Harlej čeká letos hodně bohatý rok. Vydali novou desku "Hodný holky zlý kluky chtěj", jedou velké turné a na podzim je bude čekat velký sál pražské Lucerny, kde předvedou některé své písně i se smyčcovým orchestrem. S kapelníkem Tondou Rauerem si tak bylo o čem povídat.
Novou desku vydáváte po dvou letech. Je podle vás takováto doba ideální pro vznik nové desky a dostatečné uzrání materiálu?
Tentokrát máme ten rozestup ještě o něco větší než normálně, je to dva a půl roku od CD "Na prodej". Nějak to tak vyšlo, nepřemýšlím o tom, jestli už přišel čas, ale jestli už přišla inspirace a nápady. Člověk si dává nápady do šuplíku a když jich je dost, přijde čas je nahrát.
S titulním tématem "Hodný holky zlý kluky chtěj" jste ťali hřebík na hlavičku. Osobní zkušenosti? :)
My jsme tu písničku dali otextovat Kubovi Rybovi a Pekařovi a ten nápad přišel od nich. Osobní zkušenost s tím ale ze svýho okolí asi máme všichni, ne? :-)
Právě titulní skladbu stejně jako několik dalších pro vás otextovali Pekař s Kubou Rybou. Jak dlouho se znáte? Jak jste si k sobě našli cestu a čím právě tito pánové tvorbu Harleje nejvíc obohacují?
S Kubou se známe hrozně dlouho a hned při prvním setkání jsme si padli do noty. Máme hodně podobnej humor a myslím, že i na spoustu věcí podobnej náhled. Přes Kubu jsme se pak seznámili s Pekařem a myslím, že o něm platí to co o Kubovi. Mám rád lidi, kteří se baví, nejsou blbí a nejsou sami ze sebe posraní. :-)
Harlej
© facebook interpreta Vznik kapely
Harlej se datuje k jaru roku 1995. Formace vznikla ze členů, kteří už byli součástí známých kapel
Alkehol,
Brian,
Kreyson či doprovodné formace Viléma Čoka. Zhruba po dvou letech vydávají nové desky a na nich fanoušci nacházejí směsici chytlavého punk rocku s hity jako "Zfetovanej", "Svařák" či "Na prodej". Posledně jmenovaná skladba je titulní písní
předposlední desky z roku 2014, loni formace vydala DVD
"Tak tady máš, Bože, co jsi chtěl" z jubilejního koncertu ke dvaceti letům existence z pražské Lucerny. Letos tam zahrají na podzim znovu v rámci vyvrcholení šňůry k nové desce. Termíny ostatních akcí jsou k vidění po rozkliknutí na přiložené fotografii.
Po několika letech jste opět navázali spolupráci s Tomášem Miřátským. Proč ta pauza?
Tomáš měl prostě jiný starosti a říkal, že si není jistej, jestli už nenapsal všechno co chtěl. :-) Jsem hodně rád, že si to rozmyslel a opět něco napsal. Celá textová stránka Harleje byla z většiny dříve jeho práce a vlastně myslím, že i ten název Harlej je možná z jeho hlavy.
V tiskové zprávě se píše, že finální mix desky proběhl ve švédském studiu Bohus Sound Recording pod dohledem Dragana Tanaskovice. V poslední době je mezi kapelami módou dodělávat zvuk v zahraničí. Dokázali byste laikovi vysvětlit, jaký je zásadní rozdíl mezi zvukem vytvořeným ve studiu Sono v Nouzově, na Propasti u Petra Jandy a někde v zahraničí? Není to spíš o tom, že když se napíše, že zvuk byl mixován v zahraničí, zní to lépe i jako PR?
© facebook interpreta Nejde o mix, ale o mastering, to je rozdíl. Mix je to, jak nahrávka zní, jaký jsou poměry nástrojů, jaký jsou použitý efekty a prostě to celý vyznění. Tohle jsme dělali v Praze ve studiu ČNSO a je to práce našeho dvorního zvukaře Standy Barocha. Mastering je úplná konečná úprava nahrávky, kdy se zvuk vyrovnává, komprimuje a o něco se upravuje frekvenčně, aby náhodou někde něco třeba nehučelo a tak. Tenhle závěr máme možnost nechat udělat člověka, kterej je na světový úrovni v naprosto špičkově vybaveným studiu, tak proč toho nevyužít. Není to reklamní tah, je to o možnosti dobrat se co možná nejlepšího výsledku. Jinak k těm rozdílům ve studiu, tak zásadní rozdíl ve studiích je třeba jen v nahrávacích místnostech, protože každá hraje jinak a každýmu je jasný, že i slovo zní jinak v kuchyni a jinak třeba v kostele, pak samozřejmě ve vybavení a ve zvukařích. Ale hlavně každý studio má jinou atmosféru a i muzikanti tam třeba hrajou trochu jinak. Pro mě jsou ale vždycky na deskách hlavně nejdůležitější ty písničky. To je to, co mě zajímá.
Na nové desce je i několik překvapení. K letité skladbě "Odcházím" jste se vrátili kvůli dobré fanouškovské odezvě na jubilejním koncertu v Lucerně. Co vlastně stálo za tehdejším odchodem Vládi Šfránka, když vztahy v kapele to evidentně nebyly?
Nikdy jsem se na to Vládi neptal, není to pro mě podstatný. Podstatný je, že všechno proběhlo tak, že jsme zůstali kamarádi. Měl prostě asi nějakej pocit, že chce pryč, tak šel. Je to už hrozně stará záležitost.
Cover "Parlament" od Plexisu Harleji parádně sedl. Naštvanost, syrovost a hlavně politicky podbarvený text ve vašem repertoáru často nebývá. Znamená to snad, že jste s politickou situací srozuměni, nebo do budoucna hodláte tepat do našich státních představitelů častěji?
Nechci do nikoho tepat, chci lidi bavit a přinášet jim spíše odreagování. S politickou situací je tady asi seznámenej každej a my nejsme výjimka a každej na ni má svůj názor.
Harlej ale asi nikdy nebude výchovná kapela, nemáme touhu se takovou cestou vydat, nicméně nejsme lidi, kteří jsou zvyklí k určitejm věcem mlčet. Parlament byl ale náhoda, chtěli jsme udělat cover od
Plexis, protože mám tu kapelu rád a "Parlament" z toho vyšel jako pro nás nejlepší možnost.
"Máme to spočítaný" je na repertoár Harleje hodně křehká balada. V souvislosti s hlášenou spoluprací se symfonickým orchestrem v Lucerně ale nehrozí, že by kapela nějak postupem času měkla?
Harlej neměkne. Není to první pomalá věc od Harleje, lidi mají třeba hodně oblíbenou "Proměnu", což je taky taková balada. Nápad na "Máme to spočítaný" jsem měl dlouho a nebyl jsem si jistej, jestli je to fakt pravá věc pro Harlej. Pak jsme se dohodli, že jo a myslím, že to vyšlo. A jsem hodně rád, že zrovna sem napsal text Tomáš Miřátský.
Kolik skladeb z nové desky hodláte hrát na aktuálním turné a která nová pecka se vám naživo hraje a zpívá nejlépe?
V plánu je postupně hrát tak pět až šest věcí. Bude chvilku trvat, než je zařadíme, protože to lidi musí nejdříve naposlouchat. Těším se, až budeme nový věci hrát.
Největším hitem Harleje je jednoznačně "Svařák". Někde jsem četl, že autor hudby je neznámý. Jak jste tedy ke skladbě tenkrát přišli?
Tu písničku tenkrát znal Vláďa z Mostu od kapely Kutloch a pořád si jí zpíval. Tenkrát jsme si jí upravili po svým a bylo to. Nenašli jsme nikde autora, takže jsme ji uvedli jako anonym, ale po letech se nám ozval člověk, kterej jí složil. Takže autor "Svařáku" existuje.
Když se vrátíme úplně na začátek Harleje, proč vlastně tehdy vznikl? Nebál jsi se, že vlastně vznikl druhý Alkehol a budou si tyto kapely vzájemně lézt do zelí?
Harlej vzniknul, protože vznikly písničky. Dělali jsme s Vláďou Šafránkem a s Tomášem Miřátským písničky pro kapelu Brian, ve který jsme s Vláďou byli. Vznikaly rychlejší a pomalejší věci. Z pomalých pak vznikla deska Brian "Příliv" a z rychlejch Harlej. Harlej byl vždycky o něčem jiným než Alkehol, to spojení se probírá, protože hraju v obou skupinách a v Harleji byl na začátku i Ota Hereš. Když by to tak nebylo, nemyslím, že by někdo ty skupiny spojoval. Prostě jsou to dvě český rockový kapely.
Existuje v současné době něco, čeho by Harlej ještě chtěl dosáhnout, nebo mu stačí bavit sebe a co největší množství lidí pod pódiem?
Chci, aby Harlej hrál co možná nejdéle a aby to co možná nejdéle dávalo smysl. Kdysi jsem začal hrát, protože mě to strašně baví a můj cíl bylo prostě hrát. Nezačal jsem hrát, protože jsem chtěl vyprodat haly a vydělat peníze, tohle nikdy nebyl můj hnací motor. Hraju protože miluju hudbu a myslím, že můžu říct to samý i za zbytek Harleje.