shop.musicserver.cz
Arakain - Thrash The Trash (vinylová reedice)

Album "Thrash The Thrash" od Arakainu se i po desítkách let může honosit nálepkou legendární

Vydáno: 03.04.2022 09:00 v sekci Recenze - Tomáš Rozkovec | foto: Arakain

Ze supraphonské pokladnice se koncem loňského roku k rukám posluchačů vinylů dostala reedice "Thrash The Trash" od Arakainu, prvního českého thrashmetalového alba. Tento hudební klenot, který byl do této doby na černé placce těžko sehnatelný, vyšel v remasterované podobě. A i dnes má co říct.

10/10

Arakain - Thrash The Trash (vinylová reedice)

Vydáno: 10.12.2021
Celkový čas: 40:06

Skladby: Strana A: Thrash The Trash, Šakal, Šeherezád, Ne (Jdi a zabíjej) Strana B: Pán bouře, Štvanice, 311. peruť, Noc, Amadeus

Vydavatel: Supraphon

Deska "Thrash The Trash" skupiny Arakain je fenomén doby. Stala se doslova a do písmene legendární. Na první pohled se může zdát, že se zjevila zčistajasna - podobně, jako když se z mořské pěny zrodila Venuše. Opak je pravdou - tohle dílo nevznikalo vůbec lehce a už vůbec ne v lehké době.

Začátek osmdesátek u nás nebyl, co se týče muziky, vůbec jednoduchý. Rock (o tvrdších stylech se snad nemá smysl ani zmiňovat) neměl na růžích ustláno. Sice tu byl jistý záblesk v podobě vydání prvních hardrockových nahrávek Jiřího Schelingera (1977 a 1979), ale to bylo na dlouhou dobu asi tak všechno. Kulturně hudební strava byla v té době řízena politbyrem a dalšími komisemi určujícími, co, kde a kým se bude hrát.

Moje osobní vzpomínky na tehdejší dobu ožívají. Stále rezonuje kauza nesmyslného a vykonstruovaného obvinění novovlnných kapel, která vyvrcholila zákazem Pražského výběru. Zappova rocková opera "Joe's Garage" rovněž nebyla povolena. A pak si stačí připomenout třeba stěžejní téma alba "2112“ od Rush, na kterém lze vnímat stejné tendence vládnoucích tříd omezit tento žánr jako projev duševní svobodomyslnosti a kreativity.

V tu dobu u nás přežíval jediný, cenzurou sledovaný hudební časopis Melodie, který však později více a více inklinoval k hudebnímu přátelství se SSSR. Současně s ním vycházely noviny Gramorevue, které především informovaly o vycházejících deskách, a sem tam se objevovala nějaká hudební zmínka i v Mladém světě. Pro rockery a fajnšmekry tu byl jediný otevřenější a trochu svobodnější rádiový pořad na stanici Vltava s názvem "Větrník". Ten dokázal do vysílání propašovat tehdy neslyšená západní alba, včetně hudebních medailonů zahraničních rockových kapel.

Osmdesátkový vítr přinesl na lopatky "Větrníku" jinou hudbu, ale i tak se tomuto pořadu podařilo informovat posluchače o tehdy u nás pučícím heavy metalu. Vznikla i jakási hlasovací hitparáda, kde mezi sebou o přízeň posluchačů zápolily kapely, které byste jinde sotva zaslechli. Množina by to byla velká, a tak se zaměřím jen na (hard)rockovou / metalovou scénu: Citron, Odyssea, Pumpa, Extraband, Coda, ale třeba i slovenská Tublatanka. Z metalového podhoubí posléze přicházeli Arakain, Vitacit, Törr, Root, Master's Hammer, Titanic, či Kern. Nakonec přibyly i severočeské akvizice Motorband a Kabát či mladoboleslavský Debustrol.

Arakain 1989
© Arakain
A právě zmíněné hudební klání ukázalo vkus tehdejších posluchačů. Masivně a opakovaně v žebříčku bodovaly tvrdé a metalové skladby. Mimo jiné i "Cesta (Nesmíš to vzdát)" a následně "Gladiátor" od Brichtovy skupiny. Adrenalin a tep srdce zvedl její "Amadeus", který nemálo jejích fanoušků doprovázel na základní vojenskou službu. Prostě do pakárny. Zdálo se, že metal na naší scéně dostává zelenou. To bylo někde mezi roky 1985 a 1988. Band tvrdě zkouší, koncertuje a získává si hned vedle Citronu, Vitacitu a Tublatanky silnou pozici. V tu dobu vznikající Československý black metal byl zatím na vedlejší, ale již tehdy pevně stojící koleji.

Jak se říká - dva, potažmo tři songy nemusejí znamenat mnoho. V případě Arakainu to však znamenalo onu pověstnou část ledovce, která byla vidět nad hladinou. Pod ní se odehrávalo něco, co bolševik jen těžko mohl tušit. Kapela nebývale skvěle komunikovala se svými příznivci formou fan clubu, prostřednictvím dopisů (internet neexistoval a o sociálních sítích malý Zuckerberg netušil ještě zhola nic) a fanzinů. To tenkrát nebylo běžné - už tehdy třeba fanoušci formou korespondenčních lístků hlasovali o skladbách, které by rádi slyšeli na koncertech nebo které by se měly objevit na příští desce.

A pak, a to hlavně, skupina koncertovala. Objížděla malé sály a kulturáky v naší vlasti, a šířila tak nové náboženství zvoucí se M jako metal. V tu dobu měla v zásobě řadu energických skladeb, které oscilovaly mezi heavy metalem a thrashem. Vábení posledně jmenovaného stylu, i pod vlivem zahraničních vzorů, nabývalo na síle.

Arakain na shop.musicserver.cz

Chcete podpořit svého oblíbeného interpreta a zároveň musicserver? V nově spuštěném obchodu shop.musicserver.cz si můžete koupit "Thrash The Thrash" na CD, vinyly jsou sice v současné době vyprodané, ale jsou ve výrobě a měly by být hotové v průběhu května.

Přichází skutečná nabídka na natočení alba. Doba však ještě není zcela uvolněná, deskami Citronu "Plni energie" a následně "Radegast" však došlo k jistému průlomu. Arakain ve složení Aleš Brichta (zpěv), Jiří Urban (kytara), Zdeněk Kub (basa), Daniel Krob (kytara) a Rob Vondrovic (bicí) v roce 1988 ve studiu Propast Petra Jandy nahrává zmíněné singly a o rok později i celé album.

To se fyzického vydání dočkalo až po změně režimu - "Thrash The Trash" vyšlo v roce 1990. Deska, včetně ikonického obalu se šestiprstou pěstí prorážející kovovou plochu, pomyslně prorazila nejen politické konvence u nás, ale i celkové vnímání žánru širší společností.

Byla něčím naprosto nevídaným, ba snad i výjimečným. Hned vedle Metalliky či Slayeru tu najednou stála česká kapela, která podobně jako zmíněné veličiny do své hudby promítala veškerou energii, rychlost a nasranost v jednom. Nebyla však jejich stín ani kopie. Arakain měl svojí sehraností, vyspělostí a nápady minimálně na evropskou metalovou ligu. Navíc si razil svoji cestu s buldočí odhodlaností. Hlavně neuhnout! Jistě, jsou zde cítit vlivy jak Slayer, tak Metalliky, ale berme to spíš jako signifikantní prvky pro daný hudební žánr.

Aleš Brichta Arakain
© Arakain
Kolekce působí jako automatický revolver, z jehož hlavně jeden po druhém létají projektily a přinášejí totální destrukci. Devítka výstřelů - ať už je to titulní kus, "Šakal", střednětempá "Šeherezád" nebo "Pán bouře" - všechny míří tvrdým direktem přímo na komoru a atakují první signální. Jsou plné energie, vnitřního pnutí a až na instrumentální "Noc" nenechávají posluchače vydechnout. A "Amadeem" je pak zamáčknou ještě hlouběji do křesla.

Nezbývá než uznale kývat hlavou, jak dobře technicky a instrumentálně na tom soubor byl. Propracované mezihry, bridge, bleskurychlá sóla, neskutečný kalup, to vše při zachování melodiky a udržení čistoty soundu. Za zmínku stojí i texty, které odrážejí dobu a rozhodně se nezabývají banalitami a metalovými klišé. Neuvěřitelné frázování a kadenci slov by Brichtovi mohl závidět kdejaký rapper. Jak to jen mohl udýchat, a to i naživo? Zvládl to. Mohu potvrdit - měl jsem čest to několikrát posoudit.

Remasterovaná reedice, to je devět perel navlečených na šňůře podle daných pravidel znovu vydávaných nahrávek. Jak bylo zmíněno výše, kdysi se o nejpopulárnější a nejžádanější skladby hlasovalo ve fanzinech. Dnes by stálo za to hlasování rozšířit o to, zda by "Thrash The Trash" nemohlo oproti zvyklostem vyjít jako dvojalbum. Mnohé se totiž na debut nevešlo a rozhodně by si to zasloužilo vyjít jako bonusový vinyl, byť třeba jednostranný, nebo jako extra CD. Těch singlů, a velmi kvalitních, v tu dobu vyšlo poměrně dost ("Orion", "Ku-Klux-Klan", "Gladiátor", "Excalibur" , "Proč" a třeba i stařičká "Cesta"). Nehledě na fakt, že vydání následné "Schizofrenie" na stříbrném kotouči obsahuje bonusové kusy z období před vlastním debutem.

Arakain Live
© Arakain
A jak to vypadá s vlastním remasteringem? Začnu otázkou: Co by mělo být jeho cílem? Z mého laického pohledu by mělo jít především o slyšitelný kvalitativní zvukový posun při vlastním poslechu. Jistě, kompozičně skladby na daném nosiči již nelze nikterak příliš pozměňovat. Z podstaty věci lze vytáhnout některé vrstvy, které byly při procesu natáčení upozaděny producentem nebo technickými omezeními. Tu a tam lze přidat na výrazu toho či onoho nástroje, přemíchat kanály, vytáhnout zpěvy či celkově pročistit. Tady jsou pravidla pevně daná. Byť existují výjimky, kdy s citlivým přístupem dokázal zvukový mistr s novým masteringem udělat lehce jinou a někdy i lepší nahrávku.

A jak to dopadlo zde? Dá se říci, že někde na půli cesty. Mám možnost porovnávat obě vinylová vydání a můj pocit z toho čerstvého je mírně rozpačitý. Na první poslech je slyšet, že na reedici byla snaha dosáhnout velkého a hutného metalového soundu. Což by rozhodně nebylo na škodu, kdyby všechny zvukové stopy byly na stejné úrovni. Bohužel se někde muselo slyšitelně ubrat. Původní nahrávka působí lehce úzce, je laděna ostřeji, do výšek. Kytary a zpěv znějí přirozeně, basa, bicí a činely jsou jasně čitelné.

Na rozdíl od nového masteringu, v jehož některých částech, zejména tam, kde kapela zrychluje, se stává z basů nečitelná zvuková koule. Je slyšet jen kopák s rytmičákem, ale zvuky baskytary a činely lze jen tušit, byť při pomalejším tempu jsou jasně znějící. Onen hutný kytarový zvuk bohužel tyto pasáže mírně, ale slyšitelně pohltil. Podání basů v nich zní nepřesně a rozmazaně. Naštěstí to nikterak neovlivnilo zpěvovou linku, která se zdá jasnější a čistější, a ani celkovou kvalitu. Nezbývá než vyzdvihnout dobovou studiovou práci ve studiu Propast.

Co se týče obsahu "Thrash The Trash", je to opravdu debut jaksepatří. Dovolím si říci, že tak skvělou a našlapanou nahrávku Arakain již nenahrál. Ano, mají skvělé desky, špičkové písně, ale jak se říká, král může být jen jeden. S nástupem Černého alba od Metalliky světový thrash zvolnil. Brichta & spol. jej následovali, ale to už je jiný příběh. V kontextu toho všeho znovuvydání uvedené kolekce dává smysl. Jedná se o výjimečnou desku, která vyšla ve výjimečné době, byť se ještě rodila v blbých časech. Oprávněně se honosí přívlastkem legendární. Jasná desítka.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Písně našich srdcí: The Cure
Publicistika: Písně našich srdcí: The Cure Robert Smith a spol. se po šestnácti letech dokopali k nahrání a vydání nové desky "Songs Of A Lost World", která nadchla snad úplně všechny. Při té příležitosti jsme si dovolili trošku zavzpomínat a vybrali jsme písničky z... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 18:15 v sekci Publicistika
Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16.11.2024
Naživo: Festival Blues Alive zůstává ostrovem radostné živé hudby "Blues ve všech podobách: od raných akustických kořenů až po nejsoučasnější fúze. Blues Alive jsou tři dny a noci plné hudby, poznání a zábavy." Takto to stojí na webu šumperského festivalu Blues Alive. A je to pravda pravdoucí.... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 13:30 v sekci Naživo
Čechomor - Švarní šohajové 7/10
Recenze: Čechomor drží na desce "Švarní šohajové" laťku pořád slušně vysoko Čechomor patří ke stálicím naší scény. Za necelých čtyřicet let existence vydala skupina množství alb a představila spoustu různých projektů. Na klasické řadovce "Švarní šohajové" přináší novou tvorbu, která ale logicky... čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 08:00 v sekci Recenze
Kato (Prago Union) - Nejraději bych založil hnutí za poslouchání desek
Rozhovory: Kato (Prago Union) - Nejraději bych založil hnutí za poslouchání desek Letos vyšla Katovi rovnou dvě alba: na "A)Týmu" pracoval s Restem, druhé "Zvukoloď" připravil pro Prago Union. Na konci listopadu navíc začne výstava jeho obrazů. Do toho se podílel na rapovaném muzikálu "Noc zlomených nehtů", ve... čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 15:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Poly Noir - K mýmu ohni nesedej 8/10
Recenze: Osamělý jezdec Poly Noir sice říká "K mýmu ohni nesedej", jeho temný svět ale za návštěvu stojí Frontman crossoverové Insanie má rád westerny, noirové kriminálky, zádumčivou atmosféru děl Cormaca McCarthyho i temnou country. Záchvěvy těchto lásek můžeme letmo zachytit i v jeho domovské kapele, nicméně plně toto podhoubí... čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Prvních pět alb Tublatanky vychází ve speciálním CD boxu s názvem "Tublatanka Tribute" (15.11.2024 18:21)
- Naživo: Kabát vzal fanoušky vyprodanými O2 arenami až k Satanovi. Na pódium lítaly i podprsenky (10.11.2024 18:53)
- Arakain hlásí "S.O.S." s reedicí kultovní desky (01.11.2024 16:18)
- Video: Klip "Where I Reign" zachycuje dynamiku koncertů sólového projektu Kerryho Kinga ze Slayer (06.10.2024 19:53)
- Nové desky 35/2024 - od Nicka Cavea & The Bad Seeds přes Palaye Royale po Monkey Business (04.09.2024 12:00)
- Video: Kabát láká koncertním klipem "Oni" na podzimní turné (18.08.2024 10:30)
- Nové desky 28/2024 - od OneRepublic přes Arakain po Eminema (17.07.2024 11:05)
- Naživo: Závěrečný den Vysočina festu patřil především slavícímu Kabátu (07.07.2024 10:29)
- Naživo: Metalová smršť pod širým nebem aneb Ohlédnutí za Basinfirefestem očima a ušima našeho fotografa (06.07.2024 12:15)
- Audio: Tublatanka fanoušky potěšila krásnou rockovou baladou "V pevnosti lží" (24.06.2024 13:19)

ALBUM TÝDNE 47/2024

Poly Noir
K mýmu ohni nesedej

Frontman crossoverové Insanie má rád westerny, noirové kriminálky, zádumčivou atmosféru děl Cormaca McCarthyho i temnou country. Záchvěvy těchto lásek můžeme letmo zachytit i v jeho domovské kapele, nicméně plně toto podhoubí rozkvetlo až nyní, na albu "K mýmu ohni nesedej" v bočním sólovém projektu Poly Noir.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 19.11.
Juraj Griglák & Company (SK) (Metro Music Bar, Brno)
St 20.11.
Tigran Hamasyan (ARM) (Rudolfinum, Praha)
St 20.11.
Majkls & Friends (CZ) (Metro Music Bar, Brno)
Čt 21.11.
Warduna (NOR) (Forum Karlín, Praha)
Čt 21.11.
Los Bitchos (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Pá 22.11.
Falling In Reverse (US) / Hollywood Undead (US) / Sleep Theory (US) (O2 Universum, Praha)
Pá 22.11.
Rhapsody of Fire (IT) (Masters of Rock Café, Zlín)
So 23.11.
Sepultura (BRA) (O2 universum, Praha)
So 23.11.
Sarah Kinsley (US) (Café V Lese, Praha)
So 23.11.
Sam Tompkins (UK) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Linkin Park Viktor Dyk Lucie Queen Billie Eilish The Cure Chris Cornell Beyoncé Katy Perry Kabát Charli XCX Coldplay Beth Hart Rammstein Emily Armstrong David Koller
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe