Živou vodou polití GusGus zelektrizovali Archu

09.05.2022 13:59 - Dan Hájek | foto: Filip Kůstka

"Mobile Home Tour" si svou poslední zastávku naplánovala do Prahy. Byla to bláznivá párty, jízda, jejíž cíle tvůrčí kolektiv GusGus naplnil do posledního detailu. Horečka sobotní noci vytuněná na maximum, až málem odešel zvukový aparát. Na tento koncert se jen tak nezapomene - velký to zážitek.

Live: GusGus

místo: Divadlo Archa, Praha
datum: 7. května 2022
support: Himalayan Dalai Lama
setlist: Purple, Stay the Ride, Our World, Love is Alone, Simple Tuesday, Over, Airwaves, Higher, Lust, Add This Song, Featherlight, Arabian Horse
Přídavky: David, Moss / Breaking Down (The Ananda Project cover)

GusGus, Divadlo Archa, Praha, 7.5.2022
© Filip Kůstka
Proměnlivý islandský kolos GusGus loni vedle alba "Mobile Home" nachystal i oslavu čtvrtstoletí na scéně. Kromě výpravné publikace "25 Ára" bude tím stěžejním bodem trojdílný dokument "Impossible Band", který se právě dokončuje a jehož se snad dočkáme ještě letos.

Odložené turné ke zmíněné studiovce po loňském live streamu slibovalo mnohé. Zejména pak posilu v podobě Margrét Rán Magnúsdóttir ze spřátelené kapely Vök. Daníel Ágúst Haraldsson a Birgir Þórarinsson by asi o této spolupráci mohli dlouze vyprávět, vše to však začalo se singlem "Higher". Margrét do tohoto soukolí zapadla bezproblémově a celé kapele vlila do žil nečekaně svěží energii.

Večer ale zahájili domácí Himalayan Dalai Lama. Do Archy dovezli taktéž loňskou desku - "Isolated Bonds", na které vypomohli i bubeník Martin Čech (Lesní zvěř) a hudebnice bortící nejen vlastní žánrové mantinely Terezie Kovalová.

Oba však tentokrát vystupovali jen virtuálně. Kryštof Matěj a David Novotný si je přivezli předtočené v krabičkách a během livesetu dotvářeli ony pro ně charakteristické zvukové obrazce. Perkusní vychytávky, rytmika a improvizace pro violoncello tuto mozaiku klenutě doplňovaly a poukázaly na fakt, jak se "Isolated Bonds" doplňuje s předchozí nahrávkou "Orange Coloured Rose Leaves". Stačilo přivřít oči a nechat se unést mimo prostor divadla.

GusGus, Divadlo Archa, Praha, 7.5.2022
© Filip Kůstka
Byl to tak skoro až zasněný stimulátor nálad k hlavnímu chodu. Birgir celé menu zahájil instrumentálním monumentem "Purple" z letité "Polydistortion", vpasoval do něj však mnohem současnější zvukový design. Dalo se tušit, že tento facelift dostane většina starších tracků, došlo i na jedno nečekané překvapení v samotném závěru. To když se Daníel a Margrét připojili s rozehranou předehrou k singlovce "Stay the Ride". Zejména její ženský element zněl živě mnohem energičtěji, ve větší symbióze s nezaměnitelným Daníelovým vokálem, který s přibývajícími lety zraje jako poctivá whiskey.

Každá ze skladeb z čerstvé desky (té patřil zejména úvod show) se dočkala improvizačních doplňků a rozšíření, "Stay the Ride" to celé nakopla, zaplněný prostor Archy začal rázem žhnout a ovace nabývaly s každou odehranou položkou na intenzitě. "Our World" vyrostla v hybnou hymnu, naopak "Love is Alone" fungovala coby pulzující doják. Margrét zde po svém, mnohem něžněji, zastoupila Johna Granta, který nazpíval původní verzi. "Simply Tuesday" pak byla spanilou jízdou v lehce diskotékovém oparu.

První otočkou do minulosti se stala "Over". Byl to první nezapomenutelný okamžik, v němž zejména Margrét ukázala, že umí nabídnout i jiné hlasové polohy, než na jaké jsme navyknutí v jejích domovských Vök. To, jak zvládá ještě posunout některé zpěvné linky originálu, bylo obdivuhodné. S Daníelem se skvěle doplňovali a byla z toho asi nejlepší živá verze, které jsme od dob vydání "Arabian Horse" mohli na pódiích slyšet.

Dalším vrcholem bylo již zmíněné sólo v "Higher", před nímž si zpěvačka odskočila do zákulisí a nechala více prostoru svému kolegovi. A během "Add This Song" se to stalo. Sice již před "Love is Alone" měl Birgir nějaké malé technické problémy se svou zvukovou laboratoří, vše ale bylo dokonáno v závěrečné části tohoto obřího monumentu z "24/7" - postupně odešel zvuk, a euforické finále této temně zahalené krásky jsme tak neslyšeli. Zdá se, že aparát v Arše neustál vzrůstající teplotu a nadšení publika, přišla tak krátká technická pauza. Naštěstí se vše povedlo opravit (plná verze aspoň k zopakování níže).

Pak už následovala jedna nálož za druhou. "Featherlight" a "Arabian Horse" daly celkem hbitě zapomenout na nechtěnou přestávku a publikum své hrdiny neskutečně hnalo až k heroickým výkonům. Hlavní blok tak skončil, jako by vlastně k žádnému zádrhelu nedošlo, nikomu se z tohoto rozjetého mejdanu nechtělo vystoupit. Rozkokošený Birgir pak z nadšení ztrácel slova, dokonce jsme jej prvně mohli slyšet zpívat i nějaký improvizovaný popěvek v samotném závěru.

GusGus, Divadlo Archa, Praha, 7.5.2022
© Filip Kůstka
Přídavky byly nasměrovány do minulosti. Nejprve rozverný "David" následovaný uhrančivým elementem "Moss". Ten posléze plynule přešel do finálního překvapení. Tím se stala "Breaking Down", skladba v originále od The Ananda Project, které GusGus vtiskli vlastní tvář. Jakýsi vokální duet Daníela a Margrét přecházel ve snovou sekvenci.

Asi to byla určitá symbolika - to nejlepší nakonec. GusGus v Praze předali neskutečnou energii a předvedli nezapomenutelnou show. Sice ji provázelo pár technických škobrtnutí a do dění nebyly zapojeny projekce, které s sebou hudebníci běžně vozí, ale vše vykompenzovalo jejich nasazení a poselství, které jejich tvorba předává. Nemalým hybatelem těchto změn se stala Margrét Rán Magnúsdóttir, která do sestavy vnesla vlastní, křehčí pohled. Společně s Daníelem Ágústem Haraldssononem pak na pódiu tvořili pevný tandem a Birgir Þórarinsson se stal jakýmsi dirigentem nejenom zvukových vln.

Ona horečka sobotní noci, zmíněná v úvodu, byla dokonána - návštěvníci dostali vše, co si od těchto Islanďanů mohli jen přát. Přes léto má kapela v plánu několik festivalových zastavení, to zdejší je směřováno do Vroutku, kde v rámci festivalu Rock For Churchill o posledním srpnovém víkendu zakončí léto. Mnohé fanoušky tak jistě čeká povinné repete.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY