Asafa Avidana jen tak na něčem nenachytáte

21.11.2016 16:40 - Dan Hájek

Asaf Avidan již po druhé zavítal do Prahy bez doprovodné kapely, vyzbrojen jen sadou kytar a elektronických hraček, aby opět dokázal, jaký je všestranný muzikant. Mnoho věcí však bylo zcela jinak - více se hrálo, méně mluvilo a atmosféra večera nekopírovala jeho kvalitu.

Live: Asaf Avidan

místo: MeetFactory, Praha
datum: 18. listopadu 2016
Fotogalerie

Necelé dva roky od vydání desky "Gold Shadow" se doprovodné turné "Into The Labyrinth" přetransformovalo do sólového projektu, kdy Asaf Avidan sám se svým umem objíždí města a zprostředkovává své velmi niterné pocity. Vše bylo završeno vydáním videoalba "Avidan In A Box 2" (to zatím není možné zakoupit, pokud máte evropskou adresu, ale celé jej můžete zhlédnout na tomto místě). Jednou ze zastávek byl naštěstí i pražský klub MeetFactory, kde se sešlo velmi rozmanité publikum.

Asaf Avidan, Meetfactory, Praha, 18.11.2016 (fotogalerie)
© Vojta Florian / musicserver.cz
Koncert byl na stání, ne všichni ale respektovali, že během produkce není třeba klábosit o hloupostech. On tomu nepřímo pomohl i fakt, že Asaf svůj nejznámější song (díky remixu) "Reckoning Song" zahrál na začátku a část návštěvníků si asi pomyslně odškrtla povinnou položku setlistu a začala se více vybavovat (jednu berlínskou skupinku fanoušků sám Avidan uzemnil přímo ze scény, jimi požadovanou kompozici "Hangwoman" prostě nezahrál a nenechal se ničím rozhodit), ačkoliv v závěru nabídl širší spektrum prezentace svého one-man orchestru.

Oproti minulé show ve Fóru Karlín, jak již bylo v úvodu řečeno, ubylo vtípků, vyprávění příběhů a více se hrálo. Sice došlo na představení sebe samotného, kdy Asaf není přímo přívrženec onoho porovnávání, komu a jak zní jeho hlas atd. Jen zmínil, že jej pobavilo, že v jednom francouzském deníku jej přirovnali k vřískající kočce. Rýpl si do Putina, Trumpa, případně se rozmluvil o tom, co jej jako umělce zcela naplňuje a jak by chtěl, abychom jej během večera vnímali. Těchto mluvených vstupů ale bylo mnohem méně a často si vystačil s prostým poděkováním.

Asaf Avidan, Meetfactory, Praha, 18.11.2016 (fotogalerie)
© Vojta Florian / musicserver.cz
Začátek večera byl čistě o kytaře a jeho hlasu. V rychlém sledu po sobě přicházely "Is This It?" (závěrečná skladba z i po letech úchvatné "Different Pulses"), "Fair Haired Traveller", "Gold Shadow" (obě ze zmíněné předloňské nahrávky, která dostala nepřekvapivě nejvíce prostoru) a připomenutí éry s The Mojos v podobě "Devil's Dance". Kotel se během těchto chvil nechal vtáhnout do komorních nálad a nechal Asafa rochnit se s každým tónem - tehdy bylo publikum i nejvíce pozorné. Toto souznění náhle a nečekaně rozsekl "Reckoning Song", přesto to zajímavější mělo teprve přijít.

Avidan vytrvale střídal kytary, občas si vzal na pomoc foukací harmoniku (třeba ve znamenité rošádě na hranách blues "Over You Blues", se skvělou vybrnkávanou vsuvkou), na svou chvíli však stále čekaly Asafovy hračky (jak je posléze pojmenoval), tj. elektronické bicí, loopy a podobné krabičky rozložené okolo něj. "Bang Bang" byla první z experimentálnějšího bloku, kdy ukázal svou další tvář - věčného hračičky. Prý při tomto laborování nejvíce vznikají nové skladby - jednu z nich v tomto bloku i zahrál (zda se však dostane i na chystané album, je v tuto chvíli těžko odhadovat). Nejvíce pozornosti si však v tento moment pro sebe sebrala kráska "Her Lies", v níž si vystačil s dupákem, nahraným vokálem a vznikla z toho až dojemně jednoduchá, gospelově zabalená variace.

Asaf Avidan, Meetfactory, Praha, 18.11.2016 (fotogalerie)
© Vojta Florian / musicserver.cz
K tradičním vrcholům patřila lehce košatá, rozverná "Love It Or Leave It" nebo neskutečně dojemná "Different Pulses" a nově se k nim připojila stařičká "Your Anchor" (a poslední spojnice s The Mojos tohoto komorního večírku), kterou Avidan instrumentačně rozehrál do gradujícího finále, v němž se tetelila snad každá atmosféra, které jsme během těch zhruba stovky minut měli možnost prožít. Mezi přídavky se Asaf rozpovídal, nejprve o nové písničce, k ní jej inspirovala dívka, která jej vyhledala a oslovila natolik, že napsal další melodramatický kus do své diskografie. Před závěrečnou "The Labyrinth Song" se rozpovídal o oněch lineárně stoupajících náladách, gradacích živých vystoupení, které je podle něj občas potřeba utípnout, ztlumit a třeba se rozloučit i totálním dojákem, chmurami a přesně podle těchto pravidel svůj koncert zakončil. Všechny v těchto pocitech během této chvilky stihl prostě vymáchat.

Asaf Avidan nenechal nikoho na pochybách, že by nějakým způsobem oklamal výkonem, ten byl nezaměnitelný a uhrančivě uvěřitelný. Každá emoce v jeho hlase zabolela, jak měla, a zaútočila na ten správný vjem. Ojedinělá výtka mohla směrovat k umístění "Reckoning Song" a jakési neposlušnosti posluchačů (překvapivě spíše zahraničních), která se u těchto akustických koncertů příliš neodpouští a působí rušivě. Snad příště Asaf doveze i svou kapelu a předvede svou další hudební rovinu.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • ... (Xerxes, 21.11.2016 22:48) Reagovat

    úplně zbytečný článek

    • Re: ... (strom-z, 22.11.2016 00:02) Reagovat

      he? proč?

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY