fanoušky do tranzu - ve studiu víc improvizovalo a album ovlivnily roční doby, v nichž se natáčelo. Zimní část je ponurá, z té jarní jde naděje. Pořád ale platí, že Mammal Hands dělají jazz pro 21. století - volnomyšlenkářský, nespoutaný a nepředvídatelný.

Podobně neortodoxně jako Mammal Hands pracují s formátem jazzu i Zabelov Group. Dvojice Jan Šikl a Roman Zabelov spolu hraje už víc než desetiletí, klasické hudební vzdělání prvního jmenovaného multiinstrumentalisty doplňuje akordeon a vokál druhého, který do hudby přináší nespoutanost svých východoevropských kořenů. Debutovali na domácí nahrávce "40 000" (2012) a živáku "Secret Sessions" (2014), regulérní studiové album "Eg" jim v roce 2018 vyšlo u Minority Records.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY