Behemoth opět dráždí církev. Klip "Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha" je epičtější než všechny předchozí

14.06.2021 16:54 - Tomáš Rozkovec | foto: Tom Jajo Rozkovec

Polští kontroverzní black-/deathmetalisté Behemoth zveřejnili oficiální videoklip k písni "Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha" z loňského EP "A Forest". Snímek, který vyrobili dlouholetí spolupracovníci skupiny Grupa 13, oživuje některá z velkolepých uměleckých děl renomované polské umělkyně a fotografky Sylwie Makris z kritikou oceněného alba skupiny "I Loved You At Your Darkest" z roku 2018.

" 'Shadows Ov Ea Cast Upon Golgotha' je posledním kouskem do skládačky k dokončení cyklu naší poslední řadovky. Existuje mnoho odkazů spojujících toto nové video s našimi předchozími vizualizacemi jako třeba 'God = Dog' a další. Je to všechno špičkově natočené. To vše spolu do kupy utváří a uceluje zajímavý příběh," popisuje frontman skupiny Nergal a přidává pozvánku na turné "The European Siege" s Arch Enemy, Carcass a Unto Others, které by nemělo minout ani naši republiku.

V každém případě můžeme (nebo musíme) počítat s tím že něco ve smyslu nové nahrávky Adam Nergal Darski skutečně chystá. A na to, že to nebude s jeho Me And That Man, si můžeme téměř vsadit.

Zpět ke klipu: ten zaujme především skvělou filmovou kamerou, jež mu dodává skutečný cinematický rozměr. Ožívají zde biblické obrazy, které připomínají naturalistické výjevy z bookletu zmíněného alba. Nyní jsou rozpohybovány, a můžeme spatřit osoby, které jsou nějakým způsobem spojeny se životem samotného Ježíše Krista. Výsledek je plný biblických a zároveň dosti temných symbolů.

Hlavním symbolem je hlava Jana Křtitele setnutá samotnou Salome, která je zde však zobrazena v roli jakéhosi anděla Smrti v šarlatovém šatu. Mezitím věřící starý muž (možná se jedná o zobrazení Svatého Petra, nebo dokonce snad samotného stárnoucího Ježíše) vyřezává kříže a tvoří podivné panoptikum onoho ukřižování na Golgotě jako symbol vykoupení lidstvu ve zkoušené zemi, na kterou se již nemůže dívat. Sám si nasazuje (opět?) trnovou korunu a touží se obětovat za ostatní. V samotném závěru se zjevuje Nergal, nejdříve mučený církví a jejím právem útrpným (zřejmě zobrazení nesmyslného soudu za pošpinění jména Panny Marie). Posléze se sám objevuje v roli kata, který se snaží oddělit hlavu mladému chlapci, vzápětí usedá na temný trůn s nemluvnětem jakožto s možnou nadějí a nádechem pro nové pokolení (ne)věřících.

Vzhledem k tomu, že jedná o symboly, výkladů může být mnoho a mnozí mohou spatřit i další vysvětlení. Rozhodně jde ale o velmi zdařilý počin, který navíc dost koresponduje s nechvályhodnou atmosférou panující u našich severních sousedů. Ostatně samotný Adam Darski vehementně vystupuje na straně polské opozice. Ne náhodou jeho portréty (spolu s podobiznami třeba Agnieszky Holland) před časem zaplavily Varšavu.

S krví jehněčího uzavřu tuto smlouvu
Uprostřed slunce a měsíce
Jsem kopí Longinus
Jsem zkázonosnými šípy



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY