Evanescence - Synthesis

Evanescence jde na "Synthesis" o mnohem víc, než vůbec tušíte

Vydáno: 04.01.2018 18:00 v sekci Recenze - Jan Trávníček | foto: YouTube.com

Už 17. března se do Prahy vrátí Evanescence, aby v Kongresovém centru ukázali, že mají co říct, i když jim za zády hraje symfonický orchestr. Za deskou, jíž na svět pomohl i otec Becka David Campbell, se ale skrývá mnohem více vrstev a příběhů, které nejsou na první pohled viditelné. Pojďme si o nich něco říct.

8/10

Evanescence - Synthesis

Vydáno: 13.11.2017
Celkový čas: 62:17

Skladby: Overture, Never Go Back, Hi-Lo, My Heart Is Broken, Lacrymosa, The End Of The Dream, Bring Me To Life, Unravelling (Interlude), Imaginary, Secret Door, Lithium, Lost In Paradise, Your Star, My Immortal, The In-Between (The Piano Solo), Imperfection

Vydavatel: Universal

Ten proklatý label Wind-Up Records. Ten za to všechno může. Zaujatost? Vůbec ne. Realita. Příběh a přístup tohoto vydavatelství by si možná zasloužil samostatný článek, pro potřeby recenze ho ale zkrátíme do konstatování, že na problémy s ním narážely v průběhu let nejen Evanescence, ale i Seether, Creed, Finger Eleven a další skupiny. Ty všechny díky němu kolem počátku milénia nejprve pořádně prorazily, po letech ale mluvily spíše o novodobém otrokářství, o tom, jak je z labelu prodali někomu jinému, aniž by jim o tom řekli, jak je tlačili do zvuku, o němž nebyly přesvědčené, jen proto, aby je hrála alternativní rádia, a podobně.

Kdyby pánům a dámám z labelu vyšlo všechno tak, jak chtěli, tak třeba Seether by dnes zněli jako Twenty One Pilots. A pokud vás někdy zajímalo, proč během koncertů Evanescence v písničce "Bring Me To Life" už léta žádný z kytaristů nepřevzal mužský part Paula McCoye z 12 Stones, aby byly vokály kompletní, tak je to proto, že tehdy šlo o další z údajných plivanců Wind-Up Records. Jeho zástupci se tehdy snažili do už hotové písničky přidat tuto nu-metalově rapovou část proto, aby se singl více hrál, ačkoliv Amy Lee byla odjakživa proti tomu. Nutno dodat, že v tomto se zrovna vydavatelství nepletlo a bez těch mužských vokálů Evanescence ve svém průlomovém hitu už nikdy nezněli tak šťavnatě, ale o tom bude řeč ještě níže.

Je třeba ale ještě dodat, že to také byl tento label, který na přelomu dekády řekl už ryze elektronickému albu se značkou Evanescence jasné "NE", a skupina pak musela natočit vynucené eponymní třetí album z roku 2011. Lee se ale myšlenky na odpoutání se od rockového zvuku s gotickými příchutěmi a nalezení sama sebe v elektronickém světě nikdy nevzdala a také to je jeden z důvodů, proč jsme na další plnohodnotné album této formace čekali dlouhých šest let. Soudní spory o vyvázání se ze smlouvy totiž trvaly léta, mezitím se opět změnila sestava členů kapely, zpěvačka otěhotněla a nové písničky nikde. A fanoušci si samozřejmě nacházeli jiné oblíbence, čímž zájem o kapelu upadal.

V mezičase sice vyšel box mapující celou jejich kariéru, a to i včetně zcela raného materiálu na albu "Origin", dočkali jsme se i sbírky odřezků s názvem "Lost Whispers", a když se zpěvačce konečně povedlo vyvázat se ze smlouvy a s velkou slávou se o to podělila na Facebooku, nedlouho poté vyšly nejdříve EP "Recovery, Vol. 1" s covery Chrise Isaaka nebo U2, následně sólová deska "Dream Too Much" s ukolébavkami pro syna a pak ještě sólový singl "Speak To Me" k filmu "Voice From The Stone", který měl být po letech první pořádnou ukázkou toho, co nás od Amy Lee čeká v budoucnosti. Totéž platilo také o zničehonic vydané skladbě "Love Exists". Moc velké pozornosti se ale ani přes jejich kvality ani jedné z nich nedostalo, a tak se nakonec opět zatočilo kormidlem a máme tady "Synthesis". Album, na němž nalezneme jedenáct klasických hitů přepracovaných do podoby pro symfonický orchestr, ale také doplněné o elektronické elementy a k tomu intro "Overture", vsuvku "Unravelling (Interlude)", klavírní mezihru "The In-Between" a dvě zcela nové písně.

Nejprve k jádru desky, tedy klasickým hitům. Jelikož skupina z Arkansasu nikdy nebyla vůči klavíru, smyčcům a drobné příměsi elektroniky zcela imunní, nebude poslech "Synthesis" pro fanoušky klasické tvorby skupiny takovým šokem. Navíc spousta z nich bude zvyklá na podobný zvuk od jejich souputníků z Nightwish, Epicy, Within Temptation a Leave's Eyes, s nimiž se Evanescence chtě nechtě odjakživa o fanoušky dělili.

Na novém výlisku proto zase takové experimenty nenajdete. Je tady například "My Heart Is Broken" s prodlouženou mezihrou před posledním refrénem a výraznějším klavírem, ryze na síle smyčců postavená "Lacrymosa", která zní jako epické finále nějaké opery, nebo také "The End Of A Dream", která je doslova rozložená na molekuly a zaranžována hodně jinak, než jak ji známe. Najdeme zde také nepatrně vylepšenou verzi "Lost In Paradise" nebo třeba "Your Star", která byla dost elektronická už ve své původní variantě.

Při pohledu na celek ale vlastně o žádné velké drama nejde. Lee zpívá tu a tam jinak, než jak jsme zvyklí, občas se prodlouží intro nebo outro dané písničky, nejviditelnější změnou je ale prostě absence pořádných bicích a kytarových riffů, což koneckonců bylo asi hlavním záměrem. Veskrze to příliš nevadí, jen ta verze "My Immortal" se moc nepovedla a bez očekávaného randálu v jejím konci zní tak nějak suše a bez života. Ostatně zpěvačka přiznala, že ji málem z desky vyškrtla. A jak už bylo řečeno výše, tak také "Bring Me To Life" v symfonickém podání je bez mužských vokálů prostě poloviční a snaha nechat nazpívat McCoyovu sloku frontwoman se tady zcela minula účinkem. To prostě není ono.

Z těch dvou novinek je třeba zmínit hned v úvodu alba znějící "Hi-Lo", které si možná ani nevšimnete, jak přirozeně do struktury desky zapadá, jakmile ale v jejím závěru nastoupí úžasné houslové sólo, nezbude než uznale pokynout, že tady opatrný palec nahoru patří.

Je ale zřejmé, že tím hlavním tady je zcela nový singl "Imperfection". Ten není překvapivý jen tím, jak zní, protože po předchozích řádcích je vám asi jasné, že je v prvé řadě hlavně elektronický a experimentální, ale také tím, že se v něm zpívá o vážných věcech.

"Je to pro všechny lidi, které jsme ztratili, a také pro všechny, které bychom kvůli myšlenkám na sebevraždu a depresím ztratit teprve mohli. Zpívám tady z perspektivy osoby, která byla nechána napospas svému osudu, člověku na 'čekačce'", vysvětluje Lee a dodává: "'Nepoddávej se tomu strachu'. To je něco, co si musím opakovat každý den. Nikdo není dokonalý. Všichni máme chyby a jsou to přesně ty chyby, které nás dělají tím, kým jsme, a my je musíme oslavovat, protože se v nich skrývá tolik krásy."

Je naprosto jasné, že pro budoucnost Evanescence je úspěch tohoto singlu zcela klíčový a dost možná může i rozhodnout, zda se plnohodnotné desky s novými písničkami a podobným zvukem vůbec kdy dočkáme nebo jestli nás čeká dalších x let s recyklováním a opatrnými úkroky stranou.

A o tom všem "Synthesis" je. Po tom všem, co jste si právě přečetli, by vám mělo být jasné, že se za touto nahrávkou neskrývá snaha vytřískat z fanoušků další peníze za něco, co už mají. Je to nejen experiment, ale i našlápnutí do nových vod, testování publika, zda má ještě o cokoliv z dílny Evanescence vůbec ještě zájem. A pokud se ukáže, že ano, tak pak se zpěvačce snad její sen s elektronickým albem konečně vyplní. Tak jí ho pomozme uskutečnit.

  • Nový singl zní pořád jako Evanescence, což je... (KlaudieS, 04.01.2018 19:40) Reagovat

    Nový singl zní pořád jako Evanescence, což je fajn, ale bohužel do hitparád se nedostane. Za mě super.

  • 10/10 (R. , 04.01.2018 21:03) Reagovat

    pane Trávníčku, výborná recenze, mockrát díky.
    Ten nový singl se mi taky moc líbí, s elektronikou se musí umět pracovat a toto zní výtečně.
    Za mě 100%.

  • WOW! (Václav Hess, 04.01.2018 23:10) Reagovat

    Autor recenze má opravdu můj obdiv. Shrnout poslední novinky o kapele, ještě se dostat plynule k novému albu a ještě dát výhled do budoucna. Bud je velký fanoušek Evanescence nebo se až moc dobře připravil na psaní recenze.

  • Album je skvelý. Skladby dostali gigantický zvuk... (Michal , 05.01.2018 08:14) Reagovat

    Album je skvelý. Skladby dostali gigantický zvuk a nabrali iný rozmer. Ale takej Bring me to life to ublížilo. Stratila akúkoľvek energiu, kvôli ktorej som sú túto skupinu zamiloval. Album za mňa 6/10

  • Miluju, když umělci vkusně vpravují prvky elek... (Tomas Blue, 05.01.2018 19:56) Reagovat

    Miluju, když umělci vkusně vpravují prvky elektroniky do živých nástrojů a kvalitních vokálů. Takovými, kteří mě baví jsou například Lisa Gerrard ve "Space Weaver", Tarja Turunnen ve "Witch Hunt" či "En Empty Dream", klasikou jsou dnes už kultovní Garbage a za jemnější umělce, třeba Max Richter, Ludovico Einaudi..... V případě Evanescence je to opulentní a někdy až prilis se opakujici, stejné gradace skladeb, kdyby Amy občas krotila svůj hlas a třeba více zkoumala výraz, mohly by skladby dostat Atmosfericky rozměr. Každopádně její nový směr je pro mě mile překvapení.Vice jak na 6/10 to zatím nevidím.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kraftwerk, Stadthalle, Chemnitz, Německo, 6.12.2025
Naživo: Kraftwerk v Chemnitzu dokázali, že jejich elektronická estetika neztrácí nic ze své nadčasovosti Kraftwerk na své nekonečné tour, nyní s přívlastkem "Multimedia", prezentují svůj průkopnický přístup k elektronice. Zároveň potvrzují, že jejich tvůrčí odkaz je stále hmatatelný v několika sférách muziky. Ukázala to i... čtěte zde
Vydáno: 08.12.2025 12:30 v sekci Naživo
Pan Lynx - Odvrácená strana lesa 10/10
Recenze: "Odvrácená strana lesa" Pana Lynxe: Zvíře se z temnoty vrací do reality. A je ještě silnější Michal Skořepa vystoupil ze svého lesa. Debut coby temné panoptikum nastavil laťku dokonalosti. Nyní přichází s druhou kapitolou o návratu do reality. Podařilo se Panu Lynxovi překonat tíhu sebe samého? Byl divoký rys lapen, nebo se... čtěte zde
Vydáno: 08.12.2025 00:00 v sekci Recenze
Ne zas tak "Vzdálená tvář" Luboše Pospíšila. Intimní nahrávka rockové legendy se vrátila po třech dekádách
Zaprášenosti: Ne zas tak "Vzdálená tvář" Luboše Pospíšila. Intimní nahrávka rockové legendy se vrátila po třech dekádách Reedice alba Luboše Pospíšila "Vzdálená tvář" ke třicátému výročí vyšla loni na jaře trochu v tichosti a ve stínu nové podoby slavnější nahrávky "Tenhle vítr jsem měl rád". Zapomenutá akustická perla s texty Pavla Šruta má... čtěte zde
Vydáno: 07.12.2025 09:00 v sekci Recenze | Zaprášenosti
Fast Food Orchestra, Lucerna Music Bar, Praha, 4.12.2025
Naživo: Fast Food Orchestra zakončili letošní tažení s "Panchem", podpořit je přišli Vojtaano, Dr. Kary i Cocoman Speciální předvánoční fiestu připravili Fast Food Orchestra v pražském Lucerna Music Baru. Jednalo se o poslední zastávku "Pancho tour vol. 2", na které se rozloučili s aktuálním koncertním konceptem a nastínili plány pro... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 18:00 v sekci Naživo
Tereza Balonová, Malostranská beseda, Praha, 4.12.2025
Naživo: Tereza Balonová vytvořila v Malostranské besedě rodinnou atmosféru Hned dvěma speciálními koncerty v Praze se Tereza Balonová rozhodla uzavřít éru svého druhého alba "Lampiony". Sedícím divákům přichystala spíše intimnější zážitek, s kapelou za zády ale atmosféru večera párkrát pěkně... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 12:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Album "Breach" Twenty One Pilots uzavírá jednu velkou ságu. I když... (17.11.2025 13:30)
- Nové desky 44/2025 - od Rosalíe přes Portugal. The Man po Davida Stypku (12.11.2025 14:00)
- Twenty One Pilots uzavřou svou ságu na Colours of Ostrava 2026 (30.09.2025 08:30)
- Nové desky 36/2025 - od Eda Sheerana přes Twenty One Pilots po Mňágu a Žďorp (17.09.2025 08:00)
- Video: Když růže nepíchá. Frontwoman Evanescence, Spiritbox a zpěvačka Poppy nabízejí v "End Of You" generickou nudu (06.09.2025 18:00)
- Video: Twenty One Pilots se v "Drum Show" vrátili do garáže (25.08.2025 15:57)
- Video: Evanescence a K.Flay se spojili v songu "Fight Like A Girl" pro temný svět Johna Wicka (11.07.2025 09:51)
- Video: Halsey a Amy Lee z Evanescence vyrazily v "Hand That Feeds" na balet. Tak trochu (05.06.2025 18:14)
- Naživo: Twenty One Pilots jako mistři iluzí. Plná O2 arena žasla nad jejich triky (13.04.2025 11:00)
- Fotogalerie: Twenty One Pilots rozburáceli O2 arenu (13.04.2025 07:01)

ALBUM TÝDNE 49/2025

Pan Lynx
Odvrácená strana lesa

Michal Skořepa vystoupil ze svého lesa. Debut coby temné panoptikum nastavil laťku dokonalosti. Nyní přichází s druhou kapitolou o návratu do reality. Podařilo se Panu Lynxovi překonat tíhu sebe samého? Byl divoký rys lapen, nebo se naopak stal pánem situace? A jak dopadla rocková symfonie duality?

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 09.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Út 09.12.
Adept (SWE) / Thousand Below (US) / Ocean Sleeper (AUS) / Hopes Die Last (IT) (MeetFactory, Praha)
St 10.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Čt 11.12.
Hauser (HR) (O2 arena, Praha)
Ne 14.12.
James Arthur (UK) (O2 universum, Praha)
Čt 18.12.
Till Lindemann (DE) (O2 arena, Praha)
Čt 18.12.
Lucie (Logspeed CZ Aréna, Plzeň)
Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Prince Vladimír Mišík Madonna Lady Gaga Coldplay Ewa Farna Kryštof
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe