shop.musicserver.cz
Obscura, Nová Chmelnice, Praha, 4.11.2016

Davu je třeba servírovat složitou hudbu, vzkázala Obscura

Vydáno: 05.11.2016 09:58 v sekci Naživo - Matěj Bílý | foto: Tereza Váchová / musicserver.cz

Lidem musíte servírovat jednoduchou muziku, jinak nepřijdou. A pokud přijdou, nebudou se bavit. A jestli se budou bavit, tak pouze zkalení pod obraz. Znáte toto mnohými opakované moudro? Pražská zastávka Akróasis tour v podání německých techniků Obscura a výživného, podobně orientovaného supportu ho zbořila a to dokonale.

Live: Obscura

support: Revocation, Beyond Creation, Rivers of Nihil
místo: Nová Chmelnice, Praha
datum: 4. listopadu 2016
setlist: Ten Sepiroth, The Monist, Ocean Gateways, Akróasis, The Anticosmic Overload, Sermon of the Seven Suns, Ode to the Sun, Perpetual Infinity, Incarnated, Centric Flow

"Když se dá dohromady kvalitní soubor kapel, přijde 300, 400 lidí a je vidět, že death metal není mrtvej," prohlásil s uspokojením Steffen Kummerer, frontman Obscury při pohledu do zaplněného sálu. Měl naprostou pravdu. Páteční dostaveníčko na Nové Chmelnici bylo naprostou povinností pro každého příznivce extrémní technické muziky a účast jednoduše odpovídala kvalitě servírované hudební produkce.

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Jako první se nástrojů chopila pensylvánská sebranka Rivers of Nihil, mnohými pasovaná do role černého koně večera. Mladá pětice očekávání bezezbytku naplnila. Instrumentálně nadupaní Američané prezentovali se suverénní zručností mix tradičnějšího a moderního pojetí technického smrtícího kovu. Nejednalo se v žádném případě o žádné bezduché honění hmatníků. Tvorba kapely má hlavu a patu a songy především nejsou monotónní a nepostrádají slušné nápady. V dnešní době, kdy zahraniční scéna chrlí nepřeberné množství hráčů, pro něž precizní ovládnutí nástrojů není zárukou úspěchu ale jeho minimálním předpokladem, musíme takovou kreativitu ocenit.

Rivers of Nihil navíc nepostrádali energii a rozhodně nelze hovořit o sterilním vystoupení. Vokalista Jake neustále hecoval publikum, které se mu odměnilo divokým mosh pitem. O tom, že i pánové si večer velmi užili svědčí jejich pozdější stagediving při setu krajanů Revocation.

Pod rozpálený kotel následně ještě přiložili kanadští Beyond Creation. Výše popsané trendy zůstaly zachovány i během jejich vystoupení. Snad jen mírně se propadla zvuková kvalita, která si nicméně i tak po celý večer držela na poměry Nové Chmelnice značný nadstandard a především set headlinera byl na zvukařský metál. Quebecké kvarteto předvedlo snad ještě spletitější hudební postupy, z nichž je třeba vyzdvihnout tappingové výkony strunné sekce. I v tomto případě nešlo než tleskat a uznale hrozit.

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Bostonští Revocation mají ve srovnání s prvními dvěma kapelami něco za sebou. V sestavě možná pro některé působili jako pěst na oko, jelikož přece jen sázejí na tradičnější postupy. To se zřejmě odrazilo i v určitém prořídnutí mladší části publika. Kdo ale odešel, udělal chybu. Zkušení matadoři nabídli pestrou škálu extrémního hudebního obsahu - nadupané deathmetalové party, thrashem silně ovlivněnou riffáž, ale také složitější kompozice, doplněné nezanedbatelným citem pro melodické motivy. To vše bylo zaobaleno v technicky více než slušném hávu a pod pódiem to podle toho vypadalo. V kotli neustále přituhovalo přitom a to nejzásadnější mělo teprve přijít...

Pompézní stagebannery a masivní průhledná bicí artilerie ukazovaly, kdo je dnes headlinerem. Obscura nicméně nehrála žádné hvězdné divadélko, lidi nenechala dlouho čekat a prakticky na čas zahájila svůj hodinový koncert. Koncert je v tomto případě velmi příznačné slovo. Německá čtveřice totiž suverénně dala zapomenout na pochybnější vystoupení na letošním Brutal Assaultu. Nová sestava vsadila především na vály z aktuálního alba "Akróasis" a prezentovala je doslova se studiovou přesností, kterou ale doplnilo značně živelné vystupování, především v podání dua Kummerer-Klausenitzer. Zamrzela snad pouze absence materiálu z vynikající desky "Omnivium", kterou reprezentoval jediný a to navíc poměrně specifický song "Ocean Gateways".

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Za zmínku stojí nové postavy, mladý kytarista Rafael Trujillo a zkušený tlučmistr Sebastian Lanser. První jmenovaný nezavdal jakýkoliv důvod k pochybám, že by snad nebyl adekvátní náhradou za Christiana Muenznera. Jeho hra je učebnicové čistá, což platí především v sólech, v nichž si ovšem vypomáhá tlumící gumičkou. Tato technika hojně využívaná ve studiu k dosažení křišťálového soundu a eliminaci případných přezvuků se v živém podání příliš nevidí. Nemá cenu se pouštět do "akademické" debaty, zda se jedná o podvod. Výsledek je totiž vynikající, především srovnáme-li jak se prosazují Rafaelova a Steffenova sóla. Pochopitelně v tomto nerovném souboji hrají ve prospěch prvně uvedeného i o poznání lepší instrumentální schopnosti, což bylo ostatně slyšet i tentokrát.

Pochybovat se nedá ani o kvalitách pana Lansera. Problémem je skutečnost, že před angažmá v Obscura toho tento jazzovým feelingem ovlivněný bubeník v rámci deathmetalu mnoho nenahrál. Během zmíněného letního vystoupení v Josefově to ostatně bylo slyšet především razance blast beatů zaostávala za drtivými výprasky lokomotivy jménem Hannes Grossmann. V klubu však bylo vše v pořádku a Sebastian se do specifik tohoto žánru dostává více než zdárně a ještě určitě neřekl v tomto smyslu poslední slovo.

Obscura, Black Pes, Praha, 18.3.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Jestliže publikum do nástupu headlinera předvádělo na tech-death poměrně nevídaný kotel, to, co se strhlo pod pódiem během setu mnichovské party klub dlouho nezažil. Masivní circle pit mnohdy sahal téměř ke zvukaři. To je výmluvným důkazem, že virtuozita a komplikovaný hudební obsah neubral vystoupení na tom, co dělá death metal death metalem. Obscura znovu ukázala, že je především klubovou kapelou a velká festivalová pódia jí příliš nesvědčí.

Akce se tedy povedla na výbornou a je horkým kandidátem na nejlepší letošní koncert na poli extrémního technického metalu. Zaplněný klub ukázal, že lidem není vždy nutné servírovat jednoduchou muziku.

  • tlumící gumička (Kytarista Jirka, 05.11.2016 11:03) Reagovat

    Ta tzv. tlumící gumička není v žádném případě podvod. Když hrajete například superrychlá arpeggia technikou string skipping v kombinaci s tappingem, tak prostě nelze tlumit ostatní struny a eliminovat tak vznikající přezvuky. Je to jen vcelku běžná pomůcka (u špičkových kytaristů) umožňující používat naplno tuto techniku hry, a to nejenom ve studiu, ale samozřejmě i live. Např. Jeniffer Batten (bývalá kytaristka Michaela Jacksona) má dokonce na hlavě kytary nainstalovaný speciální tlumící mechanismus, někde na youtube je/bylo video, kde to ukazuje a vysvětluje, jak funguje.

    • Re: tlumící gumička (Matěj Bílý, 05.11.2016 11:09) Reagovat

      Neříkám, že jde o podvod. Spíše jsem reagoval na názory v tomto duchu, které jsem zaslechl a to i od nejlepších tuzemských kytarových střelců. Naživo je to nicméně méně tradiční než ve studiu.
      Pak by se dala položit ještě kacířská otázka, zda eliminace přezvuků při sweepech, tappingu apod. není součástí umu každého hráče a neláme se na tom pomyslný chleba. To je ale spíše námět k diskuzi.

      • Re: tlumící gumička (Kytarista Jirka, 05.11.2016 11:38) Reagovat

        Jo, takové názory tu stále ještě jsou. Při sweepech je to v pohodě, tam se dají případné pžezvuky tlumit, ale při string skipping tappingových arpeggiích není moc čím, i takový borec jako je Guthrie Govan tu tlumící gumičku občas používá. Já osobně to beru jako pouze možnost, jak tyto vrcholné techniky kytarové hry využívat na maximum, i když tlumící gumičku nepoužívám. String skipping arpegia s tappingem používám jen sem tam v kombinaci s jinými technikami (sweep picking, hybrid picking, alternate picking, tapping, atd) a vím, že kdybych chtěl tuto techniku využívat naplno,tak bych se bez té gumičky neobešel.
        Ale jistě, dá se o tom diskutovat donekonečna a každý si bude hájit to své (tím nemyslím autora článku, ale kytaristy), já nejsem v tomto případě konzervativní a nebráním se novým možnostem.
        Pokud jde o Obscuru, tak to jsou skutečně velmi zdatní instrumentalisté a jejich koncert musel být skvělý zážitek, takže díky za report.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Michal Skořepa (Pan Lynx) - Vesmír mi začal posílat správné věci. A přišel mi rys
Rozhovory: Michal Skořepa (Pan Lynx) - Vesmír mi začal posílat správné věci. A přišel mi rys Projekt Pan Lynx v pozitivním smyslu zarezonoval domácí hudební scénou. Skrývá se za ním Michal Skořepa, zkušený muzikant, který byl nepřehlédnutelný už ve své kapele Stroy. Jak s odstupem vnímá začátky Pana Lynxe a jaké plány... čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
ADONXS - Kiss Kiss Goodbye 9/10
Video: Máme v Eurovizi šanci na finále? ADONXSova velkolepá píseň "Kiss Kiss Goodbye" navozuje husí kůži Devětašedesátý ročník pěvecké soutěže Eurovision Song Contest se nezadržitelně blíží, a v posledních dnech tak spousta soutěžících vypouští do světa své písně. Mezi ně patří také ADONXS, který ve švýcarské... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 14:00 v sekci Audio / Video | Video
Lady Gaga - Mayhem 9/10
Recenze: Senzační návrat na vrchol. S Lady Gaga budete na albu "Mayhem" tančit jako smyslů zbavení Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná... čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Die el. Eleffant!? - Elephantology ?! (vinylová reedice 2024) 9/10
Recenze: Reedice jediného alba projektu Die el. Eleffant!? "Elephantology ?!" připomíná neprávem pozapomenutý devadesátkový klenot Devadesátky daly vzniknout kvantu muziky. Některá alba jsou skvělá dodnes, na jiná právem padá prach - a některá zůstala pod radarem naprosto neoprávněně. Čistě proto, že je překryla jiná. Příkladem poslední kategorie budiž... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 14:30 v sekci Recenze
Diva Baara - Pod kůží 7/10
Recenze: Diva Baara na svém druhém albu "Pod kůží" střídá styly, udržuje si však kabaretní nádech Zpěvačka, textařka, skladatelka a hudebnice Bára Vaculíková, známá z projektů Yellow Sisters a Mateřská.com, vydala pod dalším alter egem Diva Baara svou druhou desku pojmenovanou "Pod kůží". Povedlo se jí navázat na povedený... čtěte zde
Vydáno: 09.03.2025 08:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 5/2025 - od Dream Theater přes Inhaler po Jinjer (12.02.2025 12:00)
- Fotogalerie: Lorna Shore zmasakrovali Prahu (21.11.2023 12:58)
- Fotogalerie: První den Brutal Assaultu aneb Návrat do známého prostředí (15.08.2022 08:24)
- Naživo: Basinfirefest 2022 přinesl vedro i déšť a hlavně skvělé koncerty (02.07.2022 16:55)
- Basinfirefest ožívá pod křídly Brutal Assaultu (26.05.2022 14:38)
- Nové desky 38/2021 - od Mig 21 přes Poppy po Vladimíra Mišíka (29.09.2021 17:05)
- Brutal Assault rozšiřuje svou soupisku o dalších dvacet jmen. Přijede Vanessa, The Black Dahlia Murder i Die Krupps (21.12.2020 19:01)
- Brutal Assault přidává pořádnou dávku nových kapel, vévodí jí Cradle of Filth, Static-X či Vader (22.10.2019 08:10)
- Naživo: Brno nahlédlo do death metalové budoucnosti (05.12.2018 13:27)
- Brno ovládne tech-metalová exhibice v čele s americkými Revocation (10.11.2018 18:40)

ALBUM TÝDNE 10/2025

Lady Gaga
Mayhem

Pět let po předešlé studiovce "Chromatica" přišla Lady Gaga s deskou, kterou od ní snad už ani její nejvěrnější fanoušci nečekali. S naprostou lehkostí na ní sype z rukávu hit za hitem. Album "Mayhem" se hravě vyrovná zpěvaččiným přelomovým a dodnes ikonickým počinům "The Fame (Monster)" a "Born This Way".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 11.03.
God Is An Astronaout (IRL) (MeetFactory, Praha)
Út 11.03.
Bloodywood (IN) (Roxy, Praha)
St 12.03.
Skunk Anansie (UK) (SaSaZu, Praha)
St 12.03.
Lenny Kravitz (US) (O2 arena, Praha)
So 15.03.
Alan Walker (NOR) (Forum Karlín, Praha)
So 15.03.
Gavin James (IRL) (Rock Café, Praha)
Pá 21.03.
Sofian Medjmedj (CZ) (Forum Karlín, Praha)
Po 31.03.
Benjamin Clementine (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 01.04.
Baby Lasagna (CH) (MeetFactory, Praha)
Út 08.04.
Dizzee Rascal (UK) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince The Prodigy Vladimír Mišík Justin Bieber Lady Gaga ADONXS Madonna Gaia Mesiah Taylor Swift Lucie Vondráčková Beyoncé Viktor Sheen Queen The Weeknd Kabát Coldplay Mirai Vypsaná fiXa Pink Floyd Hugo Toxxx
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe