Bohaté kořeny, nádherný strom

29.01.2003 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

The Roots na rozdíl od drtivé většiny hiphopových umělců nespoléhají jen na samply a sekvencery, ale jsou opravdová živá kapela. V čele s rapperem Black Thoughtem a perkusionistou ?uestlovem si vybudovali v rámci černošské hudby silnou pozici, kterou svojí nejnovější deskou "Phrenology" stoprocentně potvrdili a titul nejlepší hiphopová deska roku vůbec není přehnaný.
9/10

The Roots - Phrenology

Celkový čas: 74:24
Vydavatel: Universal
Když Roots začínali, nemohli Black Thought a ?uestlove sehnat peníze na gramofon, mixér ani základní vinylové desky. Proto ?uestlove začal hrát na perkuse a Black Thought k tomu rapoval. Postupně se k nim přidali další (vesměs jazzoví a funkoví) hudebníci. Kolektiv The Roots dnes čítá celkem osm muzikantů, včetně Rahzela, dnes asi nejlepšího performera v oblasti human beatbox. Za druhou desku "Do You Want More?!!!??!" získali Grammy. V roce 1999 vydali třetí desku "Things Fall Apart", která sklidila obrovský ohlas mezi kritiky, ale k masovému uznání jim chyběl jen hit pro rádia. Prvoplánové singlové hity ale Roots nemají v popisu práce, od toho jsou tady jiní.

Novinku "Phrenology" natáčeli skoro tři roky, na různých místech a s různými studiovými techniky a producenty (přesto zní maximálně kompaktně). Čekání na ni se však stoprocentně vyplatilo, "Phrenology" dosahuje kvalit předešlého "Things Fall Apart", dokonce ještě o pořádný kus posouvá Roots do mezistylového teritoria, kde si pohyb může dovolit jen absolutní špička. "Phrenology" je bez debat jedna z nejlepších hiphopových desek posledních pěti let a pro Roots potvrzení jejich postavení na úplné špičce.

Název alba odkazuje na frenologii, obskurní vědu, která prý podle tvaru lebky dokázala odhadnout charakterové vlastnosti člověka. Booklet je koncipován jako příručka pro domácí frenology a stylová varieta jednotlivých skladeb odkazuje k různým rysům lidského chování a jejich příslušným sídlům v mozku. "Phrenology" pak funguje nejlépe v celku, je to patřičně vybalancovaná a přísně organická deska, která funguje každičkou notou. Přemýšlivý a inteligentní hip hop, který originálně pracuje s hudebními kořeny (soul, funk) a z nich nechá vyrůstat nové celky. V době, kdy ubohá Amerika oslavuje Eminema a Nellyho, může být "Phrenology" důkazem, že opravdový hip hop nemusí být jen o nadávání a póze.

Živá instrumentalizace je obrovskou silou Roots. V každý okamžik je slyšet, že cítí groove a rozhodně jim nechybí živočišná síla a spontaneita ani - pokud je to potřeba - duchovní rozměr soulu. Jejich kredit jako živé kapely je tak vysoký, že si je loni pozval k nahrávání svého MTV Unplugged samotný Jay Z. Síla jejich živého vystoupení je slyšet na koncertním albu "Come Alive", která určitě patří mezi nejlepší hiphopové živáky vůbec. Více než rapovým se podobají funkovým kapelám, jejich hudební rozsah je ale ještě mnohem širší.

Hlavní postavou skupiny je producent a perkusionista ?uestlove, který má na starosti beaty (a celkovou hudební produkci). Experimentuje s rytmickými patterny, ale na rozdíl od svých hiphopových kolegů, kteří rytmy programují, on je rovnou hraje. Každým beatem vrací hip hop zpátky do lůna tradice afrických rytmů. Rytmické patterny pak samozřejmě upravuje do smyček, vždy v nich ale zůstane feeling opravdového. Za mikrofonem je mu rovnocenným partnerem Black Thought, který dokáže být zatraceně naštvaný ("Rock You", "Pussy Galore" s heslem "The world is a sex machine"), ale i poetický - závěrečná hudební báseň "Something In The Way Of Things", ve které za jazzového doprovodu pozoruje pohřeb Amiria Baraka. A aby toho nebylo málo, v hardcoreovém nářezu "!!!!!!!!" (jako od Bad Brain) se mění v zběsile křičícího punkera.

Hosté na sebe nestrhávají pozornost, plně zapadají do konceptu alba. Výraznou roli hrají jejich krajané z Filadelfie Jill Scott a Musiq, kteří v "Compelexity", respektive "Break You Off" přináší porci nu-soulového revivalu. Cody Chesnut se připojí v rychlém funkovém válci "The Seed (2.0)" a Nelly Furtado se přidá k Blackovi v asi nejvýraznější skladbě celého alba - "Sacrifice". Rýmy v "Rolling With Heat" přidal undergroundový rapper Talib Kweli, básnířka Ursula Rucker vévodí děkovačce legendám černé hudby "Rollcall" a ve studiu se dokonce mihla i Alicia Keys (kdo ji v "Thought @ Work" najde, má u mě bod).

Druhé polovině alba vévodí ambiciozní kompozice o třech větách "Water", kde se The Roots posunou od hip hopu až k freejazzovým experimentům. Katarzí je závěrečná "Something In The Way Of Things", ale jí deska ještě nekončí. Pro ty, kteří vydrží, přidali The Roots ještě dva skryté tracky. Oba jsou svým způsobem hudební vtípky. První je klasický westside hip hop ze staré školy, který by Roots asi normálně na desku nezařadili, druhý je velmi zvláštní pokus spojit hip hop a techno. Tady podle mého názoru The Roots trochu přestřelili, ačkoliv píseň je vynikající příležitostí pro DJ Scratch a Rahzela, aby ukázali svoje umění. Zároveň tak uzavírají kruh univerzální hudební řeči bez hranic. "Phrenology" je výjimečná deska, jejíž význam přesahuje hiphopové ghetto, počin se kterým se The Roots udělali hluboký zářez do dějin černé hudby.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY